Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Forumbeheer en forumregels...

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 25 nov 2010 21:33

Hoe wordt je moderator op dit forum? En welke regels zijn er voor de Moderators om berichten aan te toetsen?

De reden dat ik dit vraag is, dat ik regelmatig nieuwe topics zie met 'weinig inhoud':

- titels zonder duidelijk onderwerp ('te koop gevraagd', 'hulp gevraagd', 'is dit wat', etc...)
- topicstarts waarin de topicstarter weinig moeite gedaan heeft om zelf een antwoord op zijn vraag te vinden (of daar in ieder geval geen melding van maakt)

Ik kom zelf ook vaak op het forum van Tweakers.net en daar hebben ze dus een duidelijk 'beleid' als het gaat om het starten van Topics.

Voordelen van duidelijke topictitels:
- iedereen leest gelijk waar het nieuwe bericht over gaat;
- terugzoeken van interessante/relevante onderwerpen is eenvoudiger;

Voor het verkopen van spullen zijn een paar duidelijke voorwaarden beschreven. Zouden die misschien ook moeten gelden voor die hier (voor een opleiding) een enquete plaatsen (zie de discussies hierover)?

Verdere mogelijke interessante punten waar opgelet kan worden/zou moeten worden:
- leesbaar quoten;
- maximale afmetingen van foto's/afbeeldingen;
- het plaatsen van duidelijke hyperlinks (dus geen links van enkele regels)

Ik hoor graag ook andere meningen ;)

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 25 nov 2010 21:53

Ik kan me wel vinden in jouw mening betreffende het starten van nieuwe topics. Vermoedelijk krijgen de mods het dan wel een stuk drukker om alle topics te controleren. Een aantal punten die je noemt is echter ook te automatiseren, zoals; het niet toestaan een verkoop topic te starten bij minder dan 25 posts, het weigeren van afbeeldingen groter dan een bepaalde resolutie (eventueel automatisch schalen). Wellicht dat de nieuwe software die in het eerste kwartaal 2011 wordt verwacht hier al in voorziet.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2010 22:00

Goed punt!
We nemen het zeker mee.
Wellicht zodra de nieuwe software er is (2010...;) ) dat er een schone start gemaakt kan worden met de vanaf dan opgestartte topics.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 nov 2010 22:01

Kan ik me perfect in vinden.

Ook aan de soms volledig "off-topic" reacties zou iets moeten gedaan worden.
Sommige goed bedoelde topics ontsporen volledig in een andere richting laat staan dat ze ontaarden in scheldpartijen onder het mom van "democratie" en "vrije meningsuiting".
I know myself like no one else
Nothing to defend

backjack
Forum-lid

backjack 05 dec 2010 14:22

Ik ben bezig om een product op de markt te brengen genaamd de BackJack.
Nou zou ik graag een online enquete willen achterlaten op een van deze forums.

Dit heb ik nog nooit gedaan dus wie kan mij daarbij helpen?

Mvg

Paul de Boer

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 05 dec 2010 14:47

[quote="BackJack"]Ik ben bezig om een product op de markt te brengen genaamd de BackJack.

Mvg

Paul de Boer[/quote]

Ik zou geen enquete achterlaten als ik jou was, voor je het weet heb je de enquete en spampolitie op je dak.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 dec 2010 15:04

[quote="BackJack"]Ik ben bezig om een product op de markt te brengen genaamd de BackJack.
Mvg
Paul de Boer[/quote]

Hier willen ze je vast graag helpen:D!
60 x Ventoux

corniel
Forum-lid HC

corniel 05 dec 2010 15:50

@BlackJack: jouw hier gestelde vraag is denk ik precies waar de TS iets aan wil doen. In een totaal niet relevant topic (en/of sub-forum) een vraag stellen, waar al heel veel over geschreven is op het forum.

@TS: ik ben ook voor een meer op Tweakers.net gestoeld model. Dat vraagt wel iets meer moderators. Aannemende dat medio 2011 idd een forse update gedaan wordt op dit forum, kan ik me er in vinden tot dan te wachten.

dave73nl
Forum-lid

dave73nl 05 dec 2010 16:05

Ja maar gaat daarmee de openheid van het forum ook niet wat verloren?
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

corniel
Forum-lid HC

corniel 05 dec 2010 16:54

@Dave73nl: Omdat je van mensen verwacht dat ze zelf een beetje hun best doen? Lijkt me niet.

Want hoe moeilijk is het om:
- Een passende titel te gebruiken
- Aan te geven wat je zelf al bedacht hebt om tot een antwoord te komen

Kan niet moeilijk zijn toch? en als het dat wel is: tja, wellicht zijn die mensen dan zelf ook niet zo open?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 05 dec 2010 23:26

Ach, ik vind het eigenlijk wel een deel van de charme, om door een heleboel "niet-ter-zake-doende-materie" heen te moeten/mogen lezen. Als we er een soort encyclopedie van willen maken, dan kunnen we beter stukjes schrijven voor Wikipedia.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 30 dec 2010 15:29

In een ander, niet nader te noemen topic, wordt door een aantal forum-gebruikers aangegevens dat 'niemand de rol van moderator op zich wil nemen'. Mijn eerste vraag in dit topic was dan ook:
Hoe wordt je moderator op dit forum?
ik zou die rol best op me willen nemen, maar dan moeten de kaders waarbinnen je werkt wel duidelijk zijn, vooral over het doel van het forum en de hoe we met elkaar omgaan.

