advies gevraagd ==> beginnen met fietsen
Ik zal eerst uitleggen hoe ik hier terecht kom.
Ik kan over een maand via mijn werk weer meedoen aan het fietsplan, en zit er over te denken om een racefiets te kopen om wat aan mijn conditie te doen. Ik sport al zo'n jaar of 10 niet meer, en ik kan behoorlijk merken dat mijn conditie de laatste jaren achteruit is gegaan. Ik ben de laatste dagen enkele fietswinkels in de buurt langs geweest, maar deze hebben allen hun eigen merken lijkt wel. En aangezien ik verder helemaal geen verstand van racefietsen dacht ik, laat ik eens wat gaan google-en naar wat meer info. Na wat zoektermen ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik heb al wat topics gelezen, maar de omstandigheden zijn iedere keer net anders dan die van mij. Daarom heb ik dit topic aangemaakt om wat advies te krijgen.
Ik kan dus komende maand weer meedoen met het fietsplan van mijn werk. Ik kan dus €749,- uitgeven, + nog zo'n €80,- aan accessoires. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om zelf nog wat geld bij te leggen, maar dat moet niet in de honderden euro's gaan lopen. Ik zit zelf te denken aan een max. budget van €1000,- voor de fiets + kleding etc., aangezien ik nog niets heb.
Waar ik bij de verschillende winkels wel achter ben gekomen, is dat ik een framemaat 62 nodig heb (iets waar ze het wel alle 3 over eens waren).
Ik ben 2,02m. en weeg zo'n 95kg.
Er zijn mij bij de zaken waar ik geweest ben intussen een Sensa, een Cube en een Haibike aangeraden. Alle 3 de merken hebben een goedkopere (ca. €800,-) en een duurdere variant (ca €950,-).
Zijn dit goede adviezen die ik in de winkels heb gekregen ? Of zijn er betere alternatieven ?
Ik hoor het graag.
Groet Dennis
Ik kan over een maand via mijn werk weer meedoen aan het fietsplan, en zit er over te denken om een racefiets te kopen om wat aan mijn conditie te doen. Ik sport al zo'n jaar of 10 niet meer, en ik kan behoorlijk merken dat mijn conditie de laatste jaren achteruit is gegaan. Ik ben de laatste dagen enkele fietswinkels in de buurt langs geweest, maar deze hebben allen hun eigen merken lijkt wel. En aangezien ik verder helemaal geen verstand van racefietsen dacht ik, laat ik eens wat gaan google-en naar wat meer info. Na wat zoektermen ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik heb al wat topics gelezen, maar de omstandigheden zijn iedere keer net anders dan die van mij. Daarom heb ik dit topic aangemaakt om wat advies te krijgen.
Ik kan dus komende maand weer meedoen met het fietsplan van mijn werk. Ik kan dus €749,- uitgeven, + nog zo'n €80,- aan accessoires. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om zelf nog wat geld bij te leggen, maar dat moet niet in de honderden euro's gaan lopen. Ik zit zelf te denken aan een max. budget van €1000,- voor de fiets + kleding etc., aangezien ik nog niets heb.
Waar ik bij de verschillende winkels wel achter ben gekomen, is dat ik een framemaat 62 nodig heb (iets waar ze het wel alle 3 over eens waren).
Ik ben 2,02m. en weeg zo'n 95kg.
Er zijn mij bij de zaken waar ik geweest ben intussen een Sensa, een Cube en een Haibike aangeraden. Alle 3 de merken hebben een goedkopere (ca. €800,-) en een duurdere variant (ca €950,-).
Zijn dit goede adviezen die ik in de winkels heb gekregen ? Of zijn er betere alternatieven ?
Ik hoor het graag.
Groet Dennis
paar tips.
Kijk in het topic nieuwe fiets kopen.
Kijk op http://www.wrenchscience.com/" onclick="window.open(this.href);return false; in het fit systeem meet jezelf op zodat je weet wat de juiste maten zijn voor jou. Of ga na een goede fietsen maker die je goed meet en niet alleen je binnenbeenlengte.
Zorg voor een redelijke groep,
Shimano 105, ultegra of minimaal tiagra.
Campa athena veloce of centaur.
Sram force apex.
Nog belangrijker een goede wielset die jou gewicht kan houden (ik spreek uit ervaring) ben zelf 100kg.
Fulcrum DT-Swiss of easton verkoop prima sets voor jou gewicht.
Succes met je keuze.
Kijk in het topic nieuwe fiets kopen.
Kijk op http://www.wrenchscience.com/" onclick="window.open(this.href);return false; in het fit systeem meet jezelf op zodat je weet wat de juiste maten zijn voor jou. Of ga na een goede fietsen maker die je goed meet en niet alleen je binnenbeenlengte.
Zorg voor een redelijke groep,
Shimano 105, ultegra of minimaal tiagra.
Campa athena veloce of centaur.
Sram force apex.
Nog belangrijker een goede wielset die jou gewicht kan houden (ik spreek uit ervaring) ben zelf 100kg.
Fulcrum DT-Swiss of easton verkoop prima sets voor jou gewicht.
Succes met je keuze.
Hou er wel rekening mee dat je voor schoenen, helm, kleding, etc. ook zo honderden euro's verder bent.
Voor de rest kan ik me aansluiten bij bovenstaande tips, al zal een Ultegra groep hem niet gaat worden met bovenstaand budget.
Van de genoemde merken kan je, met dit budget, qua prijs / kwaliteit denk heel goed terecht bij Sensa.
Voor de rest kan ik me aansluiten bij bovenstaande tips, al zal een Ultegra groep hem niet gaat worden met bovenstaand budget.
Van de genoemde merken kan je, met dit budget, qua prijs / kwaliteit denk heel goed terecht bij Sensa.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Dennis, waar woon je ongeveer? Er zijn zat goede fietsenmakers in Nederland waar ze je grondig op kunnen meten. Je binnenbeenlengte is belangrijk, maar er zijn diverse andere maten zeer belangrijk voor een goede comfortabele zithouding. Met alleen de framemaat ben je er niet.
Als je een nieuwe fiets wil kopen dan is het goed dat je je budget een beetje verhoogt. Voor 750 euro is het net moeilijk om een goede nieuwe fiets te kopen, voor 1000 euro kan je al veel meer kiezen. Tweedehands is wat lastiger aangezien je het fietseplan gaat gebruiken. Dan is een bon van een echte fietsenmaker wel zo prettig. Let er trouwens op dat bij fietsplannen normaal gesproken de fiets gebruikt moet worden voor woon/werkverkeer. Dus je moet het in elk geval aannemelijk kunnen maken dat je de fiets ook gebruikt voor naar je werk te gaan.
Bij de keuze van de fiets moet je jezelf afvragen waarvoor en hoe intensief je de fiets wil gaan gebruiken. Bijvoorbeeld, wil je ermee gaan klimmen, en zo ja, hoe steil? Dan heb je misschien een triple nodig. Als je op het vlakke blijft dan is een triple overbodig en volstaat een dubbel/compact. Als je denkt heel intensief en langdurig te gaan rijden, dan kun je het beste gelijk investeren in een fiets met een duurdere onderdelengroep. Minstens Shimano 105. De lagere groepen slijten een stuk sneller. Als je niet zo vaak denkt te gaan rijden dan is Shimano Tiagra ook prima. Neem geen Sora, dat is rommel. Ultegra zal voor jou te duur zijn.
Kijk verder ook naar de wielen (werd hierboven ook al gezegd), is belangrijk als je groot en zwaar bent.
Die Sensa en Cube zullen in prijs verschillen vanwege de groep die er op zit, althans dat denk ik. Ik ken die fietsen niet goed en weet niet of de prijs ok is. Maar het loont om goed op internet te zoeken om te zien of diezelfde fiets niet ergens anders voor minder te koop staat.
Tot slot, een racefiets vergt onderhoud. Als je zelf heel onhandig en/of lui bent (zoals ik) dan moet je een fietsenmaker in de buurt hebben die je fiets wil onderhouden. Sommige fietsenmakers willen geen fietsen onderhouden als ze niet bij hun gekocht zijn. Kijk daar dus ook naar als je kiest waar je je fiets koopt.
Als je een nieuwe fiets wil kopen dan is het goed dat je je budget een beetje verhoogt. Voor 750 euro is het net moeilijk om een goede nieuwe fiets te kopen, voor 1000 euro kan je al veel meer kiezen. Tweedehands is wat lastiger aangezien je het fietseplan gaat gebruiken. Dan is een bon van een echte fietsenmaker wel zo prettig. Let er trouwens op dat bij fietsplannen normaal gesproken de fiets gebruikt moet worden voor woon/werkverkeer. Dus je moet het in elk geval aannemelijk kunnen maken dat je de fiets ook gebruikt voor naar je werk te gaan.
Bij de keuze van de fiets moet je jezelf afvragen waarvoor en hoe intensief je de fiets wil gaan gebruiken. Bijvoorbeeld, wil je ermee gaan klimmen, en zo ja, hoe steil? Dan heb je misschien een triple nodig. Als je op het vlakke blijft dan is een triple overbodig en volstaat een dubbel/compact. Als je denkt heel intensief en langdurig te gaan rijden, dan kun je het beste gelijk investeren in een fiets met een duurdere onderdelengroep. Minstens Shimano 105. De lagere groepen slijten een stuk sneller. Als je niet zo vaak denkt te gaan rijden dan is Shimano Tiagra ook prima. Neem geen Sora, dat is rommel. Ultegra zal voor jou te duur zijn.
Kijk verder ook naar de wielen (werd hierboven ook al gezegd), is belangrijk als je groot en zwaar bent.
Die Sensa en Cube zullen in prijs verschillen vanwege de groep die er op zit, althans dat denk ik. Ik ken die fietsen niet goed en weet niet of de prijs ok is. Maar het loont om goed op internet te zoeken om te zien of diezelfde fiets niet ergens anders voor minder te koop staat.
Tot slot, een racefiets vergt onderhoud. Als je zelf heel onhandig en/of lui bent (zoals ik) dan moet je een fietsenmaker in de buurt hebben die je fiets wil onderhouden. Sommige fietsenmakers willen geen fietsen onderhouden als ze niet bij hun gekocht zijn. Kijk daar dus ook naar als je kiest waar je je fiets koopt.
Is dat echt zo? Heb dat al meerdere keren voorbij zien komen hier, maar kan me dat echt niet voorstellen. Ze verdienen toch ook op onderhoud? En bovendien kunnen ze zich dan in de picture spelen door een goede service te bieden.Tot slot, een racefiets vergt onderhoud. Als je zelf heel onhandig en/of lui bent (zoals ik) dan moet je een fietsenmaker in de buurt hebben die je fiets wil onderhouden. Sommige fietsenmakers willen geen fietsen onderhouden als ze niet bij hun gekocht zijn. Kijk daar dus ook naar als je kiest waar je je fiets koopt.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Ik heb zelf niet meegemaakt dat ze echt helemaal niet wilden, maar ik heb ook weleens moeten lullen als brugman. Of je komt gewoon helemaal achteraan in de wachtlijst en moet je dus wekenlang wachten tot je je fiets een keer mag brengen voor een reparatie. Toen zeiden ze er gewoon letterlijk bij dat vaste klanten voorrang hebben. Heb het ook meegemaakt dat de onderhoud en reparatiebeurten vrij matig werden uitgevoerd. Kan je nooit bewijzen, maar ik denk dat dat kwam omdat de fiets niet bij hun zelf gekocht was. En dat was allemaal bij een landelijk bekende en gerenommeerde zaak. Uiteindelijk heb ik mijn laatste fiets gekocht bij een zaak waar ik ook mijn onderhoud wilde gaan doen, en niet bij de goedkoopste. Ik merkte direct het verschil in service.
Slechte zaak zeg..
Ik ging toevallig laatst fietskleding kopen bij een specialist in de buurt. Die gaf juist gelijk aan het jammer te vinden dat we niet bij hem zijn gaan kijken en dat we voor onderhoud ofzo altijd bij hem langs konden komen. Is natuurlijk ook slim, want als ik heel tevreden zou zijn over het onderhoud bij hem kan het zomaar zijn dat ik mijn volgende fiets bij hem koop. Vooral omdat ik een beginner ben en als ik het echt zo leuk blijf vinden als nu zal ik over een paar jaar toch weer iets nieuws willen
Ik ging toevallig laatst fietskleding kopen bij een specialist in de buurt. Die gaf juist gelijk aan het jammer te vinden dat we niet bij hem zijn gaan kijken en dat we voor onderhoud ofzo altijd bij hem langs konden komen. Is natuurlijk ook slim, want als ik heel tevreden zou zijn over het onderhoud bij hem kan het zomaar zijn dat ik mijn volgende fiets bij hem koop. Vooral omdat ik een beginner ben en als ik het echt zo leuk blijf vinden als nu zal ik over een paar jaar toch weer iets nieuws willen
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Gezien het feit dat FM's relatief veel verdienen aan onderhoud, is het mij een raadsel waarom ze mensen weken laten wachten als de fiets ergens anders gekocht is. Steeds meer mensen kopen fietsen en onderdelen op internet, dus daar verdienen ze steeds minder aan.
bmwpower, zo is het bij mij ook gegaan. Toen me duidelijk was dat ik het echt leuk vond heb ik gelijk een betere fiets gekocht. Maar niet bij die ene zaak. Die hadden mijn merk ook niet, maar dan nog was ik ergens anders naartoe gegaan denk ik.
Eelcoz, bij die fietsenzaak waar ze moeilijk doen hebben ze kennelijk geen gebrek aan klanten, ook niet voor onderhoud. Ik moest echt flink lang wachten. Dat is hun keuze, maar ik vind het ook jammer want het is echt om de hoek bij mij. Wel makkelijk voor spullen kopen, maar onderhoud doe ik liever ergens anders nu.
Eelcoz, bij die fietsenzaak waar ze moeilijk doen hebben ze kennelijk geen gebrek aan klanten, ook niet voor onderhoud. Ik moest echt flink lang wachten. Dat is hun keuze, maar ik vind het ook jammer want het is echt om de hoek bij mij. Wel makkelijk voor spullen kopen, maar onderhoud doe ik liever ergens anders nu.
Ik ken ook een FM die gewoon weigert om onderhoud te plegen aan fietsen van Rose (Red Bull). Zelf weten, maar ik vind het een beetje kortzichtig.edo schreef: Eelcoz, bij die fietsenzaak waar ze moeilijk doen hebben ze kennelijk geen gebrek aan klanten, ook niet voor onderhoud. Ik moest echt flink lang wachten. Dat is hun keuze, maar ik vind het ook jammer want het is echt om de hoek bij mij. Wel makkelijk voor spullen kopen, maar onderhoud doe ik liever ergens anders nu.
In mijn zoektocht naar een nieuwe fiets heb ik het ook al meegemaakt dat een FM aangaf dat mensen die een fiets bij hem gekocht hebben voorrang hebben bij onderhoud e.d.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Voorrang snap ik nog wel. Maar geen service bieden vind ik echt slecht. Als een fietsen winkel dat tegen mij zou zeggen zal ik hem wel even bij iedereen in de buurt afraden en hopen dat hij snel failliet is.
Maar goed het is zijn recht werk te weigeren natuurlijk. (maar in mijn ogen niet slim).
Voor de rest wat betreft de kwaliteit van de gemiddelde fietsenmaker. Kunnen we ook lang praten. In mijn ogen zijn er weinig goede fietsenmakers die de tijd nemen om een fiets goed af te monteren en af te stellen.
Ik doe dus ook al mijn onderhoud zelf aan de fiets.
Het is een kleine inverstering in gereedschap. Maarja anders was ik dat geld al lang kwijt geweest aan de fietsenmaker. Dus kort samengevat indien je een beetje handig bent voer dan zelf je onderhoud uit. Of vraag iemand in fietsclub om je ff te helpen.
Niet zo handig een geen vriend of fietsclub zorg voor een goede specialist. (maar die is vaak moeilijk te vinden).
Maar goed het is zijn recht werk te weigeren natuurlijk. (maar in mijn ogen niet slim).
Voor de rest wat betreft de kwaliteit van de gemiddelde fietsenmaker. Kunnen we ook lang praten. In mijn ogen zijn er weinig goede fietsenmakers die de tijd nemen om een fiets goed af te monteren en af te stellen.
Ik doe dus ook al mijn onderhoud zelf aan de fiets.
Het is een kleine inverstering in gereedschap. Maarja anders was ik dat geld al lang kwijt geweest aan de fietsenmaker. Dus kort samengevat indien je een beetje handig bent voer dan zelf je onderhoud uit. Of vraag iemand in fietsclub om je ff te helpen.
Niet zo handig een geen vriend of fietsclub zorg voor een goede specialist. (maar die is vaak moeilijk te vinden).