Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube peloton race 2012 of Sensa Romagna Special 2012

goosertje
Forum-lid

goosertje 25 apr 2012 10:48

Ik wil graag mijn eerste racefiets aanschaffen. Ik heb de volgende twee fietsen gezien. De Sensa kost 769 terwijl de Cube en prijs heeft van 1099 (maar daar kon volgens mij nog wel iets van af. De Sensa staat te koop bij fiets.com (zit bij mij om de hoek) en de Cube bij een lokale fiets/race winkel. Is de Cube 300 euro meer waard? En waar zit het hem dan in?

Sensa Romagna Special 2012
Heren
Frame: Alu 7005 Hydroformed Double Butted
Voorvork: Supra Carbon STR8
Groep: Shimano 105 + Dc560 + Br560
Zadelpen: Supra Comp Line
Stuurpen: Supra Comp Line
Stuurbocht: Supra Comp Line
Wielen: Shimano WH-R500
Banden: Schwalbe Lugano
Zadel: San Marco Spid

Cube peloton race
50, 53, 56, 58, 60, 62, 64, semisloping
Alu Superlite 6061 AMF Double Butted, RFR-Geometry, inner cable routing
white blue 'n' red print
CUBE CL Race Carbon, 1_1/8"- 1_1/2"
FSA Orbit Z-T Eco, semi-intergrated
EASTON EA30 Oversized
EASTON EA30 Aero Oversized
CUBE Grip Control
Shimano Ultegra RD-6700GS
Shimano 105 FD-5703BL triple, clamp 34.9mm
Shimano 105 ST-5703, 10-speed
Shimano BR-R561
Shimano 105 FC-5703 2-Piece 50x39x30T, integrated BB
Easton EA30 Aero Custom
Schwalbe Ultremo ZX 23x622
Impac RR SV28
Selle Italia X1 Road
EASTON EA30 31.6mm
Scape Close 34.9mm
8,9 kg

Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten,
goos

goosertje
Forum-lid

goosertje 25 apr 2012 11:46

Het gaat me dus niet alleen om verschil in de groepen etc, maar ook of er verschil in het merk zit.

t-kops
Forum-lid

t-kops 25 apr 2012 14:15

laten we voorop stellen dat beide fietsen hele goede fietsen zijn om mee te beginnen. de 105 groep werkt gewoon goed, alhoewel ik zie dat niet de complete groep uit 105 delen bestaat. wat betreft de prijs heb je in mijn ogen een betere deal aan de sensa. de belagrijkste verschillen zitten hem in het volgende:

frame: de cube heeft een groter lager aan de onderkant van het balhoofd, wat de stijfheid ten goede komt, en interne kabelgeleiding.
a-der: ultegra vs 105
wielen: easton ea30 vs shimano r500 (staan niet bekend als de meest stijve, stevige wielen) de eastons schat ik beter in
banden: ultremo vs lugano = goedkope banden vs dure wedstrijdbandjes
onderdelen: easton delen vs eigen merk delen (allebei pima hoor, ligt eraan of je voor imago van merken belangrijk vindt)

bovengenoemde onderdelen kun je gemakkelijk nog een keer upgraden wanneer je meer en intensiever gaat fietsen: een mooi wielsetje, goede bandjes enz.

mijn advies: ga voor jezelf na of je bovengenoemde verschillen de meerprijs waard vindt, kijk op welke fiets je het beste zit, en welke je de mooiste vindt (niet onbelangrijk natuurlijk). en kijk of je dubbel of triple wil hebben

succes met je keuze!

ps. overigens zijn het allebei prima merken die zich vooral richten op het bouwen van fietsen van een goede prijs/kwaliteit verhouding. ik rijd zelf op een sensa, prima fiets, niks op aan te merken

goosertje
Forum-lid

goosertje 25 apr 2012 15:19

Bedankt voor je informatie. Je schat dus in dat de wielen van de Cube dus beter zijn, maar de banden van de Sensa zijn dus weer beter en als ik het zo lees zelfs een stuk beter? Waar zit dan het verschil in de banden in? Slijtvastheid, of minder weerstand? En scheelt dat dan veel?
De stijfheid van de Cube is dus beter, maar wat merk je daar tijdens het fietsen dan van?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 25 apr 2012 15:46

Ultremo redelijk dure band op wedstrijdniveau, lage rolweerstand en goede grip, levensduur valt in mijn ogen niet tegen. Lugano, eigen ervaring, helemaal is helemaal nietsmeteen wisselen, niet eens mee van de fietsenmaker naar huis fietsen. Hoge rolweerstand, geen grip en erg snel lek, slijtage durf ik niets van te zeggen, kan me eigenlijk niet voorstellend dat iemand er lang genoeg mee heeft gereden om daar wel iets over te zeggen.
Ach, ik zeg ook maar wat

goosertje
Forum-lid

goosertje 25 apr 2012 15:59

Omdat t-kops het volgende aangaf: ultremo vs lugano = goedkope banden vs dure wedstrijdbandjes dacht ik dat de Ultremo juist de goedkope band was (aangezien hij begon met goedkoep vs..) Maar de Ultremo is dus de betere.
Als ik de banden van de Sensa dus vervang wordt het prijsverschil dus al weer zo'n 60 euro minder.

Ik ben nog wel benieuwd naar het verschil in stijfheid en wat je daar van merkt tijdens het fietsen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 25 apr 2012 16:08

@Goosertje idd de = achter Lugano verwijst naar wat er direcht achter staat " goedkoop. Die stijfheid kun je alleen ervaren door te gaan fietsen. Ik heb me in het geheel niet verdiept in deze fietsen, maar wellicht dat de geometrie van de ene je beter past als de andere, lijkt me zeker iets om rekening mee te houden.

Persoonlijk zou ik gezien de wielen, banden, achtederailleur en onderdelen als stuur, stuurpen en zadelpen een meerprijs van 250 tot 300 redelijk gerechvaardigd vinden, of jij het er voor over hebt moet je echter vooral zelf bepalen ook afhankelijk van je beurs. Wel zou ik echt proberen even de fietsen uit te proberen, of heel goed kijken naar de geometrie. Wellicht dat je een standaard fietsmeting kunt laten doen die wat duidelijk maakt welke het beste bij je past.
Ach, ik zeg ook maar wat

t-kops
Forum-lid

t-kops 25 apr 2012 17:36

inderdaad een typefout vanuit mijn kant. de ultremo's zijn de duurdere bandjes, de lugano's de goedkope. excuses voor de verwarring

rikkert
Forum-lid

rikkert 25 apr 2012 20:09

Je gaat toch niet een fiets wel of niet nemen om de banden die erom zitten. Die slijt je op en dan zet je er banden op van de soort die jij wilt. Kijk ajb naar de wielen en ander eonderdelen die niet direct te vervangen zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

goosertje
Forum-lid

goosertje 25 apr 2012 21:15

@Rikkert, Natuurlijk zijn de banden niet doorslaggevend voor de keuze. Maar als de Cube op alle punten beter is als de Sensa zorgt dat er samen misschien wel voor dat dat het prijsverschil rechtvaardigd.

@t-kops, geeft niet, het is me nu helemaal duidelijk :P

@ophetkantje, mijn beurs laat het wel toe, maar het is onzinnig om extra geld uit te geven voor iets dat niet beter is, vandaar mijn vragen. Ik heb beide fietsen even uitgeprobeerd en ze voelden allebei wel prima, maar dat was natuurlijk maar voor heel even, en dat zegt natuurlijk niet alles.

Tot nu toe heb ik een kleine voorkeur voor de Cube als ik alle berichten zo lees, ook vind ik de Cube er mooier uit zien. Maar ik hoorde vandaag dat ik er dan wel op tijd bij moet zijn. Het was de laatste die ze hadden (in mijn maat) en deze maat kan ook niet meer besteld worden.
Ik ga er nog even over nadenken, en als er nog iemand aanvullingen heeft hoor ik het graag :D En iedereen die tot nu toe heeft gereageerd bedankt daarvoor!

hiddem
Forum-lid

hiddem 25 apr 2012 21:33

De geometrie van het sensa frame is ook een andere dan die van de cube. Die van cube is wat meer op comfort gericht. Het een is niet beter of slechter, net wat je voorkeur heeft. Het is in elk geval de moeite waard om indien mogelijk om de fiets een stukje te rijden. Of op z'n minst er goed op te gaan zitten.

goosertje
Forum-lid

goosertje 27 apr 2012 16:14

@hiddem, bedankt voor je aanvulling.
De kogel is door de kerk, het is de Cube peloton race geworden. Omdat ik alles nog moest hebben (schoenen, kleding etc) heb ik nog een mooie totaalkorting gekregen. Ik heb zin om mijn eerste kilometers te gaan maken, nou maar hopen dat ik niet ga omvallen door het kliksysteem :lol:

Plaats reactie