Granfondo La Magnifica - 9 september 2012 - Forli
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Over een maand is het weer eens tijd voor een nieuwe uitdaging. Afgelopen voorjaar was ik een weekendje in Italië voor allerlei plezierige zaken. Het ophalen van mijn Gios frame in Volpiano en het bezoeken van Milaan San Remo. Onderdeel van dat uitje was dat we op de avond voor Milaan San Remo waren uitgenodigd om te komen eten bij Gabriele. Een Italiaanse fietsmaatje die vrij actief is in de fietswereld in die regio.
Met een fles wijn op tafel vertelde hij over een nieuwe granfondo die later in het jaar zou plaatsvinden in zijn geboortestad: Granfondo La Magnifica. Een tocht over 227 kilometer vanuit Forli naar San Marino en weer terug. Naast de forse afstand vormen zo'n 5300 hoogtemeters een serieuze uitdaging. Maar dat is nog niet genoeg want het parcours bevat zo'n 30km onverhard, hier en daar wat kasseien en een finish op de wielerbaan.
Zo'n diversiteit in een tocht vind ik geweldig. Een zware rit door een prachtige omgeving gelardeerd met elementen uit twee van mijn favoriete tochten (L'Eroica en Parijs-Roubaix). Bovendien is het de eerste versie van de tocht en dat is ook altijd leuk. Het is dan nog lekker kleinschalig en ervaringen zijn er nog niet dus het is een echt avontuur.
Op http://www.granfondolamagnifica.it" onclick="window.open(this.href);return false; kun je onder het kopje media diverse filmpjes vinden met passages van het parcours. Stukjes onverhard, beklimmingen (incl. Monte Carpegna, de trainingsklim van Pantani). Laat je inspireren door al dat moois en schrijf je in!
Met een fles wijn op tafel vertelde hij over een nieuwe granfondo die later in het jaar zou plaatsvinden in zijn geboortestad: Granfondo La Magnifica. Een tocht over 227 kilometer vanuit Forli naar San Marino en weer terug. Naast de forse afstand vormen zo'n 5300 hoogtemeters een serieuze uitdaging. Maar dat is nog niet genoeg want het parcours bevat zo'n 30km onverhard, hier en daar wat kasseien en een finish op de wielerbaan.
Zo'n diversiteit in een tocht vind ik geweldig. Een zware rit door een prachtige omgeving gelardeerd met elementen uit twee van mijn favoriete tochten (L'Eroica en Parijs-Roubaix). Bovendien is het de eerste versie van de tocht en dat is ook altijd leuk. Het is dan nog lekker kleinschalig en ervaringen zijn er nog niet dus het is een echt avontuur.
Op http://www.granfondolamagnifica.it" onclick="window.open(this.href);return false; kun je onder het kopje media diverse filmpjes vinden met passages van het parcours. Stukjes onverhard, beklimmingen (incl. Monte Carpegna, de trainingsklim van Pantani). Laat je inspireren door al dat moois en schrijf je in!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Er komt uiteraard een mooi verslag als ik terug ben. Camera gaat mee!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Ik heb alvast een gregario vooruit gestuurd om te verkennen. Komt 'ie hier mee af:
I stayed a week in Romagna and I tested carefully some climbs including some unsurfaced parts.
There are very hard pieces. You have to take it easy and leave energy for the final. It is much harder than Eroica.
Ik weet niet of ik dit had willen weten...
I stayed a week in Romagna and I tested carefully some climbs including some unsurfaced parts.
There are very hard pieces. You have to take it easy and leave energy for the final. It is much harder than Eroica.
Ik weet niet of ik dit had willen weten...
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
De 1e editie van deze granfondo zit er inmiddels op en ik ben weer een prachtig avontuur rijker. Veel lastig klimwerk, afdalingen als achtbanen, onverhard, hier en daar een vleugje kasseien en een mooie aankomst op een wielerbaan. Het was bepaald niet voor de poes maar ik heb het overleefd.
Kan er een boek over schrijven maar ik zal me later deze week beperken tot een mooi verslag met wat foto's.
Kan er een boek over schrijven maar ik zal me later deze week beperken tot een mooi verslag met wat foto's.
Je sms en mailtjes beloven veel "goeds"
Schopbottecchia schreef:De 1e editie van deze granfondo zit er inmiddels op en ik ben weer een prachtig avontuur rijker. Veel lastig klimwerk, afdalingen als achtbanen, onverhard, hier en daar een vleugje kasseien en een mooie aankomst op een wielerbaan. Het was bepaald niet voor de poes maar ik heb het overleefd.
Kan er een boek over schrijven maar ik zal me later deze week beperken tot een mooi verslag met wat foto's.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Deel 1!
