In een ander, niet nader te noemen topic, wordt door een aantal forum-gebruikers aangegevens dat 'niemand de rol van moderator op zich wil nemen'. Mijn eerste vraag in dit topic was dan ook:
Hoe wordt je moderator op dit forum?
ik zou die rol best op me willen nemen, maar dan moeten de kaders waarbinnen je werkt wel duidelijk zijn, vooral over het doel van het forum en de hoe we met elkaar omgaan.
Een quote uit het
forumreglement
Algemeen
Op het forum is geen plek voor commerciële doeleinden, persoonlijke beledigingen, scheldpartijen en ruzies. Als je iemand tegenkomt die zich niet aan de regels houdt, mail ons dan. Ga hier geen ophef over maken op het forum, want dit wakkert onrust juist aan. De redactie behoudt zich het recht voor om personen bij wangedrag te verwijderen. Geplaatste reacties kunnen we daarnaast ook inkorten of verwijderen.
Naar mijn mening wordt hier dus te weinig tegen opgetreden, waar de sfeer naar mijn mening onder lijdt.
Een aantal quotes uit willekeurige discussies van willekeurige forumleden:
---
Uit een discussie over Albert Heijn fietskleding:
"De eerste die ik daar in zie rijden gaat de berm in..."
Ongetwijfeld grappig/cynisch/niet serieus bedoeld, maar zonder toevoeging van een smiley/emoticon vind ik dit een negatieve/ongepaste uiting.
---
uit een discussie over Hopmans, Bergen op Zoom:
"Hopmans mag aan mij nog geen paar sokken verkopen."
Zonder enige toelichting/argumentatie vind ik dit geen inhoudelijke toevoeging aan de betreffende discussie.
---
Uit de topicstart van diezelfde Hopmansdiscussie enkele woorden:
"what the fuck.... prutsbeleid.... onbekwaamheid.... "
Vervelend een negatieve ervaring, maar met dergelijke bewoordingen je hart luchten hoort naar mijn mening niet op dit forum. Je 'objectieve' ervaring mag beschreven worden, maar dat kan ook in andere woorden.
---
Nogmaals uit diezelfde discussie over Hopmans:
"Die ouwe dikke dwaas aan de kassa "
Sorry, dit vind ik dus echt niet kunnen!
---
Uit een discussie over de rol van Moderator:
"Het verschil zit 'm er in dat er steeds mensen gaan zeiken dat een moderator zich anders moet gedragen."
Mensen "zeiken' niet, maar hebben misschien een afwijkende mening...
---
Uit een discussie over een mountainbike cassette op je racefiets:
"Ongehoord! Dit is grenzeloze arrogantie en niet passend (lees de code eens!) bij de positie als moderator!"
Een volledig overtrokken reactie!
---
Het gaat er mij niet om, om bovenstaande discussie opnieuw te voeren óf de een of ander gelijk te geven. Ik doel alleen op de woordkeuze en toonzetting van bovenstaande quotes. Hier zou naar mijn mening meer tegen opgetreden moeten worden.
Daarnaast zou ik ook een aantal andere taken van een moderator willen zien:
Aanpassen van topic-titels, zodat de titel ook de 'lading' dekt
Voorbeeldje:
Bianchi.de: een topic, verwijzend naar een niet actieve site, die eigenlijk gaat over de werking van PayPal... En zijn titels als "advies gevraagd", "MTB kopen", etc nou zo handig?
grip houden op de hoeveelheid topics, door het instellen van verzameltopics
Voorbeeldje:
verschillende 'Tacx'-discussies. Een flink aantal topics, met een beperkt aantal reacties. Kunnen deze niet worden samengevoegd tot 'Het grote Tacx-topic"? Want moet er nou echt een nieuwe topic gestart worden over het schoonmaken van een tacx-rol?
Dus voeg bijvoorbeeld topics toe als:
- het grote Tacx topic
- het grote GPS topic
- het grote kettingen topic
- het grote Shimano Dura Ace topic
- Het grote zadeltas topic
- het grote bidon topic
- ..... etc
En om nog even een voorbeeld te geven van een topic-start én een houding die ik niet vind kunnen op een/dit forum:
Mondstuk 'bite".
Een topicstart van 2 zinnen, zonder toelichting of informatie. En dan deze reactie van de topicstarter:
Nou, ten eertse, als hier bij alles een link moet geplaatst worden wat iet of wat onduidelijk is zijn we nog even zoet. Ik hoef hier helemaal niet noodzakelijk een link bij te plaatsen (wat niettemin wel had gekund). Het is zo, mensen dien mij er mee kunnen helpen, kennen het en hoeven de link dus niet. Mensen die het niet kennen kunnen mij niet helpen, want wat op het internet staat kan ik zelf ook wel lezen. Is toruwens niet slecht bedoeld ofzo als je het niet kent en niet kan helpen, maar de manier waarop jij erover praat zegt voor mij genoeg. Ik wacht wel op serieuzere commentaar waar iedereen wataan heeft.
De houding van 'ik wil iets van jullie, maar ik hoef er zelf geen enkele moeite voor te doen..." staat me tegen. Van mij zou een dergelijk topic gelijk op slot mogen...
Dus bij deze nogmaals: ik zou met alle plezier moderator willen zijn, maar dan moeten er wél duidelijke regels zijn, waaraan IEDEREEN zich dient te houden. En
die regels moeten dus ook voor iedereen bekend zijn.
En over de toevoeging "Forum Moderator" aan de profielnaam: gewoon weghalen. In het merendeel van de gevallen spreken de Moderators blijkbaar niet als Moderator, maar als gewoon forumlid, dus waarom die titel erbij? Indien een moderator actief moet optreden (bijvoorbeeld bij het sluiten van een topic), dan kan altijd in het bericht zélf de titel "moderator" worden toegevoegd.