Hi Forummers,
afgelopen voor jaar hadden we een artikel over 'Slimmer Fietsen', met daarbij een topic op dit forum waarin we het hadden over de problemen die wij als fietsers ervaren op de openbare weg. Het ging daarbij om wat wij zelf aan ons gedrag kunnen aanpassen en hoe we met andere weggebruikers om kunnen gaan.
Daar kwamen toen veel bruikbare reacties op, maar ook veel vragen. Vanaf begin 2016 willen we een stap verder gaan. De tips die in het artikel heel kort zijn vermeld willen we concreet uitwerken met korte teksten en veel beeldmateriaal. Zodat de lezer kan zien hoe dat Slimmer Fietsen er concreet uitziet.
In het voorjaar gaan we die tips (tekst en beeld) op de nieuwe website http://www.slimmerfietsen.nl zetten. We hebben die gemaakt omdat dat overzichtelijker is dan allemaal losse stukjes binnen de site van FIETS.
Aan jullie willen wij vragen: heb je foto’s, video of tekeningen van jezelf of van internet over de volgende onderwerpen? Of wil je die misschien zelfs maken met een paar van je fietscollega’s? Of weet je iemand anders die dat wellicht zou willen doen?
De video's en foto's die wij zoeken:
* Duwtje op de bil om afstand te houden of een gaatje te dichten
* Afstand houden via elleboog en schouder of handje
* Ritsen van voren gezien. Groepje min of meer twee aan twee. Er komt een tegenligger aan, waardoor er geritst moet worden.
Voorbeeld van goed: rechtsvoor versnelt om ruimte te maken voor linksvoor, die dan achter rechtsvoor inpikt.
Als voorbeeld van fout: linksvoor versnelt ipv rechtsvoor, waardoor de reactie tijd korter wordt; je gaat naar gevaar toe.
* Handen bij remmen houden
* Iemand die te laat bij de remmen is en het effect daarvan met name voor diegenen achter hem/haar: grotere correcties nodig
* Altijd vóór je kijken en niet naar je buurman
Voorbeeld goed: met elkaar praten en toch naar voren kijken
Voorbeeld fout: praten en elkaar steeds/regelmatig aankijken
* Onder je arm door naar achteren kijken
* Groepje van achteren gezien, waarbij de laatste man omkijkt. Arm op de schouder van buurman leggen.
* Dicht tegen de berm rijden, soms zelfs een beetje erin. Individueel en in groepje
* Met een groep over de as van de weg rijden waar het kan/er ruimte is. Weten wat er achter en voor je gebeurt. Zichtbaar kijken
* Anticiperen en veranderingen langzaam doorvoeren
Bijvoorbeeld 1: wind van links. Je rijdt met groepje over as van de weg. In verte komt tegenligger: Ruim op tijd schuift de hele groep langzaam naar rechts.
Bijvoorbeeld 2: wind van links. Groep rijdt behoorlijk links op weg. Bocht naar links waarin door bomen, bebouwing ofzo je niet goed kan zien of er iets van achter die bocht komt. Linksvoor gaat langzaam naar rechts, geeft zijn buurman ook teken cq buurman gaat zelf al iets naar achter: groep ritst dus preventief een beetje. Bij volledig doorzicht door bocht schuift iedereen weer langzaam terug in oude windtechnische gunstige positie
* Blinde bochten ‘doorkijken’, anticiperen op mogelijke tegenliggers
Bocht naar rechts, met aan de rechterkant bomen/dijk ofzo waardoor je niet ver naar voren kan kijken. De kopman rijdt zover mogelijk links: daardoor kan hij verder kijken dan wanneer hij rechts op de weg zou rijden. Hij zorgt wel dat de ruimte naast hem niet opgevuld wordt, bijvoorbeeld door een handgebaar. Bij een tegenligger moet hij nl naar rechts kunnen.
