Ik ben heel hard mijn best aan het doen om ook in D1 te gaan fietsen. Om te beginnen was dat al een uitdaging, want ik kon bijna niet in de zone blijven, dijkje, wind tegen en mijn hartslag vloog omhoog. In D3 fiets ik veel makkelijker, ook lang, rustig 200km tegen mijn omslagpunt aan (is dat eigenlijk wel mogelijk?). Omslagpunt (gemeten met inspanningstest) is 163, gemiddelde hartslag tijdens een 200km tocht in december was 159. Weet dat gemiddelde niks zegt, maar ik zat ongeveer 70% onder omslagpunt en 30% boven omslagpunt
Maar, dat tempo. Ik weet dat ik het los moet laten, maar ik ben gewoon een slak op de weg. Gemiddeld 25 km/uur tijdens een D1 training, daar droom ik van.
Nu zat ik, tijdens mijn rustige ritje vandaag, na te denken. Doel van training is dat mijn vermogen op omslagpunt hoger wordt. Dus dat ik harder kan fietsen (meer vermogen) op dezelfde hartslag. Dan zou ik toch ook mogen verwachten dat mijn snelheid uiteindelijk ook wat hoger wordt tijdens de langzame duurtraining? En theoretisch zou ik verwachten dat mijn hartslag stabieler zou moeten blijven als ik met iets meer vermogen ga fietsen, dus dat mijn hartslag niet meer meteen omhoog schiet tijdens een stukje tegenwind of een bultje?
Voor mezelf denk ik dat mijn 1e winst al is dat ik mezelf kan dwingen in een zone te blijven en dat, hoewel rustig, mijn hartslag stabieler blijft tijdens het fietsen.
Hoe snel kan je effect merken van een ander type training?
Hoe lang moet je fietsen in de week om snel effect te merken en maakt het wat uit of je 3x een uur of 1x 3 uur fietst?
En is het echt zinvol om met 21 km/uur in (lage) D1 te fietsen? (in dat geval gooi ik mijn tasjes op de racefiets zodat ik in elk geval niet de illusie wek dat ik een wielrenner probeer te zijn)