Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnersfiers budget 800-900 euro

guidojp
Forum-lid

guidojp 16 aug 2011 10:30

Hallo,

Een vriend heeft de smaak te pakken gekregen op een geleende fiets en wil voor circa 800 tot 900 euro een beginnersfiets kopen (58 cm). Voorkeur aluminium, afgemonteerd met minimaal 105 of vergelijkbaar. Heeft iemand tips over goede fietsen of aanbiedingen ?
Specialized Roubaix
Gios Compact

npjri
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar npjri 16 aug 2011 10:40

http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... 2010_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ultegra + 105 afgemonteerd. Niet verkeerd voor 899 euro.

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant TCR 1 2011 Zal ongeveer 900 euro zijn ipv de geadverteerde 1099
http://www.wix.com/markihuana/allstars" onclick="window.open(this.href);return false;

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 16 aug 2011 11:16

Daar gaan we weer...

De Bulls en de Giant zijn echt totáál niet met elkaar te vergelijken, geometrie is geheel anders.

Laat je vriend eerst kijken hoe hij gebouwd is. Verhouding benen/romp/armen. Pas dan kun je enigszins gericht naar fietsen op zoek gaan. Framemaat kun je nu dus ook nog niet bepalen, dat verschilt heel erg per merk. Het gaat om de lengte van de bovenbuis en de hoogte van de balhoofdbuis.

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 16 aug 2011 11:53

Hij vraagt toch om tips voor goede aanbiedingen en fietsen?
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

npjri
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar npjri 16 aug 2011 12:30

MooMoo als je tips geeft voor fietsen kan hij toch kijken of hij er goed op past? Wil jij al zijn lichaamsmaten weten en ga jij dan de perfecte fiets aanraden op basis van geometrie. Moet hij ook zijn lievelingskleuren een ranking geven zodat jij een gedegen analyse kan maken over welke fiets hij het mooiste zal vinden?

Indien dat zo is, onthoud ik me van commentaar, en bied bij deze mijn excuses aan voor de tips.
http://www.wix.com/markihuana/allstars" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 16 aug 2011 12:36

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 16 aug 2011 13:02

De vraag van guidojp is zo algemeen dat je er alle kanten mee op kunt. Geef tenminste de maten van die persoon zodat we wat gerichter advies kunt geven. Vandaar de opmerking van MooMoo en terecht. Een fiets die niet goed bij je lichaamsmaten past gaat je irriteren en het plezier in fietsen vergallen, ook al ziet de fiets er nog zo mooi uit.
En jongens, niet zo vlug op je pik getrapt voelen, de bedoeling is goed.

guidojp
Forum-lid

guidojp 16 aug 2011 13:15

Het gaat mij inderdaad om concrete tips (bedankt nprji). Als we er een paar op een rijtje hebben (idealiter bij dezelfde winkel), dan gaan we daar kijken naar de pasvorm. (ik weet je kan het ook omdraaien, maar voor nu vraag ik om tips, verder niet). Voor de goede orde de toekomstig berijder is ca. 1.85 en 85 kg. Binnenbeen lengte nog te meten.
Specialized Roubaix
Gios Compact

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 17 aug 2011 11:55

Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar met deze volgorde van prioriteiten stellen ga(at) je/hij met een verkeerde fiets thuis komen. Je bedoeling wat proefrijden is op zich heel goed (want dan merk je pas echt hoe een fiets zit, ik spreek uit ervaring). Winkels zijn echter niet zo happig op het laten maken van een proefrit, soms is het zelfs in z'n geheel niet mogelijk. Daarbij zijn veel fietsen die in de winkel staan nog helemaal niet gecontroleerd/afgesteld. Je zult het daar in het begin dus met proefzitten en lichaamsmetingen moeten doen.

En dan komen we toch weer uit op de lichaamsbouw. Want daar draait het om. Waarschijnlijk weet je vriend al wel iets over zijn verhoudingen aan de hand van zijn kleding. Draagt hij lange broeken of juist korte. Zijn shirts/polo's vaak te lang of juist kort. Zijn de mouwen vaak te lang of juist te kort. Dit zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft een indicatie. Je lichaam opmeten is natuurlijk veel beter. Als zijn benen kort zijn en romp en armen lang dan moet hij kijken naar lange en lage fietsen. Voorbeelden zijn Giant, Koga, Jan Janssen. Zijn zijn romp en armen juist kort dan moet hij kijken naar Trek, Bulls, Cube, Specialized en Cannondale. En daar tussenin zitten natuurlijk ook nog heel veel merken. Voor elk lichaam is er in die klasse wat te vinden dat past met 105 afmontage. Dat gaat het probleem niet zijn (overigens vallen Koga, JJ en Specialized dan wel af, was puur ter indicatie van geometrie).

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 17 aug 2011 16:42

Ik vind dat MooMoo, een goed verhaal heeft. Eentje die ik gemist heb in mijn topic toen ik een nieuwe fiets ging kopen. Nu ben ik heel blij met mijn fiets en met de nodige kunstgrepen (waar ik wel elke keer op dit forum commentaar op krijg) heb ik een comfortabele zitpositie, maar met de kennis die ik nu heb zou ik andere keuze's gemaakt hebben. Maar dat is voor een volgende keer wanneer ik aan een nieuwe fiets toe ben, en dat kan wel een aantal jaar duren ;)

M.a.w. gewoon een heel waardevol advies van MooMoo die ik zeker ter harte zou nemen. ps. Cannondale is toch ook meer racer (CAAD 10) dan comfort fiets?

Oh, en een tip: Bulls Desert Falcon 2010 Ultegra €899,- en aangezien het een 2010 fiets is kan je er misschien nog wel wat van de prijs af krijgen.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 17 aug 2011 18:29

Dank ;)

De CAAD 10 is inderdaad meer racer, maar dat ga je met dit budget zeker niet halen. De CAAD 8 komt meer in de richting (zeker met Tiagra) en die is behoorlijk comfort georiënteerd.

npjri
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar npjri 18 aug 2011 15:08

Haha Carrinthe geeft gewoon dezelfde tip als ik alleen bij een andere fietsenmaker :P

Plaats reactie