Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Legale doping: rode bietensap

Schmutzi
Forum-lid

Schmutzi 23 apr 2013 10:39

Bietensap zo uit een fles lijkt me ook smerig. Ik koop gekookte rode bieten, gooi ze door de juicer samen met wat ander spul (gember, spinazie, appel, wortel, sinaasappel, citroen, kiwi, etc). Komt een lekker sapje uit dat misschien zelfs ook nog gezond is.
Las ergens dat nitraat pas het schadelijke nitriet wordt bij verhitting?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2013 12:18

Voor de liefhebber deze review (link)
Hoon et al, 2013 schreef: The Effect of Nitrate Supplementation on Exercise Performance in Healthy Individuals: A Systematic Review and Meta-Analysis.

Abstract
The purpose of this review was to examine the effect of nitrate supplementation on exercise performance by systematic review and meta-analysis of controlled human studies. A search of four electronic databases and cross-referencing found 17 studies investigating the effect of inorganic nitrate supplementation on exercise performance that met the inclusion criteria. Beetroot juice and sodium nitrate were the most common supplements, with doses ranging from 300 - 600 mg nitrate and prescribed in a manner ranging from a single bolus to 15 days of regular ingestion. Pooled analysis showed a significant moderate benefit (ES = 0.79, 95% CI: 0.23 to 1.35) of nitrate supplementation on performance for time to exhaustion tests (p = 0.006). There was a small but insignificant beneficial effect on performance for time trials (ES = 0.11, 95% CI: -0.16 to 0.37) and graded exercise tests (ES = 0.26, 95% CI: -0.10 to 0.62). Qualitative analysis suggested that performance benefits are more often observed in inactive to recreationally active individuals and when a chronic loading of nitrate over several days is undertaken. Overall these results suggest that nitrate supplementation is associated with a moderate improvement in constant load time to exhaustion tasks. Despite not reaching statistical significance, the small positive effect on time trial or graded exercise performance may be meaningful in an elite sport context. More data are required to clarify the effect of nitrate supplementation on exercise performance and to elucidate the optimal way to implement supplementation.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2013 12:41

Bedankt voor de link, ik kan helaas nergens meer dan de abstract vinden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2013 12:52

amclassic-fan schreef:Bedankt voor de link, ik kan helaas nergens meer dan de abstract vinden.
same here, mocht iemand wel de full-text hebben, dan ontvang ik die graag :-)
baanfiets kopen?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 apr 2013 13:01

53x11 schreef:
amclassic-fan schreef:Bedankt voor de link, ik kan helaas nergens meer dan de abstract vinden.
Die is er nog niet, het betreft een "e-pub ahead of print".
De eerste publicatie van de eerste auteur moet nog komen. Ik schat in dat het een promovendus is, die binnenkort wat eieren gaat leggen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... d=23580439" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2013 13:13

loos schreef:
53x11 schreef:
Die is er nog niet, het betreft een "e-pub ahead of print".
De eerste publicatie van de eerste auteur moet nog komen. Ik schat in dat het een promovendus is, die binnenkort wat eieren gaat leggen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... d=23580439" onclick="window.open(this.href);return false;
epub = electronic-publication; full tekst is er wel, maar nog niet op gedrukt papier (de meeste journals werken op deze manier)
baanfiets kopen?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 apr 2013 14:59

53x11 schreef: epub = electronic-publication; full tekst is er wel, maar nog niet op gedrukt papier (de meeste journals werken op deze manier)
uiteraard, maar verschijnt deze niet pas op internet na publicatie op gedrukt papier?
Afbeelding

sibon
Forum-lid

sibon 23 apr 2013 15:11

Ander artikel ook een review: https://secure.footprint.net/gatorade/p ... es_SSE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (en wel helemaal compleet).
Veel leesplezier!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 apr 2013 12:13

Maar als het volgend de studie alleen om de nitraat gaat zou toch gewoon elke nitraatrijke groente moeten werken.
Dus kunnen we ook gewoon. Veel sla ( vooral rucola ), spinazi, radijs,selderij venkel en koolrabi eten. Dus als je maar gezond eet zal het met je nitraatgehalte wel goed zitten. Om nu elke dag een halve liter bietensap weg te werken zie ik nog niet zitten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 25 apr 2013 12:33

thestudent schreef:Veel sla ( vooral rucola ), spinazi, radijs,selderij venkel en koolrabi eten. Dus als je maar gezond eet zal het met je nitraatgehalte wel goed zitten. Om nu elke dag een halve liter bietensap weg te werken zie ik nog niet zitten.
Daar kan ik me ook niks bij voorstellen, ik heb één keer de fout gemaakt om rode bietensap te maken en ik kan me zo voorstellen dat de smaak overeenkomt met water uit de Ganges gefilterd door een zweetsok die al een week of twee in een sporttas zit.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 25 apr 2013 19:49

ericpeters schreef:Oud topic, maar toch even reageren.

Ik heb een flesje Beet It gekocht om te proberen en vanochtend gedronken voordat ik ging fietsen.
Conclusie:

Ik had een goede dag, of het werkt echt, of het heeft een enorm placebo effect.
Tja, mijn bietensap experiment; (ik snap dat ook wel dat één ritje nauwelijks een wetenschappelijk experiment is maar ik was gewoon benieuwd)
de smaak- gatverde...
wel ontzettend lekker gefietst. Placebo effect? Toeval? Of kwam het door het mooie weer, mijn nieuwe shirtje, mijn gelukssokken of omdat zelfs mensen als ik na verloop van tijd sterker worden. Ik geef het voorlopig het voordeel van de twijfel, maar het schijnt dat pasta met spinaziesaus netzo goed is. En wel een stuk lekkerder.
Veni. Vidi. Fietsie.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2013 20:29

Ik gebruik zelf capsules betaine-nitraat, waarin 6 mmol nitraat zit. Een stuk praktischer en niet smerig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie