Nieuwe Racefiets
Hallo allemaal,
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets. Ik ben eigenlijk al een aantal maanden aan het twijfelen of ik het wel of niet moet doen. Voornaamste reden: de kosten. Het is namelijk een grote investering en zo vaak fiets ik niet. Het vervelende is, ik wil wel een beetje goed materiaal hebben, waar ik ook lang plezier mee kan hebben. Ik heb al wat draadjes gelezen op dit forum en rondgekeken op internet. Om reacties te voorkomen als hier kunnen we niets mee, zal ik een zoveel en duidelijk mogelijk mijn situatie/wensen weergeven.
Profiel:
Ik ben echt een mooi weer rijder. Alleen wanneer het echt zonnig is, met warme temperaturen dan pak ik de fiets. Hoe vaak ik rijd is dus vooral afhankelijk van hoeveel mooie dagen er zijn. Dat kan dus soms 4x in de week zijn maar ook helemaal niet. Door de weeks rijd ik pas nadat ik gewerkt heb. Dan zijn het meestal ritten van 30/35 km. In het weekend 50/70 km. Misschien wil ik in het weekend nog wel iets grotere afstanden gaan rijden.
Ondanks dat ik grotendeels een recreatieve rijder ben die geniet van het lekkere weer en de mooie omgeving en de natuur, wil ik wel graag sportief rijden. Ik rijd graag een beetje tempo. Aangezien naast je eigen conditie een fiets daar ook een belangrijk aandeel in heeft, moet het dus wel een fiets zijn waarmee ik dit kan bereiken. Het liefst dus beetje een lichte fiets. Het mag dus wel een sportieve fiets zijn, maar liefst wel een beetje comfortabel. Ik vind het uiterlijk ook wel belangrijk, ik houd gewoon van mooie designs en kleuren.
Ik ben 31 jaar, 1.83 meter lang, weeg niet heel veel (77 kg), binnenbeen lengte 83cm.
Omgeving:
Ik woon in de buurt van Kampen/Zwolle. Ik rijd vaak langs de IJssel en door de polder. Hier kan nog wel eens een aardige wind staan, ook op mooie dagen. Het is voornamelijk plat, met hier en daar een kort klimmetje de dijken op en af en bruggen over. Ik ben niet echt van plan om met de fiets op korte termijn bergen te gaan beklimmen.
Technische vaardigheden:
Ik ben niet technisch en heb ook erg weinig kennis ervan. Ik ben zelf niet heel handig, dus gezien de faq over aanschaf over een nieuwe fiets is het voor mij verstandig dat ik naar een speciaal zaak ga en er niet zelf één samenstel op internet. Echter is het vervelende dat men mij van alles kan aansmeren in een winkel, omdat ik er weinig verstand van heb. Daarom open ik ook dit topic en heb ik ook paar andere topics gelezen, zodat ik niet helemaal onvoorbereid erheen ga.
Het liefste heb ik een fiets die al meteen klaar is en ik verder niet hoef up te graden, omdat bijvoorbeeld de wielen niet goed zijn. Ik wil wel graag goede wielen (hoge lek-bestendigheid en met profiel). Uit de faq heb ik begrepen dat bredere wielen meer confort leveren. Ik heb nu vrij dunne bandjes. Maakt het qua snelheid/gewicht uit of je brede of smallere hebt en ook of je sneller lek rijd?
Speciaalzaken:
Ik zag dat er in mijn omgeving onder andere in Zwolle (Stappenbelt) en in Wezep (Stouwdam) fietsenwinkels zijn die gespecialiseerd lijken te zijn in racefietsen. Zijn hier toevallig mensen met ervaring met deze winkels? Ik kon hier geen topics over vinden.
Wat mij opvalt op internet is dat fietswinkels bepaalde fietsen allemaal voor dezelfde prijs aanbieden. Een type fiets is overal even duur. Zijn er prijsafspraken of iets dergelijks gemaakt en zijn er ook wel eens goede aanbiedingen bij speciaal zaken (dus geen internetwinkels), of moet je dan echt wachten tot de winter?
Accessoires
Op mijn huidige fiets heb ik geen fietscomputer. Ik zie wel veel mensen daarmee rijden. en ik heb geen klikpedalen/schoenen. Is dit wel aan te raden? Scheelt het veel als ik die wel zou gebruiken? Het vervelende is dat de aanschaf van dit soort zaken weer van het budget af gaan van mijn fiets. Of kan ik hiermee goede deals maken als ik ook een nieuwe fiets ergens koop. Zijn er mensen met succesvolle ervaring hiermee? Ik ben namelijk niet heel goed in goede deals sluiten.
