Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

'Beginnende' nieuwe fiets: Trek 1.2 ?

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 07 mar 2012 09:41

In mei vorig jaar heb ik een goedkope racefiets (Peleton, 250,-) gekocht, om te kijken hoe deze sport mij zou bevallen.
Helaas kreeg ik in juli een ongelukje zodat ik de rest van de zomer in het gips zat.
Desondanks heb ik het in het najaar toch nog opgepakt, en samen met een vriend ingeschreven voor de AGR 150km.
Daar zijn we voor ingeloot, en natuurlijk ben ik nu fanatiek aan het trainen. En omdat ik nu flink wat meer km's maak, wil ik graag een upgrade te doen, en mijn cheap fietsje in te ruilen voor wat meer kwaliteit.

Ik ben 1,79m lang en weeg ongeveer 73kg.
Ik ben voornamelijk van plan om te toeren, en (zoals bij de AGR) hooguit wat 'simpele' heuvels te beklimmen.
Hiervoor wil ik ongeveer 800,- uitgeven, en maximaal 1000,-.
Ik heb nu een vrij zware fiets en simpele fiets, dus weet nog niet wat ik belangrijk zal vinden. Persoonlijk lijkt het mij al erg prettig als ik bij de handvaten kan schakelen (ipv midden op het stuur), maar dat heeft geloof ik elke fatsoenlijke schakelset. Daarnaast is uitstraling leuk meegenomen, en moet het onderhoud ook eenvoudig zijn.

Ik heb al wat op internet gekeken, en ben ook bij een goede fietsenwinkel in Enschede langs geweest (Ten Tusscher).
Zij hebben mij aangeraden om de Trek 1.2 te nemen voor 800,-. Daarmee stellen ze gelijk alles perfect op mij af. Als korting kan ik nog voor 10% van het bedrag, dus 80,-, aan accesoires kopen. (ik kan nog wel wat kleding gebruiken)
Daarnaast moet ik ook nog pedalen en schoenen hebben. Want ik gebruik nu mtb/cross schoenen+bijbehorende pedalen, en als ik nu in een racefiets ga investeren wil ik gelijk alles goed geregeld hebben.
Een tweede optie zou de Trek 1.5 kunnen zijn, die dan 900,- kost.

De Trek 1.2:
Levenslange Garantie op het Frame
Lichtgewicht
Shimano Tiagra (Alleen staat op de Trek site dat er wel Sora versnellingen en Sora voorderailleur op zitten, en de rest Tiagra)
Compact Crankstel
100 Series Alpha Aluminium Frame
Bontrager Affinity 1 Zadel
Bontrager Approved Carbon Voorvork

Ik zou het verschil met de Trek 1.5 niet eens goed weten, m.i. is het enige verschil het crankstel, waarbij dan keuze is voor tripple ipv compact.
De verkoper vond dat dit mijn enige / beste keus was, met mijn budget.

Nu klinkt het allemaal erg aantrekkelijk, en (zeker na zijn verkooppraatje over afstellen e.d.) heb ik meer vertrouwen in het kopen van een nieuwe fiets dan een tweedehands. Daarom ben ik wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met de Trek 1.2, en of dit inderdaad een goede keuze is, of dat er nog andere suggesties zijn?

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 07 mar 2012 11:20

Ik heb een Trek 1.5 van 2010, ook voor mij was dit mijn eerste nieuwe racefiets. Hij is afgemonteerd met een Tiagra triple maar met noname remmen, dat is iets wat je heel vaak ziet (niet alleen bij Trek) om de kosten te drukken. Voor mij is dit een perfecte fiets geweest de afgelopen twee jaar, heel veel km's mee gemaakt en veel plezier van gehad. Ik merk nu alleen wel dat ik toe ben aan iets 'beters' omdat ik ook de beperkingen begin te voelen van de fiets. Vooral de wielen zijn slap en het schakelen kan een heel stuk beter denk ik. Het frame is niets mis mee, al zullen er vast betere (Cannondale CAAD bijvoorbeeld?) alu frames zijn.

Als je niet per sé bij je lokale FM wil kopen kun je ook eens kijken bij Rose of Canyon, daar hebben ze mooie fietsen die ook nog eens zijn afgemonteerd met complete groepen en wat bekendere 'merkspullen'. Kijk voor Trek ook eens bij 12gotrading.nl, daar krijg je wellicht wat meer korting dan je nu krijgt bij je FM. Vooral de 2011 modellen zijn aantrekkelijk geprijsd.
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 07 mar 2012 11:27

als je al kijkt naar een trek en tot 1000 euro te spenderen hebt heeft bikestudio een leuke aanbieding staan voor een 2.1

http://bikestudio.nl/fietsen/racefiets/ ... ek-21.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zelf heb net zoals timofietst in 2010 een trek 1.5 gekocht en rijd daar nu 2 jaar op.. in principe wel een goede fiets, niet heel mooi in de afwerking (dikke zichtbare lassen) en de meegeleverde wielen en remmen zijn inderdaad niet je van het, maar om mee te beginnen voldoet het prima.

remmen en wielen kun je natuurlijk zelf altijd later nog weer aanpassen, ik heb ook snel een andere wielset gekocht en dat was al een hele verbetering tov de bontrager approved wielen die er standaard in zitten.

verschil tussen 1.5 en 1.2 is volgens mij dat de 1.5 volledig tiagra is en de 1.2 een mix heeft van sora en tiagra. wielen etc is bij trek altijd hetzelfde.
Afbeelding

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 07 mar 2012 12:58

Bedankt voor de snelle reacties, goed om te horen dat de 1.5 goed bevalt. de 2011 aanbiedingen zijn inderdaad wel beter qua prijs, bij zowel Bikestudio als 12gotrading! Zie dat Bikestudio ook de 1.5 voor 685,- te koop aanbiedt, dat zijn wel nette prijzen. Scheelt toch weer 215,- vergeleken met het 2012 model van mijn FM.
Bovendien vind ik persoonlijk het model van 2011 ook mooier van zowel de 1.5 als 2.1, een rode racefiets geniet gek genoeg toch mijn voorkeur..
Wat maakt het verschil eigenlijk, een model van 2012 vergeleken met 2012: geen drastische wijzigingen lijkt mij, alleen het design?

Daarentegen is het wel prettig om hier bij de lokale FM de fiets te kopen, ivm onderhoudsbeurten e.d. (kosten dan maar 25,-). Ook hebben ze volgende week nog een extra aanbieding, namelijk een fietsbroek + shirt bij elke racefiets. In dat geval kan ik van de 10% korting + kleine bijbetaling schoenen en pedalen halen. Ik ga ook maar eens vragen of mijn FM de 1.5 of 2.1 ook van 2011 heeft. Hij heeft er niks van gezegd, maar dat kan natuurlijk verkooptechnisch onhandig zijn geweest..

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 07 mar 2012 14:05

De verschillen zijn zeker niet optisch zie ik nu, hier staat de 2011 versie: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/2011/archive/15" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier de 2012: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... series/1_5" onclick="window.open(this.href);return false;

Belangrijkste verschil: de nieuwe Tiagra 10-speed groep!! Was me niet opgevallen maar dat gaat wel een verschil maken denk ik. Vooral de mogelijkheid om een compact te kiezen met de nieuwe 12-30 cassette is een hele verbetering imho.

Het design van de 2012 vind ik overigens op zijn zachtst gezegd matig. De 2011 is véél mooier...
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 08 mar 2012 10:18

Zit nog steeds erg te twijfelen, en kom ondertussen nog leuke andere fietsen tegen. Daarom heb ik nog een vraag, namelijk of Trek ''beter'' dan Cannondale is?
Ik zie namelijk dit model, http://www.bike2build.nl/product/BK8467 ... e-race-red#" onclick="window.open(this.href);return false;, met shimano 105, dus vergelijkbaar met de 2.1. Prijs is ongeveer gelijk, specificaties in mijn ogen ook, maakt het merk dan nog veel uit?

@Timofietst, Je hebt inderdaad gelijk over die Tiagra 10-speed. Maar zou dat een echt voordeel zijn? lees namelijk ook dat het ten koste kan gaan van de levensduur?

janwillem92
Forum-lid

janwillem92 08 mar 2012 12:07

Tja, trek beter dan cannondale? Nee. Andersom? Ook niet.
Ga je voor het gemak van een FM, of voor de lagere prijs, die keus is aan jou. Voor jou doeleinden voldoen groepen als tiagra en 105, als je een leuke 105 aanbieding kan pakken, zou ik dat doen. De duurzaamheid van tiagra is door 10speed niet in het geding. Voor de rest, ga voor wat je aanspreekt!

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 14 mar 2012 08:50

Nou ik ben erover uit, het is de Trek 1.5 geworden, dus bedankt voor jullie tips en ervaringen! Heb hem nu inclusief pedalen en schoenen kunnen krijgen voor 895,-, dus vond dat wel een aardige deal. Gister alles op laten meten, vandaag krijg ik te horen welke maat het wordt e.d.
Alleen jammer dat ik nog 2 weken moet wachten voordat de fiets binnen is: had het liefst dit weekend al op de fiets gezeten!

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 14 mar 2012 11:08

Goeie keus ;) Veel veilige kilometers gewenst!
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 14 mar 2012 11:49

Haha, dankje, dat is een grappige opmerking.
Vorig jaar ben ik namelijk op de racefiets tegen een bord aangereden, en daarbij flinke schade aan mn hand opgelopen. Ik zat op een weg waar het net smal werd en er wat verkeer reed, dus zat goed op het verkeer te letten. Daardoor zag ik te laat dat er zonder reden een (wegversperrings)bord aan de kant van de weg stond en net iets uitstak, en kon ik niet meer uitwijken omdat er een auto vlak naast me reed. Ik schampte het bord alleen met mn hand, maar sneed daarbij wel flink in mn vingers: ik geloof 13 hechtingen en 1 gescheurde pees in mn wijsvinger. Natuurlijk had ik net geen handschoenen aan, die zal ik nu altijd dragen!

Weertx
Forum-lid

Weertx 14 mar 2012 12:44

goede keus ;)

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 19 mar 2012 22:20

Goede keuze, veel plezier met je Trek en veel plezier bij de AGR!

Plaats reactie