Alles over vakanties op én met de fiets

300 km rit

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 24 sep 2013 22:58

Hij is binnen!

Hier het verslag wat ik onder "Vandaag gefietst" heb geplaatst:

Ik ben vandaag solo het IJsselmeer rond gefietst. Ik wou dit al 'ooit' eens doen en dat was tegelijk een goede gelegenheid om een keer boven de 300km grens te gaan.

Omdat ik momenteel in-between-jobs ben heb ik een ruime week vrij en omdat nu zo aan het eind van het seizoen is is mijn conditie op zijn best :)
Uiteindelijk viel de keuze op vandaag en daar ben ik achteraf heel tevreden mee! Er stond eigenlijk geen wind :shock: het was niet te warm/koud en het was droog... prima!

Ik ben rond kwart over 4 opgestaan en zo rond 5 uur weggereden uit Deventer naar Kampen. Daar aangekomen de fiets uitgeladen en zo net na 6 uur weg gereden uit Kampen.
In het begin was het uiteraard nog donker, maar ook mistig en vochtig. Deze mist hield rond het IJsselmeer zowat de hele ochtend aan en omdat het bewolkt was was het zicht beperkt.

Het eerste saaie stuk was de Oostvaarderdijk, hier heb ik wel eerder gereden dus wist wel dat dit zo zou zijn. Mijn eerste doel was Amsterdam, net boven Amsterdam zat ik immers op de 100km, een goede gelegenheid even wat eten uit de rugzak in de achterzakken te stoppen en even te rekken en te strekken. Dit heb ik gedurende dag een paar keer gedaan om met name de nek en schouders soepel te houden, ik zat immers een lange dag in dezelfde houding.

Daarna was het op naar de Afsluitdijk voor een 2e stop. Het stuk tot Hoorn is nog wel leuk en toeristisch, maar daarna werd het saai en eentonig. De Afsluitdijk was ik nog nooit geweest en ik voel nu ook niet direct de behoefte hier vaker te komen ;) Het is een saai stuk waar ik zowaar nog lek reed ook.
Ik gebruikte een CO2 pomp maar op een of andere manier kreeg ik de band niet maximaal opgepompt. Ik had geen zin om nog een patroon te verspillen (had totaal 4 banden, 4 patronen en plakspullen mee), want misschien dat ik ze later nog nodig had. Volgens mij heb ik dus de rest van de dag met max iets van 6 bar achter gereden, met mijn 63kg gaat dat wel, maar het voelt wel wat zacht.

Na de afsluitdijk draaide ik Friesland in. Ik vond dit nog wel onverwacht afwisselend en leuk fietsen. De dorpjes waren mooi en rustig en ik had een licht briesje in de rug. Bij km 250 hield ik mijn 3e stop in Nijenmirdum.
Ik wist dat ik nu een heel stuk de polder in zou gaan via Lemmer, Emmeloord en dan naar Kampen, maar ik had speciaal een mapje gemaakt op de mp3 speler met stevige 'motivatie' muziek ;) Dit hielp mij er prima doorheen en omdat de benen nog wel goed voelde heb ik het tempo wat hoger gehouden.

Uiteindelijk was ik iets van 20 over 6 weer terug in Kampen :)

Samengevat kon ik het goed aan. Het omstandigheden waren zeer vriendelijk (geen wind!) en ik kon mij goed aan mijn eigen 'regels' houden:

- Hartslag max zo rond de 145bpm
- Cadans +/- 100rpm
- Voldoende eten & drinken! Ik had 1 bidon van 750ml, 1 van 650ml en 1 van 500ml en heb deze regelmatig gevuld.

Het meeste last had ik nog van mijn zitvlak, deze is nu goed beurs, maar de benen voelden aan het eind nog best goed. Ik heb immers geen explosieve inspanning hoeven doen, dus de enige 'slijtage' was die van een duurinspanning, ik kon dus nog wel aanzetten wanneer nodig.

Nu de 300km grens is gepasseerd en ik het IJsselmeer heb gedaan vraag ik mij wel af: "what's next?..." Ik heb niet direct de behoefte deze afstand te overtreffen.