Een quote uit het forumreglement
Algemeen
Op het forum is geen plek voor commerciële doeleinden, persoonlijke beledigingen, scheldpartijen en ruzies. Als je iemand tegenkomt die zich niet aan de regels houdt, mail ons dan. Ga hier geen ophef over maken op het forum, want dit wakkert onrust juist aan. De redactie behoudt zich het recht voor om personen bij wangedrag te verwijderen. Geplaatste reacties kunnen we daarnaast ook inkorten of verwijderen.
Naar mijn mening wordt hier dus te weinig tegen opgetreden, waar de sfeer naar mijn mening onder lijdt.

Een aantal quotes uit willekeurige discussies van willekeurige forumleden:

---
Uit een discussie over Albert Heijn fietskleding:

"De eerste die ik daar in zie rijden gaat de berm in..."

Ongetwijfeld grappig/cynisch/niet serieus bedoeld, maar zonder toevoeging van een smiley/emoticon vind ik dit een negatieve/ongepaste uiting.
---
uit een discussie over Hopmans, Bergen op Zoom:

"Hopmans mag aan mij nog geen paar sokken verkopen."

Zonder enige toelichting/argumentatie vind ik dit geen inhoudelijke toevoeging aan de betreffende discussie.
---
Uit de topicstart van diezelfde Hopmansdiscussie enkele woorden:

"what the fuck.... prutsbeleid.... onbekwaamheid.... "

Vervelend een negatieve ervaring, maar met dergelijke bewoordingen je hart luchten hoort naar mijn mening niet op dit forum. Je 'objectieve' ervaring mag beschreven worden, maar dat kan ook in andere woorden.
---
Nogmaals uit diezelfde discussie over Hopmans:

"Die ouwe dikke dwaas aan de kassa "

Sorry, dit vind ik dus echt niet kunnen!
---
Uit een discussie over de rol van Moderator:

"Het verschil zit 'm er in dat er steeds mensen gaan zeiken dat een moderator zich anders moet gedragen."

Mensen "zeiken' niet, maar hebben misschien een afwijkende mening...
---
Uit een discussie over een mountainbike cassette op je racefiets:

"Ongehoord! Dit is grenzeloze arrogantie en niet passend (lees de code eens!) bij de positie als moderator!"

Een volledig overtrokken reactie!
---

Het gaat er mij niet om, om bovenstaande discussie opnieuw te voeren óf de een of ander gelijk te geven. Ik doel alleen op de woordkeuze en toonzetting van bovenstaande quotes. Hier zou naar mijn mening meer tegen opgetreden moeten worden.

Daarnaast zou ik ook een aantal andere taken van een moderator willen zien:

Aanpassen van topic-titels, zodat de titel ook de 'lading' dekt
Voorbeeldje: Bianchi.de: een topic, verwijzend naar een niet actieve site, die eigenlijk gaat over de werking van PayPal... En zijn titels als "advies gevraagd", "MTB kopen", etc nou zo handig?

grip houden op de hoeveelheid topics, door het instellen van verzameltopics
Voorbeeldje: verschillende 'Tacx'-discussies. Een flink aantal topics, met een beperkt aantal reacties. Kunnen deze niet worden samengevoegd tot 'Het grote Tacx-topic"? Want moet er nou echt een nieuwe topic gestart worden over het schoonmaken van een tacx-rol?

Dus voeg bijvoorbeeld topics toe als:
- het grote Tacx topic
- het grote GPS topic
- het grote kettingen topic
- het grote Shimano Dura Ace topic
- Het grote zadeltas topic
- het grote bidon topic
- ..... etc

En om nog even een voorbeeld te geven van een topic-start én een houding die ik niet vind kunnen op een/dit forum:
Mondstuk 'bite".
Een topicstart van 2 zinnen, zonder toelichting of informatie. En dan deze reactie van de topicstarter:
Nou, ten eertse, als hier bij alles een link moet geplaatst worden wat iet of wat onduidelijk is zijn we nog even zoet. Ik hoef hier helemaal niet noodzakelijk een link bij te plaatsen (wat niettemin wel had gekund). Het is zo, mensen dien mij er mee kunnen helpen, kennen het en hoeven de link dus niet. Mensen die het niet kennen kunnen mij niet helpen, want wat op het internet staat kan ik zelf ook wel lezen. Is toruwens niet slecht bedoeld ofzo als je het niet kent en niet kan helpen, maar de manier waarop jij erover praat zegt voor mij genoeg. Ik wacht wel op serieuzere commentaar waar iedereen wataan heeft.
De houding van 'ik wil iets van jullie, maar ik hoef er zelf geen enkele moeite voor te doen..." staat me tegen. Van mij zou een dergelijk topic gelijk op slot mogen...

Dus bij deze nogmaals: ik zou met alle plezier moderator willen zijn, maar dan moeten er wél duidelijke regels zijn, waaraan IEDEREEN zich dient te houden. En
die regels moeten dus ook voor iedereen bekend zijn.

En over de toevoeging "Forum Moderator" aan de profielnaam: gewoon weghalen. In het merendeel van de gevallen spreken de Moderators blijkbaar niet als Moderator, maar als gewoon forumlid, dus waarom die titel erbij? Indien een moderator actief moet optreden (bijvoorbeeld bij het sluiten van een topic), dan kan altijd in het bericht zélf de titel "moderator" worden toegevoegd.

Plaats reactie