Rijd iedereen hier ook met een helm? Ik rijd persoonlijk niet wild. Ik rijd alleen hard op stukken waar het kan en rem altijd af bij het inhalen en kruispunten/zijwegen. Ook als ik voorrang heb.
Vorige fiets:
Sensa Umbria Black 105. Op deze fiets heb ik nu bijna 6 jaar gefietst. Zo'n beetje alles is versleten ondertussen. Ik heb hier wel erg veel plezier mee gehad. Hij was alleen redelijk zwaar qua gewicht en trapt nu na al die jaren en versleten onderdelen nogal zwaar.
Budget
Maximaal 1500,-
Dit is tevens inclusief accessoires als mogelijke fietscomputer, schoenen en pedalen.
Fietskleding heb ik al. Helm niet.
Fietsen waar ik onder andere naar gekeken heb:
Sensa Trentino SL pro Ultegra mix 2014
€ 1400,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4oc0CgsH-E
Sensa Toscana
€ 1500,-
http://www.stouwdam.nl/fietsen/racefiet ... 4oecSgsH-E
Sensa Lombordia
€ 1650,- ( eigenlijk te hoog voor mijn budget..., maar past wel mooi bij mijn outfit)
http://www.stouwdam.nl/fietsen/racefiet ... 4oeligsH-E
Naast Sensa zag ik ook deze 2 fietsen die in mijn budget vielen. Alleen zeggen al die verschillende specificaties tussen de fietsen mij niet heel veel.
Scott CR1 30 2014
€ 1400,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4ofRCgsH-E
CAAD10 5 105 2014
€ 1500,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4ogHigsH-E
Welke van deze zouden jullie op basis van mijn profiel en de specificaties van de fietsen kiezen? Misschien hebben anderen nog betere opties? Deze fietsen hadden ze bij de speciaal zaken bij mij in de buurt, zover ik die kon vinden. Misschien zijn er nog meer. Zag wel veel andere winkels maar wil graag professioneel advies hebben en niet dat ze mij van alles aansmeren.
Ik hoop dat zo voldoende informatie heb gegeven. Heb mijn best proberen te doen om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets. Ik ben eigenlijk al een aantal maanden aan het twijfelen of ik het wel of niet moet doen. Voornaamste reden: de kosten. Het is namelijk een grote investering en zo vaak fiets ik niet. Het vervelende is, ik wil wel een beetje goed materiaal hebben, waar ik ook lang plezier mee kan hebben. Ik heb al wat draadjes gelezen op dit forum en rondgekeken op internet. Om reacties te voorkomen als hier kunnen we niets mee, zal ik een zoveel en duidelijk mogelijk mijn situatie/wensen weergeven.
Profiel:
Ik ben echt een mooi weer rijder. Alleen wanneer het echt zonnig is, met warme temperaturen dan pak ik de fiets. Hoe vaak ik rijd is dus vooral afhankelijk van hoeveel mooie dagen er zijn. Dat kan dus soms 4x in de week zijn maar ook helemaal niet. Door de weeks rijd ik pas nadat ik gewerkt heb. Dan zijn het meestal ritten van 30/35 km. In het weekend 50/70 km. Misschien wil ik in het weekend nog wel iets grotere afstanden gaan rijden.
Ondanks dat ik grotendeels een recreatieve rijder ben die geniet van het lekkere weer en de mooie omgeving en de natuur, wil ik wel graag sportief rijden. Ik rijd graag een beetje tempo. Aangezien naast je eigen conditie een fiets daar ook een belangrijk aandeel in heeft, moet het dus wel een fiets zijn waarmee ik dit kan bereiken. Het liefst dus beetje een lichte fiets. Het mag dus wel een sportieve fiets zijn, maar liefst wel een beetje comfortabel. Ik vind het uiterlijk ook wel belangrijk, ik houd gewoon van mooie designs en kleuren.
Ik ben 31 jaar, 1.83 meter lang, weeg niet heel veel (77 kg), binnenbeen lengte 83cm.
Omgeving:
Ik woon in de buurt van Kampen/Zwolle. Ik rijd vaak langs de IJssel en door de polder. Hier kan nog wel eens een aardige wind staan, ook op mooie dagen. Het is voornamelijk plat, met hier en daar een kort klimmetje de dijken op en af en bruggen over. Ik ben niet echt van plan om met de fiets op korte termijn bergen te gaan beklimmen.
Technische vaardigheden:
Ik ben niet technisch en heb ook erg weinig kennis ervan. Ik ben zelf niet heel handig, dus gezien de faq over aanschaf over een nieuwe fiets is het voor mij verstandig dat ik naar een speciaal zaak ga en er niet zelf één samenstel op internet. Echter is het vervelende dat men mij van alles kan aansmeren in een winkel, omdat ik er weinig verstand van heb. Daarom open ik ook dit topic en heb ik ook paar andere topics gelezen, zodat ik niet helemaal onvoorbereid erheen ga.
Het liefste heb ik een fiets die al meteen klaar is en ik verder niet hoef up te graden, omdat bijvoorbeeld de wielen niet goed zijn. Ik wil wel graag goede wielen (hoge lek-bestendigheid en met profiel). Uit de faq heb ik begrepen dat bredere wielen meer confort leveren. Ik heb nu vrij dunne bandjes. Maakt het qua snelheid/gewicht uit of je brede of smallere hebt en ook of je sneller lek rijd?
Speciaalzaken:
Ik zag dat er in mijn omgeving onder andere in Zwolle (Stappenbelt) en in Wezep (Stouwdam) fietsenwinkels zijn die gespecialiseerd lijken te zijn in racefietsen. Zijn hier toevallig mensen met ervaring met deze winkels? Ik kon hier geen topics over vinden.
Wat mij opvalt op internet is dat fietswinkels bepaalde fietsen allemaal voor dezelfde prijs aanbieden. Een type fiets is overal even duur. Zijn er prijsafspraken of iets dergelijks gemaakt en zijn er ook wel eens goede aanbiedingen bij speciaal zaken (dus geen internetwinkels), of moet je dan echt wachten tot de winter?
Accessoires
Op mijn huidige fiets heb ik geen fietscomputer. Ik zie wel veel mensen daarmee rijden. en ik heb geen klikpedalen/schoenen. Is dit wel aan te raden? Scheelt het veel als ik die wel zou gebruiken? Het vervelende is dat de aanschaf van dit soort zaken weer van het budget af gaan van mijn fiets. Of kan ik hiermee goede deals maken als ik ook een nieuwe fiets ergens koop. Zijn er mensen met succesvolle ervaring hiermee? Ik ben namelijk niet heel goed in goede deals sluiten.
Rijd iedereen hier ook met een helm? Ik rijd persoonlijk niet wild. Ik rijd alleen hard op stukken waar het kan en rem altijd af bij het inhalen en kruispunten/zijwegen. Ook als ik voorrang heb.
Vorige fiets:
Sensa Umbria Black 105. Op deze fiets heb ik nu bijna 6 jaar gefietst. Zo'n beetje alles is versleten ondertussen. Ik heb hier wel erg veel plezier mee gehad. Hij was alleen redelijk zwaar qua gewicht en trapt nu na al die jaren en versleten onderdelen nogal zwaar.
Budget
Maximaal 1500,-
Dit is tevens inclusief accessoires als mogelijke fietscomputer, schoenen en pedalen.
Fietskleding heb ik al. Helm niet.
Fietsen waar ik onder andere naar gekeken heb:
Sensa Trentino SL pro Ultegra mix 2014
€ 1400,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4oc0CgsH-E
Sensa Toscana
€ 1500,-
http://www.stouwdam.nl/fietsen/racefiet ... 4oecSgsH-E
Sensa Lombordia
€ 1650,- ( eigenlijk te hoog voor mijn budget..., maar past wel mooi bij mijn outfit)
http://www.stouwdam.nl/fietsen/racefiet ... 4oeligsH-E
Naast Sensa zag ik ook deze 2 fietsen die in mijn budget vielen. Alleen zeggen al die verschillende specificaties tussen de fietsen mij niet heel veel.
Scott CR1 30 2014
€ 1400,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4ofRCgsH-E
CAAD10 5 105 2014
€ 1500,-
http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... 4ogHigsH-E
Welke van deze zouden jullie op basis van mijn profiel en de specificaties van de fietsen kiezen? Misschien hebben anderen nog betere opties? Deze fietsen hadden ze bij de speciaal zaken bij mij in de buurt, zover ik die kon vinden. Misschien zijn er nog meer. Zag wel veel andere winkels maar wil graag professioneel advies hebben en niet dat ze mij van alles aansmeren.
Ik hoop dat zo voldoende informatie heb gegeven. Heb mijn best proberen te doen om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Haha Proxi, je hebt in ieder geval je best gedaan alles zo goed mogelijk te omschrijven.
1. Ik zou beginnen met een helm kopen, ja ik rij altijd met helm net als velen anderen hier, eigenlijk zou je jezelf dit niet eens af moeten vragen, het hoort er gewoon bij!
2. Ik zou zeker langsgaan bij Stappenbelt, prima winkel, ze hebben er wel wat duurdere merken, oa cannondale, scott. Ze kunnen je vast nog wel wat vertellen over jouw mogelijkheden.
3. Staar je dan niet blind op de internetprijzen, als zijn de aanbiedingen van Stappenbelt lang niet gek..
4. Voor een fiets in jou prijsklasse kom je uit op een minder bekend merk met een complete groep en soms goede wielen. Of een bekend merk met een verzameling aan onderdelen.
Een complete fiets in deze prijsklasse is lastig te vinden, staar je daar ook niet blind op, een goede fiets doe je jaren mee en dan kan je altijd wel een onderdeeltje vervangen. Vaak komen de wielen wat later omdat je daar in het begin gewoon niet op let. Echt goede wielen zijn ook relatief duur, denk aan een bedrag vanaf 250 euro.
5. De wielen zijn allemaal lekbestendig, ik denk dat je de banden bedoelt .
Gewoon accepteren wat je bij de fiets krijgt en als je nou vaak een lekke band hebt, sparen voor nieuwe bandjes, dat hoeven overigens echt niet altijd de duurste te zijn. Ik ken mensen die zweren bij bandjes van rond de 15 euro omdat ze daar weinig problemen mee hebben.
Als je alle accessoires die je noemt erbij wilt hebben Zou ik een fiets zoeken in de prijsklasse tot 1200 euro, blijft er 300 over voor de helm schoenen en pedalen, gaat je veel plezier opleveren. Zal je uitkomen op een Alu fiets met 105 afmontage/ of iets wat daar op lijkt, misschien met een paar huismerken onderdelen en wielen die de eerste paar jaar prima meekunnen.
Succes en laat hier je vorderingen weten, wie weet kunnen we je tussendoor nog wat tips meegeven...
1. Ik zou beginnen met een helm kopen, ja ik rij altijd met helm net als velen anderen hier, eigenlijk zou je jezelf dit niet eens af moeten vragen, het hoort er gewoon bij!
2. Ik zou zeker langsgaan bij Stappenbelt, prima winkel, ze hebben er wel wat duurdere merken, oa cannondale, scott. Ze kunnen je vast nog wel wat vertellen over jouw mogelijkheden.
3. Staar je dan niet blind op de internetprijzen, als zijn de aanbiedingen van Stappenbelt lang niet gek..
4. Voor een fiets in jou prijsklasse kom je uit op een minder bekend merk met een complete groep en soms goede wielen. Of een bekend merk met een verzameling aan onderdelen.
Een complete fiets in deze prijsklasse is lastig te vinden, staar je daar ook niet blind op, een goede fiets doe je jaren mee en dan kan je altijd wel een onderdeeltje vervangen. Vaak komen de wielen wat later omdat je daar in het begin gewoon niet op let. Echt goede wielen zijn ook relatief duur, denk aan een bedrag vanaf 250 euro.
5. De wielen zijn allemaal lekbestendig, ik denk dat je de banden bedoelt .
Gewoon accepteren wat je bij de fiets krijgt en als je nou vaak een lekke band hebt, sparen voor nieuwe bandjes, dat hoeven overigens echt niet altijd de duurste te zijn. Ik ken mensen die zweren bij bandjes van rond de 15 euro omdat ze daar weinig problemen mee hebben.
Als je alle accessoires die je noemt erbij wilt hebben Zou ik een fiets zoeken in de prijsklasse tot 1200 euro, blijft er 300 over voor de helm schoenen en pedalen, gaat je veel plezier opleveren. Zal je uitkomen op een Alu fiets met 105 afmontage/ of iets wat daar op lijkt, misschien met een paar huismerken onderdelen en wielen die de eerste paar jaar prima meekunnen.
Succes en laat hier je vorderingen weten, wie weet kunnen we je tussendoor nog wat tips meegeven...
Laatst gewijzigd door spokes op 01 jun 2014 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh en aangezien je huidige fiets er nog prima uitziet zou je ook kunnen overwegen de versleten onderdelen te vervangen, misschien wel voor iets beters, als je nog even wacht kan je na de zomer de 105 11speed groep krijgen. En dan kan er ook een setje andere wielen bij, krijg je ineens een hele andere fiets!
Bedankt voor je reactie!
Ik wilde inderdaad een zo duidelijk mogelijk beeld scheppen van mijn situatie, zodat mensen mij ook zo goed mogelijk konden helpen. Al blijft dat natuurlijk altijd lastig. Blij om te zien dat het gewaardeerd wordt haha.
Die foto had ik van internet gehaald. Dat had ik misschien er even bij moeten zetten. Dit was de enige foto die ik kon vinden van mijn type fiets. Hij is dan ook al aardig oud. Ik wou dat die van mij er nog zo uit zag. Helaas is dat niet het geval.
Je advies van een helm zal ik opvolgen. Ik zie de meeste wielrenners hier in de omgeving ook altijd met een helm fietsen en een bril ( die heb ik ook niet). Sowieso is dat ook veilig mocht er toch keer iets gebeuren, ondanks dat ik niet als een wilde rond rijd. Ik zal ook gaan rondkijken naar schoenen en pedalen. Las dat je dan beter kracht kan overbrengen op je pedalen dan als je met gewone pedalen en normale schoenen gaat fietsen. Aangezien ik toch wat sneller wil rijden dan nu is dat mooi meegenomen. Zal wel even wennen worden en ze bij het remmen wel loslaten zodat ik niet omval haha. Zoiets had ik ook gelezen in de faq bij het kopen van een nieuwe fiets.
Ik ga binnenkort, denk deze eens een bezoekje brengen in bij Stappenbelt in Zwolle. Sowieso lijkt me dat wel leuk om al die fietsen en spullen in het echt te zien en niet op internet en zij kunnen me vast veel vertellen. Hier in Kampen (waar ik woon) hebben ze een fietsenwinkel waar ze enkel fietsen van Trek verkopen. Ze lijken me niet heel erg gespecialiseerd in racefietsen dus kan beter even naar Zwolle toe gaan.
Dus eigenlijk moet ik gewoon een goede basisfiets kopen en kan ik die later altijd nog uitbreiden met betere banden/wielen en groepen. Welke van de fietsen die ik o.a. had gezien zou jij aanraden ( los van eventuele accesoires die ik dan nog erbij moet hebben). Zit er veel kwaliteitsverschil tussen die fietsen/merken?
Ik zag overigens zojuist dat de fietsen die ik genoemd had bij Stappenbelt en Stoudam zo'n 200/300 euro duurder zijn dan dezelfde type fietsen bij bijvoorbeeld Fietsgigant (online winkel, met ook een vestiging alleen niet in de buurt).
Ik wilde inderdaad een zo duidelijk mogelijk beeld scheppen van mijn situatie, zodat mensen mij ook zo goed mogelijk konden helpen. Al blijft dat natuurlijk altijd lastig. Blij om te zien dat het gewaardeerd wordt haha.
Die foto had ik van internet gehaald. Dat had ik misschien er even bij moeten zetten. Dit was de enige foto die ik kon vinden van mijn type fiets. Hij is dan ook al aardig oud. Ik wou dat die van mij er nog zo uit zag. Helaas is dat niet het geval.
Je advies van een helm zal ik opvolgen. Ik zie de meeste wielrenners hier in de omgeving ook altijd met een helm fietsen en een bril ( die heb ik ook niet). Sowieso is dat ook veilig mocht er toch keer iets gebeuren, ondanks dat ik niet als een wilde rond rijd. Ik zal ook gaan rondkijken naar schoenen en pedalen. Las dat je dan beter kracht kan overbrengen op je pedalen dan als je met gewone pedalen en normale schoenen gaat fietsen. Aangezien ik toch wat sneller wil rijden dan nu is dat mooi meegenomen. Zal wel even wennen worden en ze bij het remmen wel loslaten zodat ik niet omval haha. Zoiets had ik ook gelezen in de faq bij het kopen van een nieuwe fiets.