Garmin Connect data: http://connect.garmin.com/activity/380829549
Strava: http://app.strava.com/activities/84658258

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door steven250 op 26 sep 2013 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 24 sep 2013 23:38

Proficiat, knap dat je helemaal in je eentje bent gegaan hoor, maar dan kan je in ieder geval altijd je eigen tempo bepalen ;)
Je hebt een mooie fietsdag uitgezocht qua temperatuur en wind, jammer dat het 's morgens nog mistig was en inderdaad die Afsluitdijk is niet iets van: dit moet ik nog eens een keer doen", maar zoiets van:
"zo, die heb ik ook eens een keer gehad, staat ook op mijn palmares".
Ja, het zitvlak heeft veel te verduren op zo'n afstand, daar had ik ook een klein beetje last van.
En ik vroeg me ook af; Wat is het volgende?
Misschien de toeristenversie van Milaan- San Remo, bijna 300 km in een schitterende omgeving en volgens mij niet al te zwaar wat betreft klimmen.
:idea: Misschien forumritje van maken.
Bikers are not alone

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 25 sep 2013 10:55

puffdaddy schreef:Proficiat, knap dat je helemaal in je eentje bent gegaan hoor, maar dan kan je in ieder geval altijd je eigen tempo bepalen ;)
Je hebt een mooie fietsdag uitgezocht qua temperatuur en wind, jammer dat het 's morgens nog mistig was en inderdaad die Afsluitdijk is niet iets van: dit moet ik nog eens een keer doen", maar zoiets van:
"zo, die heb ik ook eens een keer gehad, staat ook op mijn palmares".
Ja, het zitvlak heeft veel te verduren op zo'n afstand, daar had ik ook een klein beetje last van.
En ik vroeg me ook af; Wat is het volgende?
Misschien de toeristenversie van Milaan- San Remo, bijna 300 km in een schitterende omgeving en volgens mij niet al te zwaar wat betreft klimmen.
:idea: Misschien forumritje van maken.
Bedankt! MSR had ik ook al een keer overwogen ja :) Het lijkt mij een mooie omgeving en een mooie uitdaging. Wanneer valt deze in het seizoen?

In groepsverband dit soort afstanden dat zie ik nog wel weer eens gebeuren, maar solo een rondje maken wat langer is, dat verwacht ik niet...
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 25 sep 2013 20:37

Hieronder een link naar een organisatie die per bus naar MSR gaat.
Voor volgend jaar is dat vrijdag 6 juni.
http://www.fietsavontuur.net/algemeen/kalender.htm
Bikers are not alone

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 sep 2013 23:29

Mooi verslag weer, kudos.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 26 sep 2013 21:31

voor wie echt de kaap van 300 kms , (zelfs in totaal 330 kms) wil overschrijden: volgend jaar op 1 mei kun je dit doen met velotour ( zijn bekend om hun perfecte organisatie van een toertocht "E-3 prijs" in maart):

http://www.velotour.be/programma/2014/e ... laanderen/

http://www.velotour.be/programma/2014/t ... cours-330/
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 26 sep 2013 22:57

fiedoo schreef:voor wie echt de kaap van 300 kms , (zelfs in totaal 330 kms) wil overschrijden: volgend jaar op 1 mei kun je dit doen met velotour ( zijn bekend om hun perfecte organisatie van een toertocht "E-3 prijs" in maart):

http://www.velotour.be/programma/2014/e ... laanderen/

http://www.velotour.be/programma/2014/t ... cours-330/
37 Euro zonder shirtje? Da's wel fors aan de prijs. Ik organiseer een week of wat eerder een 300 die een stuk minder kost.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 26 sep 2013 23:14

ultra_ivo schreef:
37 Euro zonder shirtje? Da's wel fors aan de prijs. Ik organiseer een week of wat eerder een 300 die een stuk minder kost.
Count me in!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 sep 2013 08:21

Vooreerst , ik heb geen enkele binding of belang bij deze organisatie.

Maar als je volgende tekst " inbegrepen" leest en vergelijkt met organisaties zoals RVV en AGR bvb is de prijs toch nog redelijk.

•6 deftige bevoorradingen onderweg. Plaatsen later
•Koerstrui met lange verdoken rits. (in de prijs van 57€)(zie boven)
•Douches.
•Kleedkamers.
•Ophaaldienst bij panne. Er rijd een bus met aanhangwagen op het parcours.
•Diensten van de mekaniekers.
•Inzet mobiele seingevers.
•Bij aankomst pasta maaltijd met één consumptie.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 27 sep 2013 08:35

Knap! Ik zeg, 2014 Alpenbrevet.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 sep 2013 09:35

Goed gedaan. Zelf ben ik het IJsselmeer inmiddels een keer of 7 rond gegaan, maar altijd met een grote groep, en vooral de terugweg door de Flevopolder vond ik altijd verschrikkelijk (bij de editie waaraan ik altijd mee deed was dit altijd een ploegentijdrit)
Moet er geloof ik niet aan denken het hele stuk in mijn eentje te doen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 27 sep 2013 10:29

Zeker Rondje IJsselmeer georganiseerd door Nereus ;)

Plaats reactie