Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 okt 2014 08:27

Jij drinkt ook een litrage water? En je traint een bepaald kilometrage?

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 31 okt 2014 08:43

Beetje off topic aan het worden inderdaad, maar vermogen is het hyperoniem van wattage. Wattage is wel degelijk een gewoon Nederlands woord, of het ook de juiste term is om het vermogen dat je trapt aan te duiden laat ik aan de puristen over, maar taalkundig lijkt het mij niet fout.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2014 09:03

Als ik alles zo doorlees ook de bladeren en het internet zijn er veel verschillen qua uitleg zones.
Ik heb het gevoel dat je omslagpunt belangrijker is dan je maximum hf en daar je zones op te baseren.
Want zoals Alan al vaker heeft geschreven je zones komen veel te hoog te liggen qua hartslagen.
Vooral voor de grote groep fanatieke toerders.
Misschien dat Alan daar meer over kan zeggen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2014 09:05

Maar het staat iig heel lelijk! Wat dit betreft ben ik inderdaad een purist, so I'm with Havana!
Beetje on topic dan weer: in Amsterdam staat sinds kort het Wattbike trainingscentrum, soort spinnen, maar dan met feedback over geleverd vermogen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 11:08

MarkVeenstra schreef:
De Alternatieve schreef:
Ik vind dit wel de mooiste post in dit forum.

Ik snap de theorie van Alan Smeets wel en het is misschien wel leuk om een keer een toerritje met je vrouw te maken waarbij je dan lekker in D1 rijdt maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud. En binnen 4 uur lang in D1 rijden is ook zonde van de tijd.
Het belangrijkste trainingsprincipe is prikkeling van het lichaam. En dit gaat het beste door afwisseling.
Dus de ritjes in D1 doe je als je naar de spinninglessen fietst, of nog efficiënter, naar je werk of de sportschool of de schaatstraining.
Of zoals eerder op dit forum al werd geschetst doordat je postbode bent en lekker 3 uur per dag 5 dagen in de week op je fiets kan zitten.
Doe je auto weg en doe vervolgens alles op de fiets, dan hoef je vervolgens nooit meer in D1 te trainen. ;)
Hier zijn toch wel een aantal statements uit te halen:
- Je gaat "natuurlijk" niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het te koud.
--> als je hf op 120 zit oid, ben je genoeg bezig om warmte te produceren. Verder, tegen kou kun je je kleden. En daarbij is het stuk of het wel of niet voor je lol is behoorlijk persoonlijk. Er zijn genoeg einzelgangers die dat prima vinden (of een vervelende echtgenote waar ze graag een halve dag bij vandaan zijn.., dat moet haast wel het argument van alle sportvissers zijn ook). En is het fietsen in de winter saaier dan in de zomer? 4u in D1 is net zo lage (saaie) intensiteit als je dat zomers doet of s winters.

- En binnen 4 uur lang in D1 is zonde van je tijd
--> Tja, wat is zonde, als je traint voor een doel, en je daarvoor die tijd spendeerd aan trainen. Dan is het niet zonde van je tijd toch? Als je hetzelfde buiten zou doen, ben je dezelfde tijd kwijt. Tuurlijk, over het algemeen is het binnen veel minder leuk om te doen. Maar qua tijdsbesteding is het even nuttig.

Max zijn post is inderdaad goed. Het hangt van je doelstelling af. Wil je gewoon lekker sporten. Dan doe je waar je zin in hebt en tijd voor hebt. right? Wil je beter worden op een specifiek iets (cyclo fietsen, of juist de trainingsrondjes van anderhalf uur etc). dan zul je je manier van sporten daarop willen aanpassen. Wat dan goed is, daar wordt superveel over gezegd en geschreven. Trainingsprikkels zijn goed, dat komt door afwisseling. Maar afwisseling kan alweer op zoveel verschillende manieren (intensiteiten, tijdsduren, weerstand, soort sport, omgeving), en voor een ieder is dat anders. Het belangrijkste is dat je leuk vindt wat je doet. En als je een bepaald doel hebt, waardoor je zo moet/wilt trainen dat je soms iets doet wat je net wat minder leuk vindt moet je dat maar accepteren. Of je moet accepteren dat je doel verkeerd gekozen is.
Wel mooi dat je juist die statements eruit haalt die slechts zijn bedoeld om de discussie een beetje op scherp te zetten maar niet de statements waar het hier eigenlijk om draait.
Dus ik zal het even nuanceren. Ik geloof in de basis, ik geloof dat de basis wordt gemaakt door (lage) D1 trainingen. 70 tot 80% van mijn (sport)activiteiten gebeuren in D1 en D2. Ik doe zelden of nooit een bewuste training in D1 en D2.
Ik geloof er niet in om met de auto naar een dure trainingsadviseur te gaan om te laten bepalen wat mijn hartslagzones zijn om vervolgens in de auto weer terug te gaan en een dure hartslagmeter te kopen om vervolgens zittend achter mijn pc te gaan staren naar mijn hartslagzones, met de auto naar mijn eerstvolgende training te gaan en daar precies in mijn hartslagzone te gaan trainen.
Dat is leuk voor een prof maar voor amateurs met een baan een beetje over de top en niet efficiënt.
Mijn moraal van het verhaal is dat je ipv je te gaan blindstaren op hartslagzones je beter meer kan gaan verplaatsen met de fiets, lopend en traplopen(ga nooit met de lift) en zorgt voor variatie in je training.
Als je dan toch bewust je duurvermogen (vetverbranding) wilt gaan verbeteren zijn daar efficiëntere methodes voor zoals bv een uurtje fietsen met een nuchtere maag.
's avonds een uurtje keihard fietsen (leegrijden), zonder eten naar bed (misschien alleen een eiwitshake) en 's morgens voor het ontbijt een rustig duurritje.

