1e fiets: Canyon AL Endurace of Sensa Trentino SL (UL)
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:55
Hallo allen,
Ook voor mij is het moment gekomen om de 1e fiets te gaan aanschaffen. Na diverse bezoeken aan de FM en diverse forums doorgelezen te hebben denk ik zelf aan aan:
- Canyon Endurace AL 6.0 https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-6-0.html
- Sensa Trentino SL 105 (vol) afgemonteerd http://www.sensabikes.com/bikes/road/47 ... -comp?c=24
- Sensa Trentino UL 105( vol) afgemonteerd http://www.sensabikes.com/bikes/road/47 ... no-ul?c=24
Prijzen hangen om elkaar met een uitloper naar 1350 t.a.v de sensa UL (of een carbon variant van het Canyon Endurace frame)
Gebruik: 1 tot 2 keer per week fietsen 50 - 80 km. Zeker een paar keer per jaar Limburg/alpen.
In geval van Canyon zou ik er in dat laatste geval een extra cassette erbij moeten aanschaffen. In geval van Sensa sprak de FM over een lange der. kooi om dit probleem te ondervangen.
Afwegingen
Canyon = bewezen merk (komt in veel tests als beste eruit) O.a. het door aluframe. Mooi opntwerp.
Canyon = minder --> relatief lange wachttijd (begin nov).
Sensa = Het frame van genoemde fietsen schijnt nogal hard te zijn en alles extreem 'door te geven'.
Sensa= seemless naden: erg mooi!!
Beide fietsen vallen bij mij in de smaak qua design (niet geheel onbelangrijk!)
ben tevens geïnteresseerd in andere opties/ideeën.
Zelf ben ik 34. 180 / 80 kg en erg sportief (geen rugklachten e.d.) Echter wil ik niet te hard van stapel lopen met een te competitieve geometrische fit.
Graag hoor ik of er nog andere zaken zijn (welke ik over het hoofd zie) zodat ik mijn keus (zo goed als mogelijk) kan maken.
Ook voor mij is het moment gekomen om de 1e fiets te gaan aanschaffen. Na diverse bezoeken aan de FM en diverse forums doorgelezen te hebben denk ik zelf aan aan:
- Canyon Endurace AL 6.0 https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-6-0.html
- Sensa Trentino SL 105 (vol) afgemonteerd http://www.sensabikes.com/bikes/road/47 ... -comp?c=24
- Sensa Trentino UL 105( vol) afgemonteerd http://www.sensabikes.com/bikes/road/47 ... no-ul?c=24
Prijzen hangen om elkaar met een uitloper naar 1350 t.a.v de sensa UL (of een carbon variant van het Canyon Endurace frame)
Gebruik: 1 tot 2 keer per week fietsen 50 - 80 km. Zeker een paar keer per jaar Limburg/alpen.
In geval van Canyon zou ik er in dat laatste geval een extra cassette erbij moeten aanschaffen. In geval van Sensa sprak de FM over een lange der. kooi om dit probleem te ondervangen.
Afwegingen
Canyon = bewezen merk (komt in veel tests als beste eruit) O.a. het door aluframe. Mooi opntwerp.
Canyon = minder --> relatief lange wachttijd (begin nov).
Sensa = Het frame van genoemde fietsen schijnt nogal hard te zijn en alles extreem 'door te geven'.
Sensa= seemless naden: erg mooi!!
Beide fietsen vallen bij mij in de smaak qua design (niet geheel onbelangrijk!)
ben tevens geïnteresseerd in andere opties/ideeën.
Zelf ben ik 34. 180 / 80 kg en erg sportief (geen rugklachten e.d.) Echter wil ik niet te hard van stapel lopen met een te competitieve geometrische fit.
Graag hoor ik of er nog andere zaken zijn (welke ik over het hoofd zie) zodat ik mijn keus (zo goed als mogelijk) kan maken.
- Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
hoeveel ervaring heb je cq. verstand van racefietsen en wil je zelf veel onderhoud doen?
De service van Canyon is volgens mij goed maar je zit wel op afstand. Als je bij een FM in de buurt koopt kanje toch gemakkelijker binnenlopen.
Persoonlijk spreekt de canyon me iets meer aan dan de Sensa maar ik heb de geometrie niet vergeleken.
Ik rijd zelf op een Giant Defy 1. Ook een prima fietsje voor jouw doelstellingen.
Succes met je keuze
De service van Canyon is volgens mij goed maar je zit wel op afstand. Als je bij een FM in de buurt koopt kanje toch gemakkelijker binnenlopen.
Persoonlijk spreekt de canyon me iets meer aan dan de Sensa maar ik heb de geometrie niet vergeleken.
Ik rijd zelf op een Giant Defy 1. Ook een prima fietsje voor jouw doelstellingen.
Succes met je keuze
Mijn vriendin heeft sinds twee weken de Canyon Endurace AL 6.0 en het is echt een geweldige fiets.
Voor die prijs heb je echt een supermooie fiets. Heel mooi afgewerkt, super licht ( zelfs voor een aluminium). Je zult echt geen spijt krijgen. Zelf ga ik volgend jaar ook een Canyon aanschaffen.
Het is voor mijn vriendin haar eerste racefiets, maar zij gaat als een speer. Fiets rijd heel soepel.
Voor die prijs heb je echt een supermooie fiets. Heel mooi afgewerkt, super licht ( zelfs voor een aluminium). Je zult echt geen spijt krijgen. Zelf ga ik volgend jaar ook een Canyon aanschaffen.
Het is voor mijn vriendin haar eerste racefiets, maar zij gaat als een speer. Fiets rijd heel soepel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02
Hé
Moeilijke keuze he! Ik heb in het verleden voor dezelfde keuze gestaan en kan je vast helpen. Ik heb uiteindelijk voor de Sensa gekozen omdat ik hem met een mooie korting kon kopen en, zoals jij al zegt, de levering bij Canyon niet bijzonder snel is.
Even een paar belangrijke punten op een rijtje:
De Sensa heeft een top tube een stuk korter is (3,5cm uit mijn hoofd), dit zorgt voor een kortere reach. Fijn als je, zoals ik, een kort bovenlichaam hebt, maar vervelend wanneer dit niet zo is. Je hebt dan een erg lange, of korte stuurpen nodig en dit heeft invloed op het stuurgedrag. Ook geef je al aan dat de Sensa keihard is. Ik heb geen idee waarom ze hiervoor gekozen hebben, maar het is helemaal waar. Zelfs 30km op grof asfalt ga je voelen door heel je lichaam. Om die reden heb ik vrij veel aangepast aan de fiets, zoals andere wielen (de supra's zijn 1850gram), 25mm banden (de meegeleverde Lugano's lijken wel van hout en wegen 330gram, te gek voor wooden!) en een carbon zadelpen om de schokken van het achterwiel te dempen.
De Canyon wordt bereden door een vriend van mij en hij zegt geen last te hebben van het stijve aluminium. Hij reed voordat hij overstapte op Canyon op een stalen frame en heeft niet veel referentiemateriaal, maar het feit dat hij na 150km geen last heeft, zonder iets aan de fiets te veranderen, zegt al veel. Ook heeft Canyon een 27mm zadelpen, ipv de 30.6 in de Sensa, deze heeft meer flex en lijkt me een wijze beslissing van Canyon. Ik weet dit laatste niet zeker, maar volgens mij is de Canyon ook wat meer gericht op tour rijden en de Sensa meer op racen. Dit kun je terugzien aan de geometrie.
Als je nog specifieke vragen hebt lees ik het wel!