* Andere oplossing bij blinde bochten. Verkenner die vooruit rijdt. Hij/zij seint dat er geritst moet worden. Wachten met inhalen tot er zicht is.: ‘Vrij’. Duidelijk gat tussen verkenner en de rest van de groep (die compact rijdt)
* Manoeuvreerruimte houden zodat je niet klem komt te zitten
Bijvoorbeeld. Slingerende weg langs rivier. Wind van links. Groepje in waaier. Weg buigt beetje naar rechts. De laatste man/vrouw, die tegen de berm rijdt zou dan in de berm gedrongen kunnen worden. Hij/zij (en evt ook anderen vóór hem) anticiperen hierop door ‘hemelsbreed’ achter het achterwiel van de voorman te zitten. Als de voorman naar rechts komt heb je er geen last van. Wel zoveel mogelijk uit de wind blijven.
* Enkele waaier. Liefst met zichtbaar waar de wind vandaan komt: bomen, riet, vlaggen oid.
* Dubbele waaier. Idem
* De overgang tussen enkele en dubbele waaier. In dubbele waaier blijft een sterke renner op kop, zijn voorgangers zakken gewoon af. Daardoor ‘loopt dubbele waaier leeg’ en krijg je een enkele waaier. En ook weer terug naar dubbele waaier.
* Meervoudige waaiers. Een paar enkele (evt dubbele) waaiers achter elkaar. Geen overgangen tussen de verschillende waaiers. Het blijven losse groepen.
* ‘Tussen’ roepen in een waaier en anderen vóór je laten inpikken.
* Russische waaier. Voorbeeld 1: een persoon wordt door iemand geduwd die evt ook weer door een derde geduwd wordt.
Voorbeeld 2: duwen om over de kop te komen, bijvoorbeeld in dubbele waaier.
Foto's en video's (of linkjes) mogen naar redactie@fiets.nl ovv "content slimmer fietsen"
Alvast bedankt voor je medewerking!
Video en fotomateriaal gezocht voor Slimmer Fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Pfff..... daarom fiets ik het liefst alleen. Al hetgene wat hierboven beschreven staat, zou je volgens mij niet op een openbare weg moeten willen doen...
+1afrit13 schreef:Pfff..... daarom fiets ik het liefst alleen. Al hetgene wat hierboven beschreven staat, zou je volgens mij niet op een openbare weg moeten willen doen...
Je mag toch niet hopen dat er straks allemaal russiche waaiers over de weg heen schieten
Nog een +1!!afrit13 schreef:Pfff..... daarom fiets ik het liefst alleen. Al hetgene wat hierboven beschreven staat, zou je volgens mij niet op een openbare weg moeten willen doen...
Wat een gedoe op een 'probleem' op te lossen van renners die koers willen spelen op de openbare weg.
Ik vind dit veel simmere tips:
- alleen fietsen
- nooit met een groep fietsen van meer dan 5.
- ALTIJD achter elkaar fietsen en nooit naast elkaar.
Zo voorkom je namelijk heel veel potentiële problemen. En voorkomen is beter dan genezen is een oud en waar gezegde.
Live fast; die young. mijn blog
Ook ik als fervent solo fietser kan me goed vinden in de reacties op de openingspost.
En iedere keer als ik met de auto weer achter een pelotonnetje van mamils die het verplichte fietspad negeren ben ik weer blij dat ik daar niet tussen hoef te fietsen.
En iedere keer als ik met de auto weer achter een pelotonnetje van mamils die het verplichte fietspad negeren ben ik weer blij dat ik daar niet tussen hoef te fietsen.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
misschien moeten we dit topic niet vervuilen als solo fietsers (ben er zelf ook één). Wel leuk om een eigen topic te starten wellicht
(OFF TOPIC: fiets ook 't liefst alleen, maar maximaal met 4 mensen)
(OFF TOPIC: fiets ook 't liefst alleen, maar maximaal met 4 mensen)