Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

FTP vermogen, testing en vermogens analyse

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 aug 2015 21:18

Nieuw topic from http://www.fiets.nl/forum/posting.php?m ... &p=1039384
nijkie schreef:
havana schreef:Ondanks het feit dat ik ze veel te duur vind heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en heb een setje besteld via Mantel. Ik kreeg ze net binnen en heb ze direct geïnstalleerd. Precies zoals DC Rainmaker beschrijft, kinderspel, niet moeilijker of makkelijker dan gewone pedalen.

Even pairen met de Garmin en rijden maar. Eventjes 3 km door de buurt gefietst om te kijken of alles werkt, lijkt allemaal prima te zijn. Mijn links-rechts verhouding blijkt zo op het eerste gezicht 49-51 te zijn dus da's niet heel spannend verder.

Cleats zijn volgens mij inderdaad Wellgo RC7 cleats (staat er zelfs op) dus dat is goed nieuws want die kosten $10 per paar op Amazon.

Gevoelsmatig klopte mijn zadelhoogte niet meer helemaal wat in theorie zou kunnen kloppen daar deze pedalen een stack height van 14 mm hebben en m'n oude Time RXS pedalen 12.5. Maar ik vraag me af of je zo'n verschil wel kunt voelen dus ik laat het voorlopig even zo. Anders morgen het zadel even 1,5 mm omhoog doen.

Morgen een FTP-test doen...
Dat wordt lekker bikkelen,welk protocol ga je aanhouden?
Ruwe schatting 270-280 watt.
Succes morgen.
Zorro schreef:Lijkt me dat we het bepalen van FTP in een ander en meer algemeen topic gaan doen. Voor zover ik weet is dat topic er nog niet?

Ik zou FTP niet in 1 test bepalen. Wellicht dat Livio Livius/AM-Classic hier iets meer over kan zeggen.

FTP is deel van een power-time curve waarbij de power eigenlijk afvlakt naar tijd en welke je in theorie uren (maar zeker 1 uur) zou moeten kunnen volhouden.

Ik zou toch tevens testen doen (naast de 20-30 minuten maximaal) met 15 seconden maximaal, 1 minuut maximaal, 5 minuten maximaal en 10 minuten maximaal.

Al die testen kun je niet op 1 dag doen en zul je een relatief korte met een lange duur moeten combineren.

Zo krijg je een veel betere power-time curve welke niet geschat is.
havana schreef:Misschien kan een moderator deze posts afsplitsen?

Ik ga het protocol hanteren uit het boek "het geheim van wielrennen". Is verder allemaal niet zo spannend, gewoon warm rijden en dan 20 min volle petrol. 93% daarvan is je FTP. Andere boeken hanteren 95%, het zullen geen wereldschokkende verschillen zijn.

Het volledige vermogensprofiel volgt later nog, ook het protocol daarvoor staat in het bovenstaande boek. Dat moet je inderdaad over meerdere dagen verdelen.
Je kunt ook eea vinden in het gratis e-book dat je op Trainingspeaks kunt downloaden.
Laatst gewijzigd door Zorro op 13 sep 2015 00:49, 4 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 aug 2015 21:38

Natuurlijk het standaardwerk Training and Racing with a Power Meter van Hunter en Coggan http://www.amazon.com/Training-Racing-P ... 1934030554
Belangrijkste is elke x-weken hertesten als je een trainingsprogramma volgt dit geeft uiteindelijk een goed beeld van je FTP. Het moeilijkste is pacing over 20min vooral de eerste keren. Ga je te hard in het begin dan hou je het niet vol en te langzaam dan heb je over na 20min. Mooi voorbeeld (vandaag) van Remco Grasman (2014 TT kampioen) - 30min 385 Watt NP (=6 watt/kg) en dat komt overeen met FTP van bijna 370 Watt (=5,8 watt/kg) https://www.facebook.com/search/str/rem ... ywords_top

Voor analyse kun je natuurlijk TrainingsPeaks gebruiken of Golden Cheetah (freeware).
What makes the boat go faster?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 aug 2015 10:24