Omstreeks kwart voor zeven 's ochtends bol ik rustig van m'n hotel richting het centrale plein van Forli. Bij de eerste editie van deze granfondo is de belangstelling nog niet dusdanig groot dat je veel vroeger moet zijn om in het startvak plaats te nemen. Fietsmaatje Gabriele staat al te wachten en ik sluit aan bij het groepje met Paola, Domenico en Fazio met wie ik 's avonds had kennisgemaakt met een lekker etentje. Tijdens dat laatste avondmaal keken we vanaf de slotklim uit over Forli. Onder het genot van een mooie fles wijn en plaatselijke specialiteiten was het genieten. Nu stonden we klaar voor de start van een avontuur. De eerste editie van Granfondo La Magnifica.
Als het peloton om 7 uur van start gaat lijkt het alsof we beginnen aan een criterium. Het tempo gaat direct omhoog onderweg en ik schuif me wat naar voren omdat het daar wat prettiger fietsen is.
Vlak voor de eerste heuvel passeren we een sectie kasseien. Normaal gesproken mijn specialiteit en hoewel ik er prima overheen stuur gaat er iets niet goed. M'n zadel zakt langzaam maar zeker naar beneden. Toen ik twee dagen geleden m'n fiets opbouwde na de vlucht was het schroefje afgebroken bij het aandraaien. In Firenze had ik een nieuwe gescoord maar kennelijk was ik deze keer iets te voorzichtig geweest. Zo stond ik aan de voet van de eerste klim direct naast de kant om m'n fout te herstellen. Alsof het parcours al niet zwaar genoeg was. Stom, maar niets meer aan te doen. Achter de auto's kon ik direct in de achtervolging. Met ongeveer 400 deelnemers verdeeld over de verschillende afstanden had ik me al wel voorbereid op veel solowerk maar om daar nu al mee te beginnen was me wat te gortig.
Eenmaal weer in een mooie groep beland was het tijd om het tempo weer iets te matigen.
Na ongeveer 10km klimmen de eerste top gevolgd door een technische afdaling. Traditiegetrouw ga ik daar altijd wat behoudend naar beneden om eventueel te kunnen anticiperen op kamikaze acties van deelnemers die denken dat ze een gebrek aan klimcapaciteit moeten compenseren met het nemen van grote risico's. Dat viel allemaal erg mee en beneden ontstond een aardige groep fietsers die zo te zien hetzelfde doel hadden. Niet te gek doen want het is zo al zwaar genoeg. De hoogtemeters volgde elkaar in rap tempo op en de groep viel volledig uit elkaar. Bij de eerste strook sterrato was het al ieder voor zich. Met drie deelnames aan L'Eroica ben ik bekend met het rijden op dit soort onverharde paden. Toch was het even lastig want daar kies ik voor 28mm banden terwijl ik nu met Conti 4 season 25mm was vertrokken. Op 7 bar bovendien want je het grootste gedeelte van het parcours ging toch echt over asfalt. Dat eerste sterrato lag overigens op de klim naar Botticella, 9km en bijna alleen maar onverhard.
Ik begon me ondertussen af te vragen of er in Romagna ook nog iets anders bestond als bergop rijden. De ene hoogtemeter na de andere slechts afgewisseld door afdalingen waar ze bij de efteling jaloers op zouden zijn. Na zo'n achtbaan ging het meestal gelijk weer omhoog. Weliswaar keurig aangegeven door een bordje maar het gemiddelde stijgingspercentage dat daar op stond was waarschijnlijk inclusief de afdaling.
Door die opeenvolging van hindernissen had ik denk ik wat te weinig gedronken en alles bij elkaar begon het allemaal al behoorlijk door te wegen. Zodoende keek ik al met de nodige schrik uit naar de zware klim die even voor de helft in het parcours zat: Monte Carpegna oftewel il Cippo. Bekend als de favoriete trainingsklim van Marco Pantani. Il Carpegna mi basta zei de piraat over zijn heuvel. Ik kon het alleen maar heel erg met hem eens zijn. 6 kilometer klimmen waarbij de percentages eigenlijk continu boven de 10 en volgens de Garmin zelfs regelmatig naar 15 tot 20 opliepen. Het tempo ging er echt volledig uit en het was hard werken om boven te geraken. Zo had ik wel alle tijd om te kijken naar de borden langs de weg die herinnerden aan Pantani maar ook Merckx die hier ooit een belangrijke slag maakte in de Giro. Op de top van de klim stond de teller op 102 kilometer en die hadden zo'n 3200 hoogtemeters gebracht.
De listige afdaling ging vrij vlot en bij de bevoorrading was het tijd om de schade op te nemen.
Volledig naar de klote en nog niet eens halfweg. Dat was de stand van zaken.....