Ik ga binnenkort, denk deze eens een bezoekje brengen in bij Stappenbelt in Zwolle. Sowieso lijkt me dat wel leuk om al die fietsen en spullen in het echt te zien en niet op internet en zij kunnen me vast veel vertellen. Hier in Kampen (waar ik woon) hebben ze een fietsenwinkel waar ze enkel fietsen van Trek verkopen. Ze lijken me niet heel erg gespecialiseerd in racefietsen dus kan beter even naar Zwolle toe gaan.
Dus eigenlijk moet ik gewoon een goede basisfiets kopen en kan ik die later altijd nog uitbreiden met betere banden/wielen en groepen. Welke van de fietsen die ik o.a. had gezien zou jij aanraden ( los van eventuele accesoires die ik dan nog erbij moet hebben). Zit er veel kwaliteitsverschil tussen die fietsen/merken?
Ik zag overigens zojuist dat de fietsen die ik genoemd had bij Stappenbelt en Stoudam zo'n 200/300 euro duurder zijn dan dezelfde type fietsen bij bijvoorbeeld Fietsgigant (online winkel, met ook een vestiging alleen niet in de buurt).
Waarom kijk je ook eens niet op marktplaats naar een mooie fiets? Er wordt momenteel veel aangeboden en daardoor kun je met wat onderhandelingsruimte vaak een hele mooie fiets voor weinig geld krijgen. Je beschrijft dat je houdt van comfort en tempo, waar naar mijn mening een full carbon racefiets je echt heel veel rijgenot kan gaan bezorgen. Ik denk dat je voor rond de 1000 euro een hele mooie carbon racer kunt krijgen van 2 a 3 jaar oud met betere onderdelen dan de fietsen die jij hebt gelinkt, denk aan Shimano Ultegra of Sram Force. Je hebt dan nog geld over voor wat accesoires, en mocht je bijvoorbeeld een ander zadel willen dan valt dat ook nog binnen je budget.
Verder beschrijf je ook dat je vaak door polderachtige gebieden rijdt, waar vaak nette fietspaden zijna aangelegd neem ik aan? In dat geval is zo'n stijve en lichte fiets echt een werkelijk genot om mee te rijden. Enige nadeel is wel dat je waarschijnlijk geen garantie meer hebt op het frame, maar dit hoeft geen probleem te zijn wanneer je het frame gewoon goed na loopt of dit door iemand anders laat doen.
Dit is een voorbeeld van een mooie fiets van een degelijk merk met goede onderdelen:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Verder beschrijf je ook dat je vaak door polderachtige gebieden rijdt, waar vaak nette fietspaden zijna aangelegd neem ik aan? In dat geval is zo'n stijve en lichte fiets echt een werkelijk genot om mee te rijden. Enige nadeel is wel dat je waarschijnlijk geen garantie meer hebt op het frame, maar dit hoeft geen probleem te zijn wanneer je het frame gewoon goed na loopt of dit door iemand anders laat doen.
Dit is een voorbeeld van een mooie fiets van een degelijk merk met goede onderdelen:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Zeker als je nog wat accessoires nodig hebt en die in 1 deal met de fietsenmaker betrekt kan daar ook nog wel wat van de prijs af.
Van deze fietsen zouden bij mij de Caad10 en de Trentino SL overblijven. Dan heb je de keuze tussen een heel goed aluminium frame met een degelijke groep (Caad10) of een degelijk frame met een heel goede groep (Trentino).
De carbon fietsen zijn toch wel wat magertjes afgemonteerd en voldoen zodoende niet echt aan jouw criteria.
@Kimera22, Als ts zegt niet echt handig te zijn en niet via internet wil bestellen dan lijkt Marktplaats mij helemaal niet verstandig. Het budget is ook zeker hoog genoeg om een prima fiets aan te schaffen.
Van deze fietsen zouden bij mij de Caad10 en de Trentino SL overblijven. Dan heb je de keuze tussen een heel goed aluminium frame met een degelijke groep (Caad10) of een degelijk frame met een heel goede groep (Trentino).
De carbon fietsen zijn toch wel wat magertjes afgemonteerd en voldoen zodoende niet echt aan jouw criteria.
@Kimera22, Als ts zegt niet echt handig te zijn en niet via internet wil bestellen dan lijkt Marktplaats mij helemaal niet verstandig. Het budget is ook zeker hoog genoeg om een prima fiets aan te schaffen.
