Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

maatvoering Cannondale evo

epotheker
Forum-lid

epotheker 01 dec 2012 14:42

Ben aan het overwegen om mijn Supersix team fiets in te ruilen voor een Evo. Het liefst een swap van alleen het frame maar wanneer dat niet lukt dan maar de hele fiets. Zal dan wel over moeten van Campa naar Sram maar dat gaat waarschijnlijk ook wel weer wennen. Ik rijd thans op een 63 frame en ben 1.94 meter met naar verhouding normale beenlengte. Ik rijd nagenoeg "spacerloos" met de omgekeerde stuurpen van 12 cm. Ik weet dat deze "diepe zit" relatief betrekkelijk is gezien de grote afmeting van de balhoofdbuis maar voor een ouwe lul van 50 vind ik het diep genoeg. Cannondale hanteert voor de 60 cm een grotere reach dan de 58 en 63 cm frame's (40,2 om 39,9). Betekent dit nu dat ik eigenlijk ook op een 60cm of zelfs 58cm zou passen? heeft iemand met gelijke lengte ervaring met een 58 of 60 cm frame? Wat zal ik als verschil merken en kan ik het verschil in framemaat compenseren met spacers en stuurpen lengte?. En alhoewel ik perfect zit op mijn huidige 63 cm vind ik grote framematen over het algemeen niet zo fraai, bovendien zou ik op e-bay gemakkelijker een afzonderlijk frame kunnen scoren.
Alvast mijn dank.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 01 dec 2012 15:57

|k zou die reach overigens als vrijwel gelijk willen betitelen.
Je gaat dus kiezen op stackhoogte en op de lengte v/d balhoofdbuis.
De laatste verschil nl. wel behoorlijk: resp. 17.5, 19.5, 22 cm.
Je weet hoe je nu uitkomt, dus pas daar de framemaat op aan (aantal spacers, hoe ver gaat je zadelpen uitsteken).
Mijn vermoeden is dat je op een 60 uit gaat komen.
Succes!
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 dec 2012 17:12

De werkelijke reach is inderdaad ongeveer gelijk. De reach wordt namelijk gemeten tot aan een ander punt, dat bij de 63 hoger ligt dan bij de 60 (namelijk 24mm in het verticale vlak). Als je dit verschil in stack compenseert door 25mm spacers extra te monteren op de 60 (want 24/cos(90-73.5)=25.03mm), komt het stuur weer iets dichterbij - om precies te zijn: tan(90-73,5)*24=7.1mm in het horizontale vlak. Je zou dus kunnen zeggen dat bij de 63 de werkelijke effectieve reach 4.1mm groter is (7.1-3). Dat verschil is klein, je kunt dus op een 60 wel op (nagenoeg) dezelfde positie uitkomen, eventueel met een andere stuurpen (4mm langer of een andere hoek). Je moet dan wel de setback van je zadelpen aanpassen a.g.v. de andere zitbuishoek (bij de 60 heb je meer setback nodig uit de zadelpen). Een 58 zou ik niet doen omdat je dan nodeloos veel spacers moet gaan monteren.

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 02 dec 2012 11:45

Beste epotheker,
Ik ben 1.96 en rij al jaren met Cannondales. De eerste was een 63 cm, daarna ben ik overgestapt op een 60. Beide passen prima, maar ik vind een 60 prettiger rijden. De reach is vergelijkbaar. Het verschil zit dus vooral in de lengte van de balhoofdbuis. De 63 cm is eigenlijk meer een comfort model. Als je die rijdt met nul spacers heb je daar blijkbaar geen behoefte aan. Mijn advies: koop een 60 cm. Fietsenmakers willen iedereen boven de 1.90 trouwens graag op de grootste fietsmaat hebben.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 06 dec 2012 08:23

Frank, ik denk dat je wel op een 60cm gaat passen. Je kunt nagenoeg dezelfde afstanden creëren op de 60cm. Ik zat ook met dit 'probleem' gezien ik een fiets via de club aan kan schaffen, ook een Evo, zat ik ook met de maat te puzzelen.

Op fora ook gelezen dat een 63 of 60 om en nabij hetzlefde uit kan komen dus je zou beide kunnen rijden. De 63 die je nu rijdt ziet er niet eens zo heel groot bij jou uit, maar een 60 zal wellicht mooier ogen. Als het kan moet je ze allebei eens gaan rijden om te merken of het nog verschil geeft.

Weet je al welke versie je aan wilt schaffen en kleur?
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

epotheker
Forum-lid

epotheker 08 dec 2012 17:26

Tis een 60 cm hi mod geworden, 2012 model, zo'n zwart witte. FM was bereid om mijn oude onderdelen over te zetten op het nieuwe frame...prima.....Ook laten verleiden om een 29er te kopen, ik moet dat ook niet meer doen om op zaterdagmiddag naar een showroom van een fietsenwinkel te gaan met een eindejaarsbonus op zak......zucht...

Plaats reactie