Alles over vakanties op én met de fiets

Barecelonnette of Le Sauze du lac

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 03 mei 2012 11:24

Heeft er iemand tips ? We willen in de zomer in het gebied rond barecelonnette neerstrijken. Een kilometer of 35 daar vandaan ligt een mooi meer met een mooie camping (le Sauze du lac). Onze prioriteit ligt bij het fietsen . De omgeving rondom het meer ziet er echter ook wel aantrekkelijk uit !! Maar zijn de routes over en naar de bekende Cols dan nog goed bereikbaar ? Bonette / Aloys / Vars ..etc. Is dus Bacelonnette echt de beste uitvals basis of is het ook goed te doen, vanaf desbetreffend meer ?
En heeft er misschien iemand nog tips voor mooie rondjes / beklimmingen enz.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 mei 2012 11:51

2 jaar in Barcelonette op vakantie geweest, qua fietsen een walhalla. Allos / Cayolle / Bonette / Vars en nog meer zijn goed te doen vanuit die plaats.

Als je in Le Sauze du Lac zit is het weer een behoorlijk stukje fietsen richting Allos en Cayolle en Bonette. De Vars en Izoard zijn volgens mij wel weer goed te doen vandaar.

Denk tot Barcelonette een betere standplaats is ;)
YFood !!!

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 03 mei 2012 11:55

Thx. 1e keus was idd barcelonnette .. dus dan maar met de auto naar het meer ;-) Nog camping tips ? of route tips ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2012 11:59

Dat denk ik ook, een rondje over de Allos, Champs en Cayolle is vanaf Sauze du Lac al 180 km. De Vars zou je nog mee kunnen pakken in een rondje via Embrun en Guillestre, dat is prima te doen. Maar een rondje over de Lombardia lijkt me niet meer haalbaar, dat is bijna 250 km met goed 4000 hoogte meters.

Je zit daar bij het meer nogal klem, je kan maar 2 kanten op fietsen. Als je er voor 't fietsen heen gaat zou het niet mijn keus zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 03 mei 2012 12:05

Duidelijk ! Lombardia is mij niet bekend .. zal me eens verdiepen in die klim !

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 03 mei 2012 13:03

rooi1977 schreef:Duidelijk ! Lombardia is mij niet bekend .. zal me eens verdiepen in die klim !
Plaatje, echte aanrader!! vanaf de italiaanse kant dan.

Niet vanaf de franse kant, kaal en ze hebben er voor de verandering maar een skidorp op gegooid, snel over afdalen dus ;)
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 03 mei 2012 20:39

girlinred schreef:
rooi1977 schreef:Duidelijk ! Lombardia is mij niet bekend .. zal me eens verdiepen in die klim !
Plaatje, echte aanrader!! vanaf de italiaanse kant dan.
Niet vanaf de franse kant, kaal en ze hebben er voor de verandering maar een skidorp op gegooid, snel over afdalen dus ;)
Is inderdaad een aanrader! Barcelonette - Jausiers - Col de Larche (hier kom je in Italië) - afdalen naar Vinadio en dan de Col de la Lombarde (daar kom je terug in Frankrijk) - dan afdalen via Isola 2000 en Isola voor de klim naar de Bonnette (2802 m) en tot slot terug naar Barcelonette: 181 km stond er op mijn tellertje, maar wat een mooie herinnering! Je moet wèl goed getraind zijn, want de Lombarde en Bonette zijn behoorlijk pittig (understatement). Verheug je er maar vast op ;) !
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 mei 2012 07:30

legrimpeur schreef:
girlinred schreef:
rooi1977 schreef:Duidelijk ! Lombardia is mij niet bekend .. zal me eens verdiepen in die klim !
Plaatje, echte aanrader!! vanaf de italiaanse kant dan.
Niet vanaf de franse kant, kaal en ze hebben er voor de verandering maar een skidorp op gegooid, snel over afdalen dus ;)
Is inderdaad een aanrader! Barcelonette - Jausiers - Col de Larche (hier kom je in Italië) - afdalen naar Vinadio en dan de Col de la Lombarde (daar kom je terug in Frankrijk) - dan afdalen via Isola 2000 en Isola voor de klim naar de Bonnette (2802 m) en tot slot terug naar Barcelonette: 181 km stond er op mijn tellertje, maar wat een mooie herinnering! Je moet wèl goed getraind zijn, want de Lombarde en Bonette zijn behoorlijk pittig (understatement). Verheug je er maar vast op ;) !
Klopt ;) . De 2e helft van de beklimming van de Bonette van die kant vond ik overigens erg saai
~live fast, die young ~

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 04 mei 2012 10:23

bedankt Le Grimpeur. Met dat soort info kunnen we wel wat !!

jeroenbiemans
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35

jeroenbiemans 04 mei 2012 13:37

Leuk onderwerp, ik heb net een week de bevestiging binnen van camping Rioclar, zo'n 8km voor Barcelonnette, dus ik ben me ook aan het orienteren op mogelijke tochten en klimmen in dat gebied. Hoe groot en pittig is het rondje Cayolle-Colmars-Allos en weer terug naar Barcelonnette ongeveer ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mei 2012 13:50

Dat ligt er aan hoe goed je conditie is en hoe goed je kan klimmen. Het zijn niet extreem lastige klimmen, maar het is wel hooggebergte.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jeroenbiemans
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35

jeroenbiemans 04 mei 2012 14:08

Op Climbbybike zie ik iemand verhalen over het "Circuits des 3 cols", 124km en totaal 3300 hoogtemeters vanuit Colmars les Alpes - Col des champs 2093 - Col de la cayolle en daarna col d'allos. Afgezien van het feit dat ik op een ander punt begin (namelijk bij Barcelonnette) zal - als die info klopt - de afstand en hm's wel ongeveer overeenkomen. Je kunt natuurlijk ook andersom rijden, dus eerst de Cayolle, maar dat wordt afgeraden ivm slechte afdalingen, kan iemand dat bevestigen ?

Eea zal voor mij toch een fikse uitdaging zijn, doch niet onmogelijk; mijn klimervaring in t hooggebergte beperkt zicht tot 1 zomervakantie vorig jaar (individueel beklommen de Col d'Ornon, Alpe dHuez, de Croix de Fer en de Galibier vanuit het zuiden (dus via de Lautaret). Nog nooit twee van die grote klimmen op 1 dag gedaan, maar b.v. wel 2 weken geleden Klimmen-Monschau-Klimmen gereden, rondje van 156km met 2300 hm (wat nu wel redelijk de max is voor mij). Ik zal eerst maar eens goed blijven trainen de komende maanden en een paar individuele klimmen uitproberen daar en dan kijken of voor het eind van de vakantie zo'n rondje er in zit !

Plaats reactie