Campagnolo Ultra Dork
Bedankt voor jullie reacties:
Ik had wel op marktplaats gekeken, maar omdat ik wel een fiets wil die goed is afgesteld op mijn lichaamsmaten en dergelijke en omdat ik een leek ben, is professioneel advies wel wenselijk voor mij. Zag wel dat je er soms best mooie carbon fietsen bij zaten met goede wielen ook.
Als je zelf weinig winkels kent in de omgeving is het trouwens wel een speurtocht via google om echte speciaalzaken voor racefietsen te vinden. Ik ken toevallig Stappenbelt in Zwolle via iemand anders, maar als ik zoek via google naar racefietsen winkels of speciaalzaken in mijn omgeving dan staat die er niet eens bij en die in Wezep ook niet.
Zag trouwens ook dat Stappenbelt in Apeldoorn zit. Daar rijd ik voorbij als ik naar werk (werk in Deventer), Misschien kan ik daar ook nog even kijken.
Ze hadden daar ook een 2e handsfiets zag ik op internet die ik wel mooi vond:
Scott CR1 Team. Maat: 56cm (weet niet of dit mijn maat is, maar zal ik daar dan moeten bekijken)
Afgemonteerd met Shimano Ultegra
Ritchey Carbon Wielset
€ 1400,-
Weet alleen niet of een 2e handsfiets slim is.
@ Ernie C:
Zou jij gaan voor een goed frame en een degelijke groep, of een degelijk frame met een heel goede groep? Zou ik ook kunnen vragen of ze een full Ultegra groep erop zetten bij de Trentino SL? Of maakt dat voor mijn wensen niet veel uit?
Ik had wel op marktplaats gekeken, maar omdat ik wel een fiets wil die goed is afgesteld op mijn lichaamsmaten en dergelijke en omdat ik een leek ben, is professioneel advies wel wenselijk voor mij. Zag wel dat je er soms best mooie carbon fietsen bij zaten met goede wielen ook.
Als je zelf weinig winkels kent in de omgeving is het trouwens wel een speurtocht via google om echte speciaalzaken voor racefietsen te vinden. Ik ken toevallig Stappenbelt in Zwolle via iemand anders, maar als ik zoek via google naar racefietsen winkels of speciaalzaken in mijn omgeving dan staat die er niet eens bij en die in Wezep ook niet.
Zag trouwens ook dat Stappenbelt in Apeldoorn zit. Daar rijd ik voorbij als ik naar werk (werk in Deventer), Misschien kan ik daar ook nog even kijken.
Ze hadden daar ook een 2e handsfiets zag ik op internet die ik wel mooi vond:
Scott CR1 Team. Maat: 56cm (weet niet of dit mijn maat is, maar zal ik daar dan moeten bekijken)
Afgemonteerd met Shimano Ultegra
Ritchey Carbon Wielset
€ 1400,-
Weet alleen niet of een 2e handsfiets slim is.
@ Ernie C:
Zou jij gaan voor een goed frame en een degelijke groep, of een degelijk frame met een heel goede groep? Zou ik ook kunnen vragen of ze een full Ultegra groep erop zetten bij de Trentino SL? Of maakt dat voor mijn wensen niet veel uit?
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor het betere frame maar ik ben dan ook een fervent sleutelaar dus dan is eventueel upgraden gemakkelijker. Ik kan jou alleen aanraden om op beide fietsen te rijden en aan de hand van de testritten je keuze te maken.
Als je voor 2de hands gaat probeer dan wel iemand mee te nemen met verstand van fietsen want een fiets met een aantal (bijna) versleten onderdelen kan nog een behoorlijke kostenpost zijn.
Als je voor 2de hands gaat probeer dan wel iemand mee te nemen met verstand van fietsen want een fiets met een aantal (bijna) versleten onderdelen kan nog een behoorlijke kostenpost zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Ik wil wel graag de fiets voor een langere tijd gaan gebruiken inderdaad, net zoals mijn oude racefiets.
Als ik jullie zo hoor is een goed frame in dat geval belangrijk. Dus het frame van de Trentino SL zou mogelijk niet zo lang mee kunnen gaan en die van de Caad10 wel? Zitten er ook veel prestatie verschillen tussen die frames of gaat het meer om de duurzaamheid?
