Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets - Harrier 2012 / 2013 / ? || Apex Ycarus

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 28 jul 2013 14:29

Mijn eerst post hier, dus even een korte introductie.
Al ruim 25 jaar ben ik woonachtig in de Betuwe. Vroeger veel gefietst naar school, werk en in de vakanties. Altijd met een "gewone" fiets. Een tijd een MTB gehad, maar daar nooit veel gebruik van gemaakt. (Geen routes in de buurt / geen vervoer).

De laatste jaren erg weinig beweging naast een kantoorbaan; daarom begonnen met hardlopen. Makkelijk te doen. Alleen bevalt dit niet echt; je bent lang onderweg voordat je ergens bent.
Van de wens om wat actiever bezig ga ik de laatste regelmatig met de fiets naar het werk (12 km enkele reis).

Dit laatste wil ik samen met wat ritten in de avond en in het weekend voortaan met een racefiets gaan doen. Ik heb inmiddels al een keer een racefiets geleende (Gazelle - Type onbekend) en tevens een ritje gemaakt op een nieuwe fiets bij een lokale FM (Bulls Harrier 2013).

Budget voor de fiets had ik gesteld op maximaal 800 euro. Wensen: minimaal Shimano 105 afgemonteerd, voorkeur voor een triple, kleuren maken niet zoveel uit, overjarig model is een optie.

Met die insteek heb ik een aantal fietsen gevonden: Na een bezoek aan de lokale FM is daar ook de 2013 versie van de Harrier bijgekomen:
Bulls Harrier 2013 - 999,-.

De Harrier 2013 in framemaat 60 cm lijkt goed te passen bij mijn lengte (1.90 m) / lichaamsbouw. Het compacte stuur, met platte bovenkant vind ik erg fijn.

Vragen:
  • In hoeverre is de 2013 het prijsverschil van circa 200,- euro waard? Behalve het feit dat de 2013 bij de lokale FM te verkrijgen is zie wat verschillen in materiaalgebruik, maar dat zegt mij (nog) niet zoveel. Daarnaast vind ik het persoonlijk prettig om bepaalde zaken bij een lokale winkel te bestellen.
  • Zie ik bepaalde fietsen over 't hoofd? Ik ben bereid om het budget voor de fiets op te rekken tot 1000,- verder lukt helaas niet.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door JM_H op 07 aug 2013 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 28 jul 2013 14:37

Muv het kleurenschema zal de 2013 Bulls niet verschillen van de 2012 versie. Als je even wacht zal de 2013 ook in de aanbieding komen aangezien modellen 2014 er binnenkort al zijn.
Dus vraag de FM om korting.
What makes the boat go faster?

dale c
Forum-lid

dale c 28 jul 2013 15:17

Ter infi : Bij mantel is de Harriet 2012 50€ goedkoper. http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-harrier-1

bejail
Forum-lid

Gebruikersavatar bejail 28 jul 2013 16:25

Als je je budget toch kan opschroeven.
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/ty ... con_1_2012
Merida Scultura Endurance 4000

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 28 jul 2013 19:38

Bedankt voor de reactie's.

Als ik de specificaties bekijk zie ik toch wel wat verschillen; voorvork, gebruik van andere componenten dan alleen 105. Netto korting zit er bij de FM niet in, accessoires goedkoper / gratis wel.

De Harrier bij Mantel had ik ook gezien; zij hebben echter geen 60 cm.

De Desert Falcon 1 komt dan "ineens" ook binnen bereik. Volgende week maar eens gaan kijken in Moordrecht.
Afbeelding

tijs_a
Forum-lid

tijs_a 28 jul 2013 22:42

Als je geen bezwaar hebt tegen op internet kopen kun je ook kijken naar de canyon roadlite met 105 afmontage.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 28 jul 2013 22:46

Je kunt ook nog even wachten. Over een paar weken is er overal opruiming van de collectie van 2013. Ook bij je eigen FM. Die wil dan ook plaats maken voor de nieuwe collectie en dan is er vast meer mogelijk dan alleen accessoires.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 29 jul 2013 09:15

Via internet kopen heeft niet mijn voorkeur; sterker nog, het heeft mijn voorkeur om bij een lokale FM te kopen.
Ik heb immers weinig tot geen kennis. Daarnaast vind ik het moeilijk om via internet tot een juiste maat/model uit te komen.

De Roadlite ziet er overigens wel fraai uit! Als ik het goed zie zijn alleen de grootste maten nog leverbaar.

@JPAR; wat versta jij onder een "paar weken"?
Afbeelding

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 jul 2013 10:59

Ik ben ook niet een voorstander van kopen via internet als je niet weet wat je nodig hebt. De maat frame is niet voor iedereen met dezelfde lengte gelijk. Aan de hand van je binnenbeen lengte heb je wel een hele goede indicatie, maar de lengte van je bovenlijf en armen bijvoorbeeld zijn ook heel bepalend. Daarnaast hoe diep je wilt zitten enz.

Ik heb mijn fiets via mijn lokale FM gekocht, daarvoor hebben ze alles opgemeten en rekening gehouden met mijn wensen en zo de fiets afgesteld. Ik zit er heerlijk op. Paar kleine dingen achteraf bijgesteld ivm mijn persoonlijke voorkeuren. Daarnaast kan ik altijd terugkomen als er iets is, ook al doe ik het meeste zelf, zelfs daar geven ze me hulp bij als ik er niet uitkom. Daar staat tegenover dat ik onze gewone fietsen en voor de kinderen daar ook koop.

Met een paar weken bedoel ik ongeveer half tot eind augustus. Dan begint het meestal bij een FM. Sommige merken zijn nu al in de uitverkoop, zoals bijvoorbeeld Trek.

Welk type fiets je moet aanschaffen is heel simpel. Kijk naar wat je mooi vindt en meest belangrijk, waar je goed op zit. Laat je niet een te kleine of grote fiets "aansmeren" omdat ze er toevallig vanaf moeten. Een goede FM durft ook te zeggen dat hij op dit moment niet iets voor je heeft. En iedereen heeft zijn voorkeuren voor een bepaald merk, maar overal zijn pro's en con's voor te vinden. Ik ben heel wijs met mijn Wilier bijvoorbeeld, en als ik een nieuwe aanschaf zal ik ook waarschijnlijk hier weer bij uitkomen. :D

Succes!

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 29 jul 2013 12:13

Dank voor je uitgebreide reactie!

Zo'n Wilier is wel een gave fiets zeg; maar buiten mijn budget. Ik ben er van overtuigd dat ik voor € 800,- + een beetje vast ook wel een fiets kan vinden waar ik blij van kan worden.

"Vervelend" is dat ik volgende 2 weken wat vrije tijd heb, zou het mooi vinden om dan al een fiets te kunnen kopen. Ik zal binnenkort eerst eens wat andere zaken in de buurt bezoeken en in Moordrecht langs gaan.
Afbeelding

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 jul 2013 12:48

Wat je nog zou kunnen doen is alles op laten meten bij een FM die dat doet (betaal je meestal een "x" bedrag voor tenzij je daar de fiets koopt, dan zit het er bij in). En met meten bedoel ik een volledige meting.

En dan weet je wat de afstellingen moeten zijn, via internet kun je dan nu misschien al voordeliger iets kopen.

Als je wel een wilier zou willen :D , deze ligt in de buurt van je budget: http://www.wiggle.nl/wilier-la-triestina-105-2013/

In Rotterdam zit Hordijk Tweewielers en in Bergschenhoek zit Biketotaal Martin van den Wel. Dit zijn Wilier dealers. Of ze goed zijn weet ik niet, kom zelf niet uit die omgeving.

Maar ja, hiermee geef ik je natuurlijk mijn voorkeur weer en dat is nou juist wat ik net zei dat je niet moet doen :lol:

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 29 jul 2013 13:51

Hoi JM_H,

Ik heb vorige maand ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten als jij: gelijk budget en naar vrijwel dezelfde fietsen gekeken. In dat topic (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=55751) vind je wellicht nog wat informatie en tips die je verder kunnen helpen!

Zelf ben ik uiteindelijk voor de Sensa Romagna Special gegaan omdat deze voor mij goed voelde. Volgende week kan ik hem ophalen en fietsen :-) Een vriend van me is ook aan het kijken voor zijn eerste fiets en heeft deze zien staan: http://www.12gobiking.nl/racefietsen/to ... s_ltd_2013. Wellicht ook iets voor jou?

Plaats reactie