Zelf fiets ik 's winters ook graag buiten (naast hardlopen en schaatsen en spinnen). Als je dat leuk vindt is dat natuurlijk prima. Maar ik ga 's winters op de fiets echt niet op mijn hartslagmeter kijken of ik nog wel in mijn D1 zone zit. Ik laat het tempo bepalen door het weer, mijn gezelschap en mijn gemoedstoestand. :)
En 's winters minimaal 1 keer in de week een high intensity spinningles is heel effectief.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 11:56

De Alternatieve schreef:Als je dan toch bewust je duurvermogen (vetverbranding) wilt gaan verbeteren zijn daar efficiëntere methodes voor zoals bv een uurtje fietsen met een nuchtere maag.
's avonds een uurtje keihard fietsen (leegrijden), zonder eten naar bed (misschien alleen een eiwitshake) en 's morgens voor het ontbijt een rustig duurritje.
Vooral thuis niet zelf uitproberen :lol: Zo moet het dus niet meer :!: Nuchter trainen wordt bijvoorbeeld ook door de performance nutritionist Nigel Mitchel van Team Sky afgeraden. Het is slechter voor je dan het goed is.

@nijkie inderdaad, de maximale hartslag zegt niets over de hartslag op je aerobe drempel of je anaerobe drempel (omslagpunt). Als je toch met percentages wilt of moet werken kun je deze beter nemen t.o.v. je omslagpunt. De aerobe drempel valt eerder in deze percentages dan je omslagpunt in de juiste zone valt als je percentages van je maximale hartslag neemt.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 14:05

Alan Smeets schreef:
Vooral thuis niet zelf uitproberen :lol: Zo moet het dus niet meer :!: Nuchter trainen wordt bijvoorbeeld ook door de performance nutritionist Nigel Mitchel van Team Sky afgeraden. Het is slechter voor je dan het goed is.
Hoi Alan,

ik ben heel benieuwd naar jouw advies en/of theorie over nuchter trainen.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 31 okt 2014 14:36

Vind hier iets dat hij zegt, voor een woonwerk rit dan, doe maar een bak koffie of thee?
http://www.britishcycling.org.uk/insigh ... -cyclist-0
"Breakfast and Ride In
Having time to have breakfast, digest it and be ready to ride can be a push, so it can be better to just have a cup of tea of coffee to get going and ride on an empty stomach. As long as your commute is no more than 60 minutes and you ride at a relatively low intensity, such fasted riding can improve your ability to burn fat as a fuel. If you’re riding longer in the morning, you might want to consider having an energy drink to sip at on the bike"
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 15:04

Tja volgens mij staat er duidelijk dat een duurritje op de nuchtere maag je vetverbranding stimuleert. En cafeïne versterkt dat effect.

Dus ik weet niet wat Alan bedoelt als hij zegt dat Nigel Mitchell daar tegen is.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 15:53

Hij verteld mij toch iets anders, zal hem in December nog eens vragen, dan zie ik hem weer.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 16:21

Ik ben heel benieuwd.
Daarbij ben ik ook benieuwd naar jouw mening over 'Train low, compete high' strategie.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 nov 2014 15:56

Nou, ik heb me dan ook maar eens laten overtuigen (normaal train ik altijd zo veel mogelijk "volle bak"). Ik fiets ook pas mijn 2e jaar nu maar dit was dus mijn eerste D1 training. Ik heb de hartslag drempel gegokt op basis van mijn leeftijd en mijn normale maximale hartslag (186) ik kwam uit op onder de 130 houden. 85km gefietst, 3,5 uur mee bezig geweest en de hele tijd geprobeerd tussen de 125-130 hartslagen te blijven. Ik werd er (ondanks de lage snelheid, gem 23.5) toch erg moe van, voelde me ook af en toe rot, zelfs een beetje misselijk. Wilde eigenlijk de Granfondo afstand (130km) rijden maar was blij na 85km af te stappen. Ik heb nog een lange weg te gaan.
Afbeelding

Plaats reactie