Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

achter-derrie in wiel

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 jun 2015 11:36

Gisteravond, tijdens trainingsrondje, slaat mijn achter-derrie in mijn wiel.
Wat een enorme hoop schade geeft dat en dus kosten.

DA 7900 achterderailleur moet vervangen worden
Fulcrum R3 zwaar beschadigd
Padje waar wiel in geklemd wordt aan aandrijfkant moet worden gericht (hopelijk gaat dat, Cervelo R3 frame)
Ketting moet worden vervangen
Padje dat is afgebroken vervangen

Vervelend natuurlijk maar belangrijkste is dat ik de onderdelen op tijd heb. Volgende week ga ik donderdag naar Frankrijk voor de 3Ballons. Over dat padje maak ik mij het meeste zorgen.
Allard

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 02 jun 2015 13:43

Dat is zuur! Hopelijk is het op tijd gerepareerd.
Enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
Afbeelding

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 jun 2015 14:19

JM_H schreef: Enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
nee, het is metaal en er staat spanning op...
denk dat het gewoon gevalletje dikke pech is
Allard

guver
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 02 jun 2015 14:22

Maar als toch de H/L schroeven goed afgesteld staan, dan kan dat toch niet gebeuren?
Waarom moet trouwens je kettng vervangen worden?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jun 2015 14:38

Die zal wel gebroken zijn zeker? Patje moet een Cervélo-dealer toch wel op voorraad hebben.

Zelf heb ik altijd een reserve op voorraad, die neem ik ook altijd mee op fietsvakantie.

Anyway veel sterkte met de reparaties...

Bike24 heeft 'm gewoon op voorraad. Zij verzenden doorgaans heel snel (meestal binnen 3 dagen in huis als je direct betaalt).

http://www.bike24.com/p247415.html

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 jun 2015 14:46

Ik doe normaal het onderhoud zelf. Nu met belangrijkste doel van het jaar, Troisballons, en het vervangen van mijn normale verzet naar een bergverzet dat laten doen. Bij de Chouffe schakelde het allemaal fantastisch dus ik denk niet dat het een kwestie van de h/l schroefjes is geweest. Denk dat de pad, die is echt finaal afgebroken, zwakke punt is geweest. Maar daar zal ik nooit zekerheid over hebben.
Ketting is gebroken en dit is advies lfm, die geloof ik maar blind als die beweert dat dat beter is in dit soort gevallen
Allard

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 jun 2015 14:47

havana dank!
Allard

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 jun 2015 20:21

En anders hier http://schaltaugen-shop.de/Schaltaugen- ... S2-S5.html

Pas nog zelf voor mijn Soloist besteld.
YFood !!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jun 2015 21:36

Dat het pat afgebroken is is niet zo vreemd. Op het moment dat de derailleur tussen de spaken komt wordt er zo hard aan getrokken dat de boel op het zwakste punt afbreekt.

Je reed niet per ongeluk op het buitenblad terwijl je achter naar de grootste krans schakelde?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 jun 2015 21:58

amclassic-fan schreef:Dat het pat afgebroken is is niet zo vreemd. Op het moment dat de derailleur tussen de spaken komt wordt er zo hard aan getrokken dat de boel op het zwakste punt afbreekt.

Je reed niet per ongeluk op het buitenblad terwijl je achter naar de grootste krans schakelde?

Nee zeker niet groot / groot
Allard

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 03 jun 2015 08:41

Ik heb het standaard padje van mijn R3 al een aantal jaar geleden vervangen door een ander "tuning" padje omdat ik vaak mijn derailleur moest richten zonder dat ik de reden wist waarom hij scheef was gaan staan.

Ik vond daar een topic over op WW en kocht voor ongeveer 10$ een ander padje wat stijver was. Nadat ik dat heb gemonteerd, nooit meer hoeven na te richten.

Nu weet ik wel niet of dit ook als "zwak punt" afbreekt in het geval van een probleem.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 jun 2015 10:08

dat is een keuze, die tuningshangers breken/buigen minder snel en dan beschadigd de carbon opname van een cervelo.
de Alu hanger van een Cervelo is net boter en je ziet deze buigen tijdens het schakelen (veroorzaakt veel schakelproblemen en is één van de redenen waarom bijv. campa verre van optimaal gaat functioneren op een een cervelo)

Durf te wedden dat dit wel veroorzaakt werd door het niet juist instellen van de hoog laag schroef (iets te ver met een meebuigende pat en je hebt bovengenoemd effect). Heb het al vaker gezien bij monteurs die instellen op een montagestandaard (dan gaat het meestal wel net goed)

Plaats reactie