Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized S-works Tarmac SL4 of Bianchi Infinito CV

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 20 nov 2014 18:14

Wie ben ik?
Ik ben een liefhebber van fietsen, maar doe geen wedstrijden oid. Ik heb 10 jaar geleden bij de junioren wedstrijden gereden en doe nu zo'n 3x per week toertochten (typisch 50-125km, rond 32km/h gem). Regelmatig rijd ik met een vriendengroep of georganiseerde toertochten in Nederland, en 2-3 keer per jaar naar de bergen met tochten zoals de Marmotte of Dolomieten Marathon. Ik heb een gemiddelde lengte en normaal postuur (dus geen speciale eisen qua geometrie, stevigheid etc.).

Wat zoek ik in een fiets?
Kort gezegd wil ik gewoon een droomfiets voor een nog te behappen budget – in mijn geval rond EUR 4.000. Ik zoek een lichte en strakke fiets met een top afmontage – om heerlijk te kunnen fietsen zowel op het vlakke als in de bergen, en gewoon omdat ik het leuk vind een mooie fiets te hebben.
Een belangrijk punt hierbij is dat ik ook op zoek ben naar een iets comfortabelere fiets die de trillingen van de weg iets kan dempen (geometrie zelf mag wel racy zijn). Ter verduidelijking, ik rijd momenteel op een oude aluminium Eddy Merckx van 12 jaar oud en stoor mij de laatse jaren aan hoe deze rijdt op slecht wegdek. Een gedeelte zal liggen aan de wielen en stugge banden, maar ik zoek dus een frame wat ook meehelpt dit iets te verminderen (maar zoek niet de echte comfort fietsen Cannondale Synapse, Trek Domane etc.).

Een Specialized Tarmac of een Bianchi Infinito?
Nu twijfel ik tussen een Specialized S-works Tarmac SL4 en een Bianchi Infinito CV – beiden rond de EUR 4.000 en afgemonteerd met oa. Dura-Ace en Ultegra wielen. Het voordeel van de Tarmac is een van de beste frames ter wereld (althans volgens reviews), zogenaamd ook relatief comfortabel, mooie lichte fiets en aankoop bij een goede officiële dealer in de buurt inclusief een bike-fitting. Het voordeel van de Bianchi is de goede rij-eigenschappen met dempende werking, ook goede reviews, mooi uiterlijk en paar honderd euro goedkoper, maar nadeel wel bij een dealer verder weg/online. Aangezien ik beide fietsen alleen op de parkeerplaats kan testen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoe comfortabel is precies de Tarmac en voor welke fiets zou ik dan moeten kiezen?

PS ter informatie - ik heb eerder ook andere opties overwogen zoals de Canyon CF SLX, Trek Madone, Cannondale EVO, Carrera, Giant TCR, Willier Cento 1SR etc. Mocht iemand nog een goede deal weten wil ik daar best naar kijken, al staat deze voorselectie inmiddels wel redelijk vast.
Laatst gewijzigd door jdb05 op 22 nov 2014 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.

RuudjeV
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2012 22:04

RuudjeV 20 nov 2014 19:00

BIanchi Infinito CV is een mooie fiets, maar ik vrees dat comfort meer marketing is dan een wetenschappelijk bewezen iets.
Het enige vergelijk dat ik ook heb kunnen vinden kwam tot de conclusie dat bandendruk voor het grootste deel het comfort bepaald. de meest stijve fiets met 0.25 bar minder in de banden voelt even comfortabel aan dan het slapste frame in de test. Iemand anders zal vast wel de link naar dit onderzoekje plaatsen. :)

Dat gezegd hebbende zou ik toch voor de Bianchi gaan, een merk met rijke traditie. Ook veel mooie accessoires te vinden

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 nov 2014 20:12

Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 nov 2014 23:05

Zulke test moet je dan wel met een kilo zout nemen.
Is uitgevoerd door 2 personen, is dus erg subjectief en duidelijk met vooroordelen.
Enkele vbn: omdat de Bianchi geen speciale voorzieningen in het frame heeft gaan ze er al op voorhand van uit dat deze ook minder comfortabel is. De ene fiets wordt getest met 23 mm tubes, de ander met 26 mm bandjes, over de bandendruk wordt niets gezegd. De Specialized heeft dik plat stuur met dik stuurlint, voorkant zal hierdoor zeker comfortabeler aanvoelen. Waarom maakt de Trek meer herrie? Wschl omdat er ergens iets los zit of klappert.
Het zegt allemaal weinig over het frame.
Als ik (70 kg) met mijn Rose Xlite met 7,5 bar of 5,5 bar over de kasseien rij, dan voelt dat aan als 2 totaal verschillende fietsen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 21 nov 2014 09:28

wow wat een enorm budget zeg, 4k ik zou er een fiets voor laten maken/zelf samen stellen.
niet zo 13 in een dozijn fiets. lees tarmac bianchi trek canyon giant willier.

eigenlijk ben ik gewoon jaloers :)
wat te doen met 4k?! don't buy, you can't replace.
succes met je keuze

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2014 14:05

gene schreef:Zulke test moet je dan wel met een kilo zout nemen.
Is uitgevoerd door 2 personen, is dus erg subjectief en duidelijk met vooroordelen.
Enkele vbn: omdat de Bianchi geen speciale voorzieningen in het frame heeft gaan ze er al op voorhand van uit dat deze ook minder comfortabel is. .
En dan hebben ze hun huiswerk ook nog eens slecht gemaakt want er zit een speciale laag carbon tussen de "normale" lagen die de trillingen zou moeten wegfilteren. Bianchi wordt hier gewoon gestraft voor het subtiel zijn i.p.v. allerlei marketingtechnisch interessante vormen in het frame aan te brengen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 nov 2014 19:01

Als ik jou was en de geometrie is juist: de Infinito.
Een fietsmaat van mij heeft deze met Dura Ace en carbon Vision wielen.
Is daar erg tevreden van, zowel van de stuureigenschappen als van het comfort. Ook op slecht wegdek.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 24 nov 2014 19:09

Dank allemaal voor het delen van jullie meningen, erg leuk dit te lezen.
Bijna iedereen stemt unaniem voor de Bianchi voor bij wat ik zoek in de nieuwe fiets. Is volgens mij wel duidelijk met alle reviews dat de Bianchi een superfiets is - absorbeert de trillingen maar voor de rest wel racy, licht en stijf

Anderzijds ben ik ook nog benieuwd hoe 'comfortabel' de Tarmac daadwerkelijk is - wordt in verschillende reviews wel zo omschreven. Is er toevallig iemand die zijn ervaringen kan delen?
- http://velove-cycles.com/specialized-s- ... ll-review/
- http://www.cyclingnews.com/reviews/spec ... di2-review
- http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -13-47690/
gene schreef: ... Het zegt allemaal weinig over het frame. Als ik (70 kg) met mijn Rose Xlite met 7,5 bar of 5,5 bar over de kasseien rij, dan voelt dat aan als 2 totaal verschillende fietsen.
Interessant punt :)
TKMP schreef:wow wat een enorm budget zeg, 4k ik zou er een fiets voor laten maken/zelf samen stellen.
niet zo 13 in een dozijn fiets. lees tarmac bianchi trek canyon giant willier.
.... wat te doen met 4k?! don't buy, you can't replace.
Inderdaad enorm budget, ook voor mij een hoop geld. En hoop de fiets ook voorlopig niet te replacen :)

Gebruikersavatar
Colnago-cyclist
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2012 12:48
Locatie: yerseke
Contact

Gebruikersavatar Colnago-cyclist 27 dec 2014 16:19

Ik heb de diverse reacties gelezen en ik kan me niet bedwingen toch even te reageren. De 2 fietsen (frames) die je noemt jdb05 zijn compleet andere frames en totaal, maar dan ook totaal niet met elkaar vergelijkbaar. De Bianchi Infinito CV is gemaakt voor endusance werk. Het is de fiets die door de jongens van Belkin (Lotto) wordt ingezet bij de Ronde van Vlaanderen of Parijs Roubaix. Toevallig sprak ik Bram Tankink laatst en hij was buitengewoon lovend over deze fiets en bijzonder geschikt voor dit werk. Wanneer je echter veel in de bergen fietst moet je je afvragen of je dit wilt. Het hoge comfort van dit frame wringt enigszins met de stijfheid die je wellicht wilt bij snelle afdalingen. Geloof me dat het geen pretje is om met een "te" comfortabele fiets een afdaling in te gaan en rond de 80/uur te halen (en in een afdaling als de Ventoux of Lautaret is dit zo gehaald.
De Tarmac daarentegen wordt gepositioneerd als een echte allrounder, maar dat klopt ook weer niet helemaal. Dit is eerder een "klimfiets" dan een endusance model. Als je ook goed kijkt bij specialized dan hebben ze ook elk frame gekoppeld aan het type koers die je wilt rijden.
Als ik je verhaal zo lees weet je zelf ongetwijfeld wat voor soort rijder je bent en ik zou dan zeggen, pas op die rijstijl je fiets aan. Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat beide frames die je noemt elk in een andere categorie zit.

Enkele suggesties voor een klimfiets (zo maar wat voorbeelden):
BMC Teammachine SLR01
S-Works Tarmac
Scott Addict
Ridley Helium
Canyon Ultimate

Enkele suggesties voor Endurance frames (om een idee gegeven):
BMF Granfondo GF01
S-Works Roubaix
Ridley Fenix
Canyon Endurance

En dan heb ik het nog niet over de zogenaamde aeroframes....

Een beetje merk kan je dus de keuze bieden op basis van je gewenste koersen door het jaar heen. Wat betreft je budget ziet het wel ok. Wil je een top frame dan zit je bij een "goed" merk al snel op een bedrag van 3.000 tot 3.600 euro. Dit dan op basis van de adviesprijzen afgegeven door de fabrikanten. De asmontage is (en laat je niets anders zeggen) van ondergeschikt belang. Per slot van rekening zit je constant op het frame en schakel je slechts enkele per rit (er komen zelfs momenten voor dat ik op een rit van 200km helemaal niet schakel).
De wielkeuze is dan ook wel weer van belang. Een goede keuze wielen kan de kenmerken van een frame versterken of juist afzwakken. Ook hier is het dus van belang om te weten wat je wilt doen in het jaar en op basis van die wens en het gekozen frame tot een goede keuze van wielen te komen. Dit hoeven niet per se hele dure wielen te zijn. Belangrijk is echter wel de lagers. Een relatief goede en vaak helemaal geen dure oplossing is om wielen door een goede fm te laten spaken. Zo kun je zelf een mooie as/lagers kiezen en dit verder laten afmonteren.
Als jij dus bereid bent om 4.500 euro te betalen voor een fiets, dan zit je helemaal goed en kun je een topframe veroorloven en dit verder opbouwen.
what else?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 dec 2014 16:44

Afbeelding


Mooie fiets!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 dec 2014 16:51

Colnago-cyclist schreef:Ik heb de diverse reacties gelezen...
Uit dit betoog kun je opmaken dat je met een klimfiets niet langer dan een kilometer of honderd kunt rijden wan het is immers geen endurance model en bij de eerste de beste oneffenheid in het wegdek stuiter je gegarandeerd van je fiets af. Met een endurance model kun je onmogelijk bergop en bergaf fietsen want die is te zwaar en zwalkt in de afdalingen :? .

Ik denk dat hier smaak van TS eventueel i.c.m. de best passende geometrie de doorslag moet geven, niet het labeltje dat de fabrikant aan de fiets hangt.

Ik vind juist een te stijve stuiterbak niks in de afdalingen en ik heb met mijn endurance racer 90+ gereden zonder dat ik daar onzeker van werd. Ook heb ik goede ervaringen met de betere stalen frames in de afdaling.
Campagnolo Ultra Dork

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 27 dec 2014 18:38

Zou gewoon na een elite shop gaan en deze hebben tarmac test fietsen kun je er uitgebreid op rijden.
Bij mijn dealer zelfs een hele zondag

Plaats reactie