Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

welke (MTB) banden

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 sep 2012 15:16

Het wordt weer tijd om de MTB van stal te halen.
Op mijn (26") MTB zitten al sinds ik 'em heb een setje onverslijtbare (maar ook nogal zware en volgens mij ook nogal stugge) Schwalbe bandjes (geen idee welk type). Ik heb het idee dat hier makkelijk winst te boeken is. Iemand goede tips voor een setje banden?
(Ik rij mijn rondjes voornamelijk in Schoorl)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 sep 2012 17:31

Racing Ralph, vouwbaar, 2.25. Veel makkelijker kan het niet :)
Alles wat meer noppen heeft is overkill, alles wat minder noppen heeft is leuk voor op het strand, maar zodra je buiten het zand komt in de winter ben je dan nergens meer.
Less is bore

jardinero
Forum-lid

jardinero 18 sep 2012 17:51

Mijn ervaring met RaRa is het loopvlak prima allround is voor alle types ondergrond, maar dat de zijkanten wel erg snel versleten zijn. Eerst worden alle schuine naden zichtbaar, en daarna scheuren ze uit en komt de binnenband er doorheen. Ik ben maar wat anders gaan proberen, wat misschien wat grammen meer weegt, maar wel langer dan 1 seizoen meegaat. Op de 29'er zitten nu Continental race kings 2.0 en op de 26'er achter een Nokian NBX lite 2.0
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 sep 2012 20:16

Die klacht van diebinnenbanden heb ik nog nooit ergens gelezen op het mountainbikeforum. Is een van de meest gebruikte banden in NL. Niet voor niets ;)

Een 2.0 band is trouwens geen optie voor de TS, want in het zand wil je een bredere band. Eigenlijk overal trouwens.
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 18 sep 2012 20:17

Rocket Ron Evo 2.25, zijn licht, soepel en toch goede grip voor zo'n raceband.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 18 sep 2012 21:36

Smart Sam achter, Rocket Ron voor. Beide in de brede versie.
De Smart Sam heeft een wat hogere zijnoppen. In het midden dicht bij elkaar geplaatste noppen waardoor de rolweerstand laag blijft. Geen echt natweerprofiel maar als je maar veel grip met je voorwiel hebt volgt de achterkant wel.

simen
Forum-lid

simen 18 sep 2012 21:49

Rara met duindoorns is niet zo een goede combinatie is mijn ervaring.
Vandaar dat ik nu met nobbies van schwalbe rijd.
Maar dat zijn natuurlijk specifieke omstandigheden hier aan de kust.
Zij is ook tegen

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 18 sep 2012 23:41

daniel1975 schreef:...Is een van de meest gebruikte banden in NL. Niet voor niets ;)
...
Niet voor niets, inderdaad. Maar volgens mij weet jij ook wel dat het vooral komt door de OEM contracten die Schwalbe elk jaar kan afsluiten met de grote fabrikanten. De reactie bij het 'grote publiek' (niet oneerbiedig bedoeld, uiteraard) is dan al snel, we zien overal Schwalbe dus het moet wel goed zijn.
Dat zijn ze trouwens ook best, hoewel ze in mijn ervaring vrij regelmatig een wiebeltje hebben ondanks dat ze perfect op de velg liggen.

Black Panthers van Vredestein noem ik als alternatief voor de Racing Ralphs; even snel, fractie meer grip.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 sep 2012 23:43

daniel1975 schreef:Die klacht van diebinnenbanden heb ik nog nooit ergens gelezen op het mountainbikeforum. Is een van de meest gebruikte banden in NL. Niet voor niets ;)

Een 2.0 band is trouwens geen optie voor de TS, want in het zand wil je een bredere band. Eigenlijk overal trouwens.
Thanks,
Nu blijkt dat er ongeveer (niet overdreven) 15 soorten racing ralphs zijn per maat,
ik zie termen als evolution, performance, snakeskin, double defence, gatestar, pacestar, UST, HT
met soms behoorlijke prijsverschillen. Typisch gevalletje bomen-bos
deze *KLIK* is verreweg de goedkoopste. Is 'ie ook veel minder dan de anderen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 18 sep 2012 23:55

Ik rijd altijd met Furious Freds 2.25 in Schoorl... Soepele band die nog eens licht loopt... Helemaal wanneer het zomers erg mul kan zijn... Een maatje van me rijdt er dan zelfs met zijn strandbanden, de Super Moto's, maar zulk soort banden heb ik nog nooit geprobeerd daar.

Als je perse veel nop wil hebben zul je nooit je winst halen, die je wil bereiken... Racing Ralphs 2.25 zou nog kunnen, maar alles wat meer nop heeft is overkill voor Schoorl. Een Racing Ralph is natuurlijk wel een veilige keuze, die je veel vaker kunt inzetten...

Overigens wilde ik afgelopen zondag mijn Michelin Wild Race'R Ultimates 2.25 voor het eerst uitproberen, maar helaas viel mijn XTR pedaal uit elkaar op de weg naar het parcours toe. Misschien iets meer grip dan een Furious Fred, maar ieder geval wel tubeless ready...

Wat betreft die Schwalbe soorten... Het zachtere duurdere rubber biedt over het algemeen wel het meeste grip. Het is niet alleen profiel dat bepaalt hoe goed een band is...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2012 07:34

De Evo versie is de beste van het stel qua grip, soepelheid, etc. Andere types hebben weer andere specialiteiten. UST is voor tubeless, snakeskin heeft verstevigde wangen om snakebites te voorkomen, double defense extra lekbestendig, etc.

FuriousFred is top voor een zandbak, maar zeker in de winter verder inbruikbaar. Beetje modder en de boel is onbestuurbaar.
RocketRon rij ik nu zelf mee als allrounder. Kan ik in heel NL mee terecht. Als ik echter noooit naar limburg oid zou gaan pakte ik de RacingR's.
Less is bore

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 sep 2012 07:40

Verstevigde wangen zijn ook handig als je met scherpe stenen te maken hebt. In de bergen dus bv.

Plaats reactie