Dit is hoe mijn Sensa er nu uitziet:
Moeilijke keuze he! Ik heb in het verleden voor dezelfde keuze gestaan en kan je vast helpen. Ik heb uiteindelijk voor de Sensa gekozen omdat ik hem met een mooie korting kon kopen en, zoals jij al zegt, de levering bij Canyon niet bijzonder snel is.
Even een paar belangrijke punten op een rijtje:
De Sensa heeft een top tube een stuk korter is (3,5cm uit mijn hoofd), dit zorgt voor een kortere reach. Fijn als je, zoals ik, een kort bovenlichaam hebt, maar vervelend wanneer dit niet zo is. Je hebt dan een erg lange, of korte stuurpen nodig en dit heeft invloed op het stuurgedrag. Ook geef je al aan dat de Sensa keihard is. Ik heb geen idee waarom ze hiervoor gekozen hebben, maar het is helemaal waar. Zelfs 30km op grof asfalt ga je voelen door heel je lichaam. Om die reden heb ik vrij veel aangepast aan de fiets, zoals andere wielen (de supra's zijn 1850gram), 25mm banden (de meegeleverde Lugano's lijken wel van hout en wegen 330gram, te gek voor wooden!) en een carbon zadelpen om de schokken van het achterwiel te dempen.
De Canyon wordt bereden door een vriend van mij en hij zegt geen last te hebben van het stijve aluminium. Hij reed voordat hij overstapte op Canyon op een stalen frame en heeft niet veel referentiemateriaal, maar het feit dat hij na 150km geen last heeft, zonder iets aan de fiets te veranderen, zegt al veel. Ook heeft Canyon een 27mm zadelpen, ipv de 30.6 in de Sensa, deze heeft meer flex en lijkt me een wijze beslissing van Canyon. Ik weet dit laatste niet zeker, maar volgens mij is de Canyon ook wat meer gericht op tour rijden en de Sensa meer op racen. Dit kun je terugzien aan de geometrie.
Als je nog specifieke vragen hebt lees ik het wel!
Dit is hoe mijn Sensa er nu uitziet:
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
is juist andersom volgens mij, gaat om een Endurance AL hier, niet een Ultimate ALThom Fonti schreef: De Sensa heeft een top tube een stuk korter is (3,5cm uit mijn hoofd), dit zorgt voor een kortere reach.
Uitgaande van een framehoogte van 54cm (zal ongeveer passen voor TS) heeft de Sensa een 1,5 cm langere reach......monsieurpinot schreef:is juist andersom volgens mij, gaat om een Endurance AL hier, niet een Ultimate ALThom Fonti schreef: De Sensa heeft een top tube een stuk korter is (3,5cm uit mijn hoofd), dit zorgt voor een kortere reach.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:55
Dank even snel een reactie. Hier Kan ik zeker wat mee. Mijn maten
Lengte 180
Bb 86,5
Romp 62
Armlengte 62
Zoals je ziet lang bovenlijf. Ik reageer straks even inhoudelijk op de hardheid ed ..Wellicht een idee om toch voor een canyon endurace Carbon te gaan en deze in geloop der tijd verder up te graden (betere wielen enz). Hopelijk ontvang ik on de tussentijd bog wat reacties..
Zelf ben ik Aardig sportief maar aangezien het mijn eerste fiets is wil ik niet te hard van stapel lopen.. maar ik ken mezelf ik ben snel gewend en wil dan snel iets sportievers..
Lengte 180
Bb 86,5
Romp 62
Armlengte 62
Zoals je ziet lang bovenlijf. Ik reageer straks even inhoudelijk op de hardheid ed ..Wellicht een idee om toch voor een canyon endurace Carbon te gaan en deze in geloop der tijd verder up te graden (betere wielen enz). Hopelijk ontvang ik on de tussentijd bog wat reacties..
Zelf ben ik Aardig sportief maar aangezien het mijn eerste fiets is wil ik niet te hard van stapel lopen.. maar ik ken mezelf ik ben snel gewend en wil dan snel iets sportievers..