Omstreeks kwart voor zeven 's ochtends bol ik rustig van m'n hotel richting het centrale plein van Forli. Bij de eerste editie van deze granfondo is de belangstelling nog niet dusdanig groot dat je veel vroeger moet zijn om in het startvak plaats te nemen. Fietsmaatje Gabriele staat al te wachten en ik sluit aan bij het groepje met Paola, Domenico en Fazio met wie ik 's avonds had kennisgemaakt met een lekker etentje. Tijdens dat laatste avondmaal keken we vanaf de slotklim uit over Forli. Onder het genot van een mooie fles wijn en plaatselijke specialiteiten was het genieten. Nu stonden we klaar voor de start van een avontuur. De eerste editie van Granfondo La Magnifica.
Als het peloton om 7 uur van start gaat lijkt het alsof we beginnen aan een criterium. Het tempo gaat direct omhoog onderweg en ik schuif me wat naar voren omdat het daar wat prettiger fietsen is.
Vlak voor de eerste heuvel passeren we een sectie kasseien. Normaal gesproken mijn specialiteit en hoewel ik er prima overheen stuur gaat er iets niet goed. M'n zadel zakt langzaam maar zeker naar beneden. Toen ik twee dagen geleden m'n fiets opbouwde na de vlucht was het schroefje afgebroken bij het aandraaien. In Firenze had ik een nieuwe gescoord maar kennelijk was ik deze keer iets te voorzichtig geweest. Zo stond ik aan de voet van de eerste klim direct naast de kant om m'n fout te herstellen. Alsof het parcours al niet zwaar genoeg was. Stom, maar niets meer aan te doen. Achter de auto's kon ik direct in de achtervolging. Met ongeveer 400 deelnemers verdeeld over de verschillende afstanden had ik me al wel voorbereid op veel solowerk maar om daar nu al mee te beginnen was me wat te gortig.
Eenmaal weer in een mooie groep beland was het tijd om het tempo weer iets te matigen.
Na ongeveer 10km klimmen de eerste top gevolgd door een technische afdaling. Traditiegetrouw ga ik daar altijd wat behoudend naar beneden om eventueel te kunnen anticiperen op kamikaze acties van deelnemers die denken dat ze een gebrek aan klimcapaciteit moeten compenseren met het nemen van grote risico's. Dat viel allemaal erg mee en beneden ontstond een aardige groep fietsers die zo te zien hetzelfde doel hadden. Niet te gek doen want het is zo al zwaar genoeg. De hoogtemeters volgde elkaar in rap tempo op en de groep viel volledig uit elkaar. Bij de eerste strook sterrato was het al ieder voor zich. Met drie deelnames aan L'Eroica ben ik bekend met het rijden op dit soort onverharde paden. Toch was het even lastig want daar kies ik voor 28mm banden terwijl ik nu met Conti 4 season 25mm was vertrokken. Op 7 bar bovendien want je het grootste gedeelte van het parcours ging toch echt over asfalt. Dat eerste sterrato lag overigens op de klim naar Botticella, 9km en bijna alleen maar onverhard.
Ik begon me ondertussen af te vragen of er in Romagna ook nog iets anders bestond als bergop rijden. De ene hoogtemeter na de andere slechts afgewisseld door afdalingen waar ze bij de efteling jaloers op zouden zijn. Na zo'n achtbaan ging het meestal gelijk weer omhoog. Weliswaar keurig aangegeven door een bordje maar het gemiddelde stijgingspercentage dat daar op stond was waarschijnlijk inclusief de afdaling.
Door die opeenvolging van hindernissen had ik denk ik wat te weinig gedronken en alles bij elkaar begon het allemaal al behoorlijk door te wegen. Zodoende keek ik al met de nodige schrik uit naar de zware klim die even voor de helft in het parcours zat: Monte Carpegna oftewel il Cippo. Bekend als de favoriete trainingsklim van Marco Pantani. Il Carpegna mi basta zei de piraat over zijn heuvel. Ik kon het alleen maar heel erg met hem eens zijn. 6 kilometer klimmen waarbij de percentages eigenlijk continu boven de 10 en volgens de Garmin zelfs regelmatig naar 15 tot 20 opliepen. Het tempo ging er echt volledig uit en het was hard werken om boven te geraken. Zo had ik wel alle tijd om te kijken naar de borden langs de weg die herinnerden aan Pantani maar ook Merckx die hier ooit een belangrijke slag maakte in de Giro. Op de top van de klim stond de teller op 102 kilometer en die hadden zo'n 3200 hoogtemeters gebracht.
De listige afdaling ging vrij vlot en bij de bevoorrading was het tijd om de schade op te nemen.
Volledig naar de klote en nog niet eens halfweg. Dat was de stand van zaken.....
Laatst gewijzigd door bottecchia op 24 okt 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Op de laatste foto wordt het ook al aardig mistig...bottecchia schreef: Volledig naar de klote en nog niet eens halfweg. Dat was de stand van zaken.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Klopt. En dan is het zelfs een onderwatercamera!