Hoe kunnen jullie bepalen dat het frame van de Caad10 beter is? Is het algemeen bekend dat die frames beter zijn vanwege het merk, of vanwege het materiaal of spreken jullie vanuit eigen ervaring of reviews. Ik kon in de faq niet zo snel iets vinden over de kwaliteitsverschillen hiertussen ( op de verschillen tussen carbon, aluminium, staal enz na). Wel zag ik een schema over de kwaliteitsverschillen bij de groepen. Dus de groepen van de Caad10 zijn wel iets minder. Ik weet alleen niet hoeveel effect dat heeft op de prestaties.
Ik ken helaas niemand in mijn omgeving die mee zou kunnen gaan om te kijken naar die tweedehands fiets bij Stappenbelt. Iedereen doet aan hardlopen of rijdt op recreatiefietsen. Ik neem aan dat ze bij Stappenbelt als ik vraag naar de slijtage van de onderdelen wel eerlijk zullen zijn. Op de foto kan ik het niet heel goed zien allemaal. Ik zal ook vragen om een proefrit op die fiets. Het is wel mijn maat mogelijk, gezien mijn lengte en binnenbeen lengte. Moet alleen kijken of ik hem comfortabel vind. Mogelijk wil ik dinsdag al even gaan kijken na mijn werk.
Als ik jullie zo hoor is een goed frame in dat geval belangrijk. Dus het frame van de Trentino SL zou mogelijk niet zo lang mee kunnen gaan en die van de Caad10 wel? Zitten er ook veel prestatie verschillen tussen die frames of gaat het meer om de duurzaamheid?
Hoe kunnen jullie bepalen dat het frame van de Caad10 beter is? Is het algemeen bekend dat die frames beter zijn vanwege het merk, of vanwege het materiaal of spreken jullie vanuit eigen ervaring of reviews. Ik kon in de faq niet zo snel iets vinden over de kwaliteitsverschillen hiertussen ( op de verschillen tussen carbon, aluminium, staal enz na). Wel zag ik een schema over de kwaliteitsverschillen bij de groepen. Dus de groepen van de Caad10 zijn wel iets minder. Ik weet alleen niet hoeveel effect dat heeft op de prestaties.
Ik ken helaas niemand in mijn omgeving die mee zou kunnen gaan om te kijken naar die tweedehands fiets bij Stappenbelt. Iedereen doet aan hardlopen of rijdt op recreatiefietsen. Ik neem aan dat ze bij Stappenbelt als ik vraag naar de slijtage van de onderdelen wel eerlijk zullen zijn. Op de foto kan ik het niet heel goed zien allemaal. Ik zal ook vragen om een proefrit op die fiets. Het is wel mijn maat mogelijk, gezien mijn lengte en binnenbeen lengte. Moet alleen kijken of ik hem comfortabel vind. Mogelijk wil ik dinsdag al even gaan kijken na mijn werk.
De duurzaamheid van beide frames is niet zozeer het verschil maar er zit wel ruim 3 ons verschil in het gewicht en dat is heel erg veel. Ook schijnt de Caad 10 erg comfortabel te zijn voor een aluminium frame.
Als die Scott bij de fietsenmaker staat is het al een stuk vertrouwder. De maat lijkt mij ook goed maar ik zou hem alleen nemen als je er minimaal een half jaar garantie op kunt krijgen dan weet je zeker dat je de rest van het jaar niet voor verassingen komt te staan. Je moet dan natuurlijk er wel op rekenen dat de onderdelen al een paar jaar oud zijn en de levensduur korter. Het grootste probleem met 2de hands carbon vind ik de garantie op het frame. Carbon frames willen nog wel eens scheuren en als je dan geen garantie meer hebt zit je met de gebakken peren.
Als die Scott bij de fietsenmaker staat is het al een stuk vertrouwder. De maat lijkt mij ook goed maar ik zou hem alleen nemen als je er minimaal een half jaar garantie op kunt krijgen dan weet je zeker dat je de rest van het jaar niet voor verassingen komt te staan. Je moet dan natuurlijk er wel op rekenen dat de onderdelen al een paar jaar oud zijn en de levensduur korter. Het grootste probleem met 2de hands carbon vind ik de garantie op het frame. Carbon frames willen nog wel eens scheuren en als je dan geen garantie meer hebt zit je met de gebakken peren.
Campagnolo Ultra Dork