Zoals ik het heb begrepen moet je na de warmingup eerst 5 minuten all out gaan, daarna 10min herstel en dan de 20min FTP. Je heb dan namelijk al enige vermoeidheid ingebouwd waardoor de 95% van de 20min waarde dichter bij FTP komt te liggen. Zo interpreteer ik het uit het bovengenoemde boek Training and racing with a powermeter:

citaat:
When we begin the 5-minute all-out effort, punch it and hold it. 'the goal of this first part is twofold: first, to "open" up the legs for the rest of the effort, and second, to capture your ability to produce watts in what is called Vo2max power, or level 5. Your next effort is more likely to be truly representative of your FTP.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 16 aug 2015 11:27

NuitKor schreef:Zoals ik het heb begrepen moet je na de warmingup eerst 5 minuten all out gaan, daarna 10min herstel en dan de 20min FTP. Je heb dan namelijk al enige vermoeidheid ingebouwd waardoor de 95% van de 20min waarde dichter bij FTP komt te liggen. Zo interpreteer ik het uit het bovengenoemde boek Training and racing with a powermeter:

citaat:
When we begin the 5-minute all-out effort, punch it and hold it. 'the goal of this first part is twofold: first, to "open" up the legs for the rest of the effort, and second, to capture your ability to produce watts in what is called Vo2max power, or level 5. Your next effort is more likely to be truly representative of your FTP.
Guido Vroemen gaat in zijn boek "Geheim van het wielrennen" uit van 93% ipv 95%. Dit komt op basis van praktijk tests beter in de buurt van 60min FTP.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 aug 2015 12:10

Was zwaar afzien, als ik met 93% reken kom ik op 252 watt. Geen idee of dat een beetje ok is...

Sluwe
Forum-lid

Sluwe 16 aug 2015 12:24

havana schreef:Was zwaar afzien, als ik met 93% reken kom ik op 252 watt. Geen idee of dat een beetje ok is...
Ik vraag mij altijd af of die 20 minuten tests meer gericht zijn om te checken of jij goed getraind bent in 20 minuten hard fietsen. Misschien kan je over 2 of 3 dagen wel 265w halen, terwijl je werkelijke ftp nooit zo snel kan stijgen. Aan de andere kant maakt het voor de power profiles niet zoveel uit of je nou 10w te hoog of te laag zit.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 aug 2015 12:27

Hangt nogal van je gewicht af ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 16 aug 2015 12:43

havana schreef:Was zwaar afzien, als ik met 93% reken kom ik op 252 watt. Geen idee of dat een beetje ok is...
Natuurlijk is dat OK! Belangrijk is om op basis van doelen voor volgend jaar een trainingsprogramma te volgen en elke x-weken hertesten om een power profile te krijgen. Anders blijft het een leuk toys for boys ding :mrgreen:

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 16 aug 2015 12:43

Je Watt/kg uitrekenen en hieronder kijken waar je dan zit.
Viel voor mijzelf *kuch* enigszins tegen... ;)

Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 16 aug 2015 13:00

En vergeet niet dat dit soort testen, zeker als je ze niet gewoon bent, waarschijnlijk betere resultaten gaan laten zien de volgende keren.

Zowel mentaal (je moet echt je kop erbij houden) als fysiologisch zijn ze zwaar en leer je. Geen idee Havana maar als je de 20 minuten in detail bekijkt was het vermogen dan echt vrijwel constant of zat je in het begin wat hoger en liep het iets af?

Ik ga ervan uit dat je parcours goed gekozen was en je overal zoveel mogelijk door kon rijden dwz zonder even de benen stil te moeten houden om dan weer op te moeten trekken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 aug 2015 13:03

53x11 schreef:Hangt nogal van je gewicht af ;)
Leeftijd-conditie-geestelijke gesteldheid.
Mijn gevoel zegt dat de meeste fanatieke wielertoeristen in de leeftijd 35-45 gem op 3.2-3.6 watt/kg uitkomen.
Ze noemen het ook wel de training van de langzame dood :(
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 aug 2015 13:07

Parcours was Amsterdam Rijnkanaal, dus nergens hoeven remmen o.i.d. Met mijn 73 kg kom ik op 3,5 watt/kg.

Ik heb de test blind gedaan maw geen hartslag of vermogen in beeld, alleen cadans en lap time.

Als ik de file terugkijk zie ik dat het vermogen redelijk gelijkmatig was, het schommelde steeds een beetje rondom de 250 watt. Geldt ook voor de hartslag, die steeds rond de 170 lag (wat ook mijn omslagpunt is, dus grappig dat dit inderdaad blijkt te kloppen!).
Laatst gewijzigd door havana op 16 aug 2015 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie