Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De optimale pedaaltred

foosho
Forum-lid

foosho 22 apr 2009 01:32

Ik denk dat m'n pedaaltred wat beter kan. Ik geef voor m'n gevoel vooral kracht bij het naar beneden duwen, terwijl je ook nog een achterwaartse en opwaartse beweging hebt.

Ik m'n plaatjes wat naar richting hiel gezet (ik dacht dat het daar ook aan lag, kan dat?) en proberen maar, maar nu verzuur ik vrij snel, lastiger 100rpm te houden (daarvoor deed ik zonder problemen 110) en 't voelt ook allemaal niet zo efficient eigenlijk, geforceerd zeg maar.

Ik kon er niet zo bar veel over vinden hier op 't forum, dus daarom dit topic :)

Ik begin maar met wat vragen ;):

- Heeft de positie van de plaatjes met de krachtverdeling (duwen, naar achter, trekken) te maken. Zo ja, meer richting hak -> meer kracht naar opwaarts?

- Wat is de optimale pedaaltred precies? Wat zijn de richtlijnen?

- Hoe kun je jezelf dit aanleren?

- Hoe ligt de krachtverdeling tussen de 3 fases? 40% down, 30% naar achter, 30% opwaarts?

- Moet je je vooral concentreren op de opwaartsebeweging? Als ik dat doe krijg ik een hele andere tred merk ik..

- Moet je je hak naar beneden duwen als je naar beneden trapt?

- Moet je je voet rechthouden als je omhoogtrekt?

[ow ja, ik heb geen 1000 euro voor een powercrank over... ;)]

cesar_
Forum-lid

cesar_ 22 apr 2009 13:10

Of die powercranks je krijgen waar je wilt is de vraag. Een paar opmerkingen;

- Theoretisch gezien is de ideale positie van je plaatje in de lengte gezien onder het proximale eerste teen gewricht. In de praktijk kan dat wel eens een centimeter tussen voeten onderling schelen, dus het is heel normaal dat je plaatjes niet gelijk staan.

- Over de ideale traptechniek vind je hier,click een aardig artikel. Zoals je ziet hangt eea sterk samen met de mogelijkheid tot gebruik van je hamstrings, dus een goeie hoekverdeling (uittraphoek, bekkenkanteling) is van serieus belang.

- Van wat ik weet is het vooral de zaak de voeten zelf te ontspannen, ik las laatst ergens iets over monkey feet. Waar het precies op slaat weet ik niet, maar ik vond het wel een mooi ezelsbruggetje.

Hoop je hier iig iets verder mee te helpen, en in het geval iets niet klopt zelf geholpen te worden...

Ciao

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 apr 2009 13:33

Uiteraard lever je de meeste kracht in de neergaande beweging. Je Heup en Kniestrekkers kunnen veel meer kracht en vermogen leveren dan de buigers. De veronderstelling van velen dat je 'rond' moet trappen (dwz krachtrichting voornamelijk aan de raaklijn van de cirkel) raakt mechanisch gezien kant noch wal. Aangezien er in radiale richting geen verplaatsing is, is er in die richting ook geen vermogensverlies. Ik ben ergens op het net ooit eens een studie tegengekomen waarin bovendien gevonden werd dat 'rond' trappen nadelig is voor het te leveren vermogen (danwel de efficientie, weet ik niet meer precies)

Aan de opmerking 'voeten vegen' als het pedaalonderin zit heb je misschien iets.

Ten slotte: Optimaal voor wat? Maximaal te leveren vermogen? Kracht? Maximale efficientie? Minimale blessures? Het 1 kan het ander nog wel eens uitsluiten!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rezne
Forum-lid

rezne 22 apr 2009 13:51

Plaats de plaatjes onder de bal van je voet, of elders (een klein beetje verder naar achter bijv.) als je dat prettiger vind. Denk er niet teveel over na, want je zult merken dat als je echt kracht moet zetten tijdens een klim of interval dat je automatisch gaat duwen en trekken. Als je een tijd niet geklommen hebt voel je dat echt in de hamstrings. Tevens druk je dan vaak je hak meer naar beneden. Je duwt de trappers echt weg.
Tijdens een duurtraining gewoon die trappers laten draaien en niet teveel nadenken.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

foosho
Forum-lid

foosho 22 apr 2009 16:49

Cesar_ schreef:- Theoretisch gezien is de ideale positie van je plaatje in de lengte gezien onder het proximale eerste teen gewricht.
Ik ga er nog es mee aan de slag..
Ik vind het lastig om dat af te stellen aangezien je niet door de harde carbonzool kunt voelen waar de gewrichten zitten :(
- Over de ideale traptechniek vind je hier,click een aardig artikel.
interessant artikel!
- Van wat ik weet is het vooral de zaak de voeten zelf te ontspannen
Ik ontspan ze met de nieuwe probeersels niet bepaald, daarom ook de verzuring volgens mij.
53x11 schreef:Uiteraard lever je de meeste kracht in de neergaande beweging. Je Heup en Kniestrekkers kunnen veel meer kracht en vermogen leveren dan de buigers.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat door in 3 fasen te trappen je minder sterk in de neergaande beweging wordt, maar weer sterker in de opwaartse en achterwaartse, wat dan netto een positief resultaat geeft.
Ten slotte: Optimaal voor wat? Maximaal te leveren vermogen? Kracht? Maximale efficientie? Minimale blessures? Het 1 kan het ander nog wel eens uitsluiten!
max. efficientie + goed voor klimmen
Rezne schreef:Denk er niet teveel over na, want je zult merken dat als je echt kracht moet zetten tijdens een klim of interval dat je automatisch gaat duwen en trekken. Als je een tijd niet geklommen hebt voel je dat echt in de hamstrings. Tevens druk je dan vaak je hak meer naar beneden. Je duwt de trappers echt weg.
Tijdens een duurtraining gewoon die trappers laten draaien en niet teveel nadenken.
Ik zou de goeie techniek gewoon als standaard willen, zelfde als je je ooit moet aanwennen om 100rpm te draaien, later gaat dat dan automatisch. Dan kun je ook het hele jaar door alle benodigde spieren trainen.

Ik denk dat het ook best belangrijk is, je kunt nog zoveel vermogen hebben, maar als je het niet allemaal via de spieren op de pedalen krijgt...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 apr 2009 17:41

@Rezne, vergis je niet, je hamstrings zijn JUIST in de neergaande beweging actief. Naast kniebuigers zijn het namelijk vooral heupstrekkers (het zijn bi-articulaire spieren)

@Foosho: Volgens mij is het principe van klikpedalen dat je in de neergaande beweging hetzelfde vermogen kunt leveren als bij normale pedalen, maar dat je met klikpedalen ook in de andere fases van de trapcyclus vermogen kunt leveren.

Het mooie van fietsen is nu juist dat al het geleverde mechanische vermogen via de cranks naar de omgeving gaat. Makkelijker kan haast niet!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 22 apr 2009 19:29

Diverse fiets-trainings boeken geven als tip: om je zelf een optimale pedaalslag aan aan te leren moet je regelmatig tijdens training korte intervallen (1 minuut) doen met slechts een been op hoge cadans. Wissel tussen de twee benen en fiets tussendoor dan 10 minuten normaal en herhaal het nogmaals. Dit doe je dan een keer per week.

Als ik het me goed herinner is het belangrijkste hiervan dat je hierdoor een beweging afleert waarmee het niet effectieve been het andere been tegenwerkt tijdens een bepaald moment van de rotatie

zie ook: http://better-rider.com/training/pedalstroke.html
Afbeelding

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 22 apr 2009 22:05

Ik ben al jaren in het gelukkige bezit van een Computrainer.

Spinscan is een functie waarbij je live kunt zien hoe je pedaalomwenteling is. Zie hiervoor onderstaande link.

http://www.racermateinc.com/spinscan.asp

Ik ben er afgelopen jaren (winters) behoorlijk mee bezig geweest. Er zijn vele factoren die invloed hebben op de tred. De voeten-veeg techniek is er een. Daarnaast is de houding tov het bracket veel bepalend.

Zelf had ik een vrij behoorlijke "coup de pedale" . Deze heb ik wat verminderd, met zichtbaar resultaat. Maar ja, dan de vraag: wat levert het op? Ik wordt elk jaar een jaartje ouder en heb nog niets ingeleverd :-)

Qua RPM: over het algemeen zie je hoe hoger het geleverde vermogen hoe hoger je RPM.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 apr 2009 22:52

[quote="53x11"]Ik ben ergens op het net ooit eens een studie tegengekomen waarin bovendien gevonden werd dat 'rond' trappen nadelig is voor het te leveren vermogen (danwel de efficientie, weet ik niet meer precies)[/quote]
In het artikel wat ik een keer gelezen heb (wellicht dezelfde, maar ik heb geen idee meer waar ik die vandaan heb geplukt), werd beschreven dat je je niet moet concentreren op de opgaande beweging van het been. Dus daar hoef je geen kracht te leveren. Dat hoeft ook niet, want met het andere been duw je immers op dat moment toch al naar beneden. De achterliggende reden is dat je hersens niet en de duwbeweging aan de ene kant en de trekbeweging aan de andere kant op hetzelfde moment goed kunnen aansturen. De spiercoordinatie heeft er dus onder te lijden. Beter is het dan om je te concentreren op een goede duwbeweging.

Wel werd beschreven dat het belangrijk is om ook de dode punten tijdens het ronddraaien (dus met de crankarmen min of meer verticaal), zo goed mogelijk door te komen door het zogenaamde 'voeten vegen'.

rhalff
Forum-lid

rhalff 22 apr 2009 23:15

Deze kwam ik ook tegen over dit onderwerp:

http://www.beginnertriathlete.com/cms/a ... cleid=1030

En heeft ook wel overeenkomsten met de suggesties welke hierboven wordt aangegeven, inclusief een aantal oefeningen.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 apr 2009 23:38

[quote="rhalff"]Deze kwam ik ook tegen over dit onderwerp:

http://www.beginnertriathlete.com/cms/a ... cleid=1030

En heeft ook wel overeenkomsten met de suggesties welke hierboven wordt aangegeven, inclusief een aantal oefeningen.[/quote]
Ik lees in dit artikel (weliswaar vluchtig) ook erg veel aandacht voor de opwaartse beweging. Onder andere een training met 1 been ingeklikt. Er wordt wel beschreven dat het niet om een volle krachtsinspanning gaat omhoog, maar wel om iets mee te helpen met het duwen aan de andere kant. In het artikel dat ik aanhaalde werd beschreven dat je daar dus geen aandacht aan moet besteden.

rezne
Forum-lid

rezne 23 apr 2009 00:20

[quote="53x11"]@Rezne, vergis je niet, je hamstrings zijn JUIST in de neergaande beweging actief. Naast kniebuigers zijn het namelijk vooral heupstrekkers (het zijn bi-articulaire spieren)

@Foosho: Volgens mij is het principe van klikpedalen dat je in de neergaande beweging hetzelfde vermogen kunt leveren als bij normale pedalen, maar dat je met klikpedalen ook in de andere fases van de trapcyclus vermogen kunt leveren.

Het mooie van fietsen is nu juist dat al het geleverde mechanische vermogen via de cranks naar de omgeving gaat. Makkelijker kan haast niet![/quote]

Klopt, ik beweer ook nergens dat dit niet zo is. Alleen als je actief, of beter, krachtiger gaat trekken krijgen de hamstrings toch een andere belasting. Ze moeten nu immers actie de heup strekken en de knie flexen, een soort dubbele verkorting.
Volgens mij doe je dat automatisch bij een lagere cadans + kracht.

Ik voel een leuk scriptie onderwerp opkomen, voor over een paar jaar. ;)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie