Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cyclocross zelf opbouwen: veel vragen

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 03 aug 2014 09:34

Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier en dan met name op het gebied van cyclocrossers. Ik wil namelijk een extra fiets voor slecht weer en in de winter. En aangezien er genoeg veldtochtjes zijn in de winter lijkt me een crosser zeer geschikt. Mijn vorige wegfiets was afgebouwd met Campagnolo. Dit beviel mij zo goed dat ik niet hoefde na te denken waarmee ik mijn nieuwe wegfiets mee zou afbouwen. Dat is dus ook gebeurd. Nu ik een crosser er bij wil lijkt het me logisch dat deze ook met Camagnolo wordt afgebouwd.

Ik hoef niet persé een nieuwe crosser. Sterker nog, mijn wegfiets die nog maar een dikke maand oud is, heeft al genoeg gekost dus de bankrekening zou het fijn vinden als het een beetje rustig aan kan. Nu kan ik misschien voor weinig geld een wegfiets overnemen die met Campagnolo Record 10 speed is afgebouwd. Deze fiets is mij te groot, maar de onderdelen zijn natuurlijk wel interessant om op een crossframe te bouwen.

De vraag is echter of dat zomaar kan? Ik heb gelezen dat Campagnolo shifters relatief goed bestand zijn tegen vuil en zand, dus dat is mooi. Maar hoe zit het met het crankstel? Of is het beter om een ander merk crankstel te monteren? Kan dat dan zomaar?

Uiteraard worden de remmen van de wegfiets niet gebruikt. Ik zit nog te twijfelen of ik een frame moet uitzoeken die geschikt is voor schijfremmen. Of misschien wel een frame, als dat bestaat, dat geschikt is voor zowel crossvelgremmen als schijfremmen, zodat ik altijd nog kan overstappen. Wat is wijsheid?

Zijn er verder nog dingen van een wegfiets die ik op een crosser niet kan gebruiken? En zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden bij de aanschaf van een crossframe zodat deze opgebouwd kan worden met de Record-groep?

Als er nog mensen zijn die tips hebben voor een niet al te duur crossframe, dan houd ik me aanbevolen. Een aluminium frame volstaat prima voor mij, maat moet denk ik tussen de 52 en 54 liggen (mijn huidige wegfiets heeft een bovenbuislengte van 53,5 cm). Prijs 300-500 euro? Of is dat niet reëel?

Ik hoop samen met adviezen van hier een leuke crosser te kunnen bouwen. Haast heb ik er niet mee, het is (hopelijk) nog lang geen winter. Maar ik heb al wel zin om met dit project aan de slag te gaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27841
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 aug 2014 09:47

Qua frame zou je een Chineesje kunnen overwegen. Carbon en geschikt voor schijfremmen is volgens mij mogelijk binnen jouw budget. Ander crankstel geen probleem. Meest betrouwbaar is natuurlijk een vierkante as van Campa.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 03 aug 2014 10:15

Ik rij al jaren op een crossfiets voor woon/werk verkeer. Mijn ervaring is dat ik met de Velocegroep minder prettig schakelt dan de 105 groep op de wegfiets. Mischien dat de record beter schakelt. Ik heb intussen al met diverse crossfietsen gereden die afgemonteerd waren met de Velocegroep en steeds was mijn ervaring het zelfde. Vooral met opschakelen gaat soms superzwaar waardoor ik het derailleurkabeltje maar weer eens vernieuwde en het weer +/- 2maanden weer beter schakelde. Ik crosst niet maar overweeg het wel te gaan doen om af en toe een paar ritjes te gaan rijden. Oja ik ben wel er van overtuigd dat de vierkante as inderdaad het beste is om te crossen.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 03 aug 2014 11:14

OK, wellicht een domme vraag: kun je in een Record crankstel een vierkante as plaatsen? Is het dus een kwestie van een vierkante as er bij kopen (want die vierkante zit vast niet op een standaard wegfiets), of zit ik dan ook aan een ander crankstel vast? Aangezien een crankstel niet goedkoop is, is dan de vraag of het wel zin heeft om een complete fiets over te nemen. Eigenlijk gebruik je van een wegfiets dan alleen maar de shifters, derailleurs en ketting/tandwielen.

@havana: een chineesje weet ik niet of dat handig is. Ik heb een aantal pagina's van het china-topic doorgelezen en sta er nog niet direct om te springen. Maar misschien komt dat omdat ik meerdere berichten gelezen heb van dingen die net niet helemaal passen, dat er hoofdbrekens bij komen om iets passend te krijgen. En aangezien ik geen ervaring met zelf bouwen heb, weet ik niet of het verstandig is om een frame te kiezen waarvan je niet weet of alles wel voor elkaar gemaakt is. Maar misschien maak ik me onnodig zorgen? (Dit wordt mijn vuurdoop qua bouwen, maar gelukkig heb ik een goede FM die bereid zal zijn om me uit de brand te halen als het nodig is. Maar voorop staat dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen.)

@ilikebike: ik heb voorheen met ultegra gereden en ben toen over gegaan op campa centaur. Het lijkt een stapje terug, maar wat draaide de centaur verschrikkelijk veel beter en mooier! En ook aanzienlijk minder onderhoud en slijtage. Nu heb ik campa athena op mijn wegfiets en dat draait weer een stapje mooier dan de centaur. Ben er dus niet bang voor dat campa record op een crosser me tegen gaat vallen. Ik ben dan ook niet van plan om er überhaupt over na te denken om shimano te nemen. Enige uitzondering is als ik toevallig een iets te aantrekkelijk geprijsde shimano crosser tegen kom. :roll:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16728
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 aug 2014 11:35

Als het echt low budget moet zijn:
http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21_73_391
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=13450


Of misschien kom je bij deze uit met een maatje 50. Ik hoor regelmatig dat een crosser korter dan je wegfiets dient te zijn maar de echte crossers hier weten dat vast beter.
http://www.planetx.co.uk/i/q/FRGULYRAC/ ... nd-headset
Campagnolo Ultra Dork

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 03 aug 2014 15:30

Bij een vierkante as moet je een crank hebben die op een vierkante as past. Campa gebruikt daarbij als enige een "iso" vierkante as en geen "jis". Dus dat is even opletten.

Maar als je een jis vierkante as in je fiets zet heb je wel keuze uit vele merken cranks. Shimano, Stronglight etc. Die zullen best werken met campa derailleurs en schakelmateriaal, qua optiek past Stronglight naar mij mening mooier bij Campa dan Shimano...maar dat is persoonlijk.

Trouwens een nieuw bottom bracket (trapas) is gewoon handig om vanuit te gaan bij het opbouwen van je fiets: waarom? Omdat je dan bij het kopen van je nieuwe frame niet perse dezelfde maat hoeft aan te houden van het BB dat je oude donorfiets heeft. En een goeie vierkante trapas is een kwestie van tientjes, geen honderden euro's.

Waar je ook aan zou moeten denken is dat een wegracefiets vaak andere crankbladenen cassette heeft dan een cyclocrosser (vaak bijv. 48/34 ipv 53/39) . Dus bij de ombouw ga je eigenlijk zowieso over naar een nieuwe crank.

Al met al, mijn advies: koop een goed nieuw frame en zet daar een nieuw BB/trapas in met een nieuw crankstel 48/34 oid.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 aug 2014 15:56

Waarom wil je hem zelf opbouwen, denk je dat dat goedkoper is?

Wat mij op Marktplaats opvalt is dat er regelmatig mooie Cyclocrossers worden aangeboden die veel minder opbrengen dan een vergelijkbare racer.
Misschien Marktplaats ook even een tijdje in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 03 aug 2014 17:07

@klimski: dank voor de uitleg.
@Nicosch: het zelf opbouwen is op de eerste plaats een uitdaging die mij wel leuk lijkt. Daarnaast is er het voordeel dat ik de crosser dan met Campagnolo kan afwerken. Het nadeel is verder dat crossen hier in de omgeving van Groningen niet heel populair is, waardoor ik al gauw >2 uur enkele reis moet rijden om een fiets te bekijken. En als de fiets dan toch net niet helemaal is zoals je gehoopt had dan heb je óf uren voor niks gereden óf je koopt hem toch omdat het anders zonde van het rijden is.
Voordeel is inderdaad dat het lijkt alsof crossers naar verhouding goedkoper zijn dan wegfietsen. Dat geeft weer ruimte om het een en ander aan te gaan passen. Maar zou het de moeite lonen om om te bouwen naar Campa of kun je beter investeren in bijvoorbeeld betere wielen of remmen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 aug 2014 18:26

Waarom perse Campa?

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 03 aug 2014 19:47

@japiecarbon: ik heb op zowel mijn vorige (Centaur) als mijn huidige wegfiets (Athena) ook Campa en ben er erg enthousiast over. De 2 wegfietsen daarvoor hadden Ultegra en dat beviel me een stuk minder goed. Met name afstelling en onderhoud waren duidelijk minder. Maar iedereen heeft een eigen gevoel en eigen ervaringen bij een merk natuurlijk.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 03 aug 2014 23:24

Ik woon ook in Groningen en heb denk wel zo'n 15 fietsmaten met wie ik in de wintertijd regelmatig een veldtoertocht rij in Drenthe of gewoon mee ga crossen. Er zijn echt heel veel mensen met een cyclocrosser hier hoor ;)

Ik heb nog wel een Empella Bonfire waar ik vanaf wil. Optisch niet zo mooi en helaas Ultegra ;)

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 04 aug 2014 07:26

@tommeke14: je hebt pb!

Plaats reactie