Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoogtemeters op Tacx in vergelijk tot buiten trainen

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 14 nov 2012 13:24

Mijn ervaring is dat de Fortius qua tijden aardig in de buurt komt van eenzelfde klim in het echt, maar dat het gevoel in het echt toch wel heel anders wordt zodra de klim steiler wordt dan zo'n 10-12%. Ben je niet zo sterk op supersteile klimmen dan gaat het je in het echt nog zwaar tegenvallen, aangezien de Fortius de weerstand boven die 10-12% niet verhoogd maar slechts de virtuele snelheid aanpast.

Wat betreft het verhaal waar klimmer het over had: ik geloof dat die Wagendorp op een Tacx Imagic reed, waar dat effect nog groter is aangezien die boven 5% al de weerstand niet meer verhoogd...

Ook heb ik een vermoeden dat vooral zwaardere fietsers het gevoel hebben dat een klim op de Fortius zwaarder is dan in het echt, en dat lichte mannetjes als ik dat precies andersom ervaren. Hoe dat komt is me een raadsel maar ik ken meerdere fietsers die eenzelfde mening hebben.

Beschouw de Tacx (Fortius of wat dan ook) gewoon als een leuke trainingstool (en wellicht geschikter voor klimtraining dan rijden op een vlakke weg) en vergeet niet af en toe een echte helling te pakken voor het echte gevoel.
Afbeelding

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 22 nov 2012 20:36

Dus als ik de amstel gold race kan rijden op de Bushido, dan haal ik het in het echt ook met gemak.
Of dat nou weer niet.???

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 22 nov 2012 20:53

Juliska schreef:Dus als ik de amstel gold race kan rijden op de Bushido, dan haal ik het in het echt ook met gemak.
Of dat nou weer niet.???
Als jij de hele AGR op een Bushido kan rijden haal je, alleen al door je karakter, iedere uitdaging :D
Allard

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 22 nov 2012 21:10

beren040 schreef:
Juliska schreef:Dus als ik de amstel gold race kan rijden op de Bushido, dan haal ik het in het echt ook met gemak.
Of dat nou weer niet.???
Als jij de hele AGR op een Bushido kan rijden haal je, alleen al door je karakter, ieder uitdaging :D
In de winter zit ik geregeld 2 tot 3 uur op de fortius met een Tacx film, ik kan je verzekeren dat dat gelijk staat aan 5 tot 6 uur buiten rijden.
AM gold is dan wel weer wat anders uiteraard, maar als je een Tacx film met een parcours van 100 km met heuvels uitzoekt, kun je de AM gold mentaal prima aan :)

Plaats reactie