Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Isaac Meson vs. Canyon Aeroad (of vergelijkbaar 3K-4K)

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 11 feb 2015 08:29

Na lang wikken, wegen, bestuderen en rondkijken heb ik mijn selectie voor 'n volgende fiets gelimiteerd tot 2 modellen: de Isaac Meson (met Ultegra Di2) en de Canyon Aeroad CF SLX 7.0 (eveneens Ultegra Di2).

Linkjes:
Isaac Meson: http://www.isaac-cycle.com/en/models/meson
Canyon Aeroad CF SLX 7.0 Di2: https://www.canyon.com/nl/roadbikes/bike.html?b=3516

Waar zocht ik naar? Een stijve (aero)bak die ik voornamelijk op "het vlakke" zal gaan gebruiken. Recreatief, af en toe een cyclo/toertocht en incidenteel de heuvels of bergen in.

Ook wil ik per se een electronisch schakelbare groep op m'n fiets, in beide gevallen is dat Ultegra Di2 (6870 bij Aeroad en 6700 bij Meson).

Verder ben ik qua looks gevoelig voor: géén spacertoren, hoge velgen (min. 38 mm), laag balhoofd, interne kabelgeleiding, aero frame, rustig kleurschema (hoeft niet per se zwart en/of wit hoor).

En wat plusjes-minnetjes:

Isaac Meson:
+ Wielen (FFWD F6R mét alu-remrand, wat me voor mijn doeleinden geschikter lijkt)
+ Mijn LBS is Isaac dealer (onderhoud, mogelijkheid tot korting, support your LBS, blabla)
+ Compact (50/34)
+ Op "alle" punten te customizen (Isaac a la carte concept)
- Gewicht 7,8 kg
- Drukkere uitstraling (door vele zwart-wit contrasten)
- 12-25 cassette t.o.v. de Aeroad (die 11-28 heeft)
- Prijs

Canyon Aeroad:
+ Strakke looks (ik hou wel van de stealth uitstraling)
+ Prijs (zonder korting op de Meson is de Aeroad ca. 300 euro voordeliger)
+ Gewicht 7,15 kg
- Voorblad 52/36 t.o.v. de Meson (die 50/34 heeft)
- Geen customizing mogelijk (enige optie is ander Aeroad model kiezen)

Ik ben niet zo goed thuis in het geometrie-verhaal. Ik kan constateren dat beide frames uitnodigen tot een diepe zit, maar ik vind het lastig om aan de hand van de geometrietabellen te bepalen welke zich leent tot een (in potentie) comfortabelere zit, wat opvallende verschillen zijn, enzovoorts. Ik kan jullie hulp/advies op dat punt zeker gebruiken...

Geometrie van beide:

Meson
Afbeelding

Aeroad
Afbeelding

Budget is tussen de 3000 en 4000 euro. Dus, brandt los! Wat zouden jullie doen? Meson of Aeroad? Of overtuig me om nog te kijken naar een andere fiets die binnen mijn kader past...
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 feb 2015 12:36

Met dat budget zou ik gewoon gaan testen, en deze nemen waar je jezelf het beste op voelt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 feb 2015 12:57

Ultegra 6700 dat is toch een 10-speed groep?

Een fiets met Ultegra 10-speed zou ik, met jouw budget, niet meer overwegen laat staan aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 11 feb 2015 13:14

Tenzij je nog een hele stapel 10-speed wielen hebt liggen zou ik dat ook niet doen.

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 11 feb 2015 13:24

Hmm, my bad. Ik zie dat ik link naar een ouder model.

Dit is de juiste link voor de Meson 2015: http://www.isaac-cycle.com/en/models/meson-2015

Met 6800.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 feb 2015 13:57

Het is zo ongelooflijk lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Mijn eigen voorkeur spreekt dan vaak veel te sterk mee, in plaast van objectief naar de wensen van de TS te kunnen kijken. Maar heel eerlijk en het is al eerder gezegd, voor dit geld zou ik op een fiets gezeten/gereden willen hebben. Als ik een bedrag uitgeef van die omvang, wil ik echt op het model gereden hebben. Verder vind ik, maar wie ben ik, dat je bij dit soort uitgaves een echte fietsmeting (dynamisch) zeker moet overwegen en dan daar de juiste fiets bij zoeken qua geometrie.

Als ik tussen deze twee zou mogen/moeten kiezen wist ik het wel, maar dan kies ik op wat ik mooi vind en niet op wat jou of mij het pest past, of wat het fijnst zou rijden. Mijn tip laat je opmeten (en goed) en kies dan een fiets die je past, maak een proefrit en kies dan pas wat je mooi vind.




In dit geval voor mij vele malen liever de Isaac dan de Canyon. Maar dat is in mijn eigen ogen kiezen op basis van de verkeerde motivatie.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 11 feb 2015 14:04

ophetkantje schreef:Het is zo ongelooflijk lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Mijn eigen voorkeur spreekt dan vaak veel te sterk mee, in plaast van objectief naar de wensen van de TS te kunnen kijken. Maar heel eerlijk en het is al eerder gezegd, voor dit geld zou ik op een fiets gezeten/gereden willen hebben. Als ik een bedrag uitgeef van die omvang, wil ik echt op het model gereden hebben. Verder vind ik, maar wie ben ik, dat je bij dit soort uitgaves een echte fietsmeting (dynamisch) zeker moet overwegen en dan daar de juiste fiets bij zoeken qua geometrie.

Als ik tussen deze twee zou mogen/moeten kiezen wist ik het wel, maar dan kies ik op wat ik mooi vind en niet op wat jou of mij het pest past, of wat het fijnst zou rijden. Mijn tip laat je opmeten (en goed) en kies dan een fiets die je past, maak een proefrit en kies dan pas wat je mooi vind.




In dit geval voor mij vele malen liever de Isaac dan de Canyon. Maar dat is in mijn eigen ogen kiezen op basis van de verkeerde motivatie.
Goeie reactie, helemaal mee eens!

Een fietsmeting heb ik al eens laten doen bij een SMC, dus die data ga ik ook nog even naast de geometrietabelletjes leggen.

Proefritje is ook een must inderdaad. Voor de Meson is dat mogelijk bij m'n LBS, voor de Aeroad zou ik er best een ritje naar Koblenz aan wagen.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 feb 2015 14:28

En als het goed voelt en zit lekker kiezen wat je zelf mooi vind en genieten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 feb 2015 17:49

Als de Isaac past zou ik zelfs niet naar Koblenz rijden.

Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden.
Wat een beauty.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2015 17:56

Goh dat wordt inderdaad persoonlijk. De aeroad is best mooi de isaac zeker ook.
Mijn eigen foil ook trouwens. Bij mij werd de keuze tussen de fietsen beperkt door de geo, op de aeroad kwam ik nog een cm dieper te zitten en dat wordt teveel.

Daarnaast is de foil optische minder gevoelig voor een spacertje meer.

In de laatste Tour staan aero fietsen getest, met de tour app slecht 3,99 tegenwoordig, helaas alleen nog voor android en ios. In een nummer van vorig jaar nog een aantal, als duits niet je taal is pak dan de tour int versie in engels.

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 11 feb 2015 19:46

Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 feb 2015 22:30

als ik dan echt zou moeten kiezen, zonder proefrit, dan zeker en vast de Canyon.
Sorry, maar ik vind die Isaac lelijk, en de naam Isaac doet me trouwens denken aan de inertiewet van Newton ;-)
Gelukkig maar, over smaken en kleuren valt niet te twisten ...

Plaats reactie