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
lang bovenlijf valt wel mee hoor volgens mij met die 180 met 86,5 bbl
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:55
Ah ok. Plaatselijke FM zette me op een 60 cube agree frame (aldus hem
Door mijn realtief lange bovenlijf)... Aangezien ik beginnend leek ben heb ik dit maar van m aangenomen.
De sensa wordt aangeboden voor plusmi 1100 Aangezien niets in te ruilen kan er wellicht nog vanaf.. Maar als de hardheid idd is zoals je aangeeft en de fiets daarna nog aangepast moet gaan worden (met alle extra investeringen zoals nieuwe wielen etc) misschien dan verstandiger iets meer uit geven aan een carbon model welke later upgraded kan worden?
Qua looks en zeker de strakke afwerking tav lasnaden vind ik het prachtfiets, misschien idd mooier dan de canyon.
monsieur pinot:Met de wetenschap in pacht een gewetensvraag:
Zou je - als je de door jouw benoemde informatie vooraf had geweten- alsnog de ST gekocht hebben, of zou je dan toch gewacht hebben op de canyon of wellicht een Carbon frame overwogen hebben??
Door mijn realtief lange bovenlijf)... Aangezien ik beginnend leek ben heb ik dit maar van m aangenomen.
De sensa wordt aangeboden voor plusmi 1100 Aangezien niets in te ruilen kan er wellicht nog vanaf.. Maar als de hardheid idd is zoals je aangeeft en de fiets daarna nog aangepast moet gaan worden (met alle extra investeringen zoals nieuwe wielen etc) misschien dan verstandiger iets meer uit geven aan een carbon model welke later upgraded kan worden?
Qua looks en zeker de strakke afwerking tav lasnaden vind ik het prachtfiets, misschien idd mooier dan de canyon.
monsieur pinot:Met de wetenschap in pacht een gewetensvraag:
Zou je - als je de door jouw benoemde informatie vooraf had geweten- alsnog de ST gekocht hebben, of zou je dan toch gewacht hebben op de canyon of wellicht een Carbon frame overwogen hebben??
Met die lichaamsverhoudingen en vooral de opmerking dat je snel iets sportievers wil zou ik de Canyon laten staan.
Hardheid moet je niet te bang voor zijn als je een racefiets wilt, dat hoort er gewoon bij. Als je de banden vervangt voor 25mm (als die er niet al op zitten) als ze vervangen moeten worden kost het niks extra.
Misschien is het een idee om op zoek de gaan naar een overjarige Cannondale Caad10. Die moet nu ook binnen het budget liggen, is mooi afgewerkt, goed getest en zeker de moeite van het upgraden waard.
Hardheid moet je niet te bang voor zijn als je een racefiets wilt, dat hoort er gewoon bij. Als je de banden vervangt voor 25mm (als die er niet al op zitten) als ze vervangen moeten worden kost het niks extra.
Misschien is het een idee om op zoek de gaan naar een overjarige Cannondale Caad10. Die moet nu ook binnen het budget liggen, is mooi afgewerkt, goed getest en zeker de moeite van het upgraden waard.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:55
Ernie C. schreef:Met die lichaamsverhoudingen en vooral de opmerking dat je snel iets sportievers wil zou ik de Canyon laten staan.
Hardheid moet je niet te bang voor zijn als je een racefiets wilt, dat hoort er gewoon bij. Als je de banden vervangt voor 25mm (als die er niet al op zitten) als ze vervangen moeten worden kost het niks extra.
Misschien is het een idee om op zoek de gaan naar een overjarige Cannondale Caad10. Die moet nu ook binnen het budget liggen, is mooi afgewerkt, goed getest en zeker de moeite van het upgraden waard.
Duidelijk. De CAAD10 is bekend. Design van de genoemden spreekt mij meer aan. Maar zeker de moeite om de C10 ook een goede kas te geven,
Nu mijn horizon toch wat aan breder aan het worden is;
Cube agree GTC of
cube agree SL