Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Venge (/Tarmac), Propel, Protos: and the winner is: Propel

Musicmaestro
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 jul 2016 15:45

Musicmaestro 11 aug 2016 11:18

Zie pagina 4 voor de laatste updates.

Samengevat:
Optie 1: Venge modeljaar 2014 in goede staat. Wil dan andere groep op: Dura-Ace of SuperRecord. Kosten 4500-5000
Optie 2: Giant Propel SL1 van 5999 voor 4500, nieuw en bij de plaatselijke fietsenboer.
Optie 3: De Rosa Protos superluxe met SuperRecord electronisch, Zipp 404 (?), luxe stuurtje; z.g.a.n. Modeljaar 2016 maar gebruikt, via de eigenaar vd plaatselijke fietsenmaker. Maar nog altijd wel 5500-6000. Wel een goede deal, maar voor mij veel geld voor een fietsje.
Optie 4: Tarmac, diverse mogelijkheden, niets specifiek.

Proefrit op Propel is erg goed bevallen.

Oorspronkelijk bericht:

Gewoonweg kort door de bocht:

Giant Propel of Specialized Venge? Edit: Tarmac neem ik ook in overweging...

Iemand beide bereden?

Ik rij voornamelijk kortere stukken, meer als 1 uur komt voor maar vind ik al veel.
Planning is wel om vaker tot net voorbij 100 km te gaan rijden, maar voornamelijk dus niet.
Meestal rijd ik remi alleen en als ik me goed voel rijd ik vollebak.

Veel woon-werk verkeer (minimaal 8 km, maar vaak 's middags 25-35 km).

Momenteel berijd ik een Koga Full/Pro M van ca. 6 jaar oud, deze bevalt trouwens erg goed.

Propel gaat sowieso een SL zijn en nieuw, twijfel tussen Ultegra of Dura-Ace (dan wel superaanbieding, gezien voor 4500,-).

Venge zal eerder waarschijnlijk tweedehands worden, hoewel een nieuwe expert ook nog wel binnen budget past. Een S-Works uitvoering vind ik wel interessanter.

Ik zou heel graag eens wat reacties horen, alvast bedankt.

Groeten, twijfelaar.
Laatst gewijzigd door Musicmaestro op 17 aug 2016 20:56, 6 keer totaal gewijzigd.
Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 11 aug 2016 14:03

Gewoon benieuwd hoor... maar waarom specifiek deze 2 fietsen? Wat zijn je overwegingen?
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 aug 2016 14:12

Beide zijn goede fietsen dus koop degene die je het beste past (als zijn zowel de TCR als de Tarmac een betere keuze als het je enige fiets betreft)
Als die "speciale aanbieding" blauw met geel is zou ik die meteen kopen aangezien Specialized voor hetzelfde met gemak het dubbele zou vragen (zonder beter te zijn) en wat betreft nieuw of gebruikt is de keuze helemaal simpel: altijd voor nieuw gaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 aug 2016 14:25

Musicmaestro schreef:Gewoonweg kort door de bocht:
Giant Propel of Specialized Venge?
...................;
Ik rij voornamelijk kortere stukken, meer als 1 uur komt voor maar vind ik al veel.
..............
Veel woon-werk verkeer (minimaal 8 km, maar vaak 's middags 25-35 km).
.............................. (dan wel superaanbieding, gezien voor 4500,-).
........................, twijfelaar.
Gewoon de fiets kopen die je
- kan betalen
- je past
- jij het mooiste vindt
In deze volgorde.

Als je budget 4500 Euro is zou ik altijd voor nieuw gaan.
Je hebt ondertussen al ettelijke topics gestart met telkens bijna dezelfde vraag. Uiteindelijk zal jij toch de knoop moeten doorhakken.
Het verschil tussen een SL 4 en een S Works ga je op je woon werk ritje niet voelen hoor

Beide fietsen die je opgeeft zijn gewoon goede fietsen, er zijn weliswaar alternatieven maar daar heb je niet naar gevraagd. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2016 14:38

In deze prijsklasse zou ik vooral met mijn hart kopen. Dit is gewoon heel goed spul. Qua rijden, dat kun je alleen zelf bepalen. Wat ik fijner vind rijden kan voor jou juist het minst fijn zijn, rijgedrag is erg individueel. Met zo'n investering zou ik wel altijd voor nieuw gaan, maar ook dat is natuurlijk mijn keuze. Wat veroorzaakt je twijfel, dat is mijn eigenlijk niet duidelijk?
Ach, ik zeg ook maar wat

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 11 aug 2016 14:43

sharkman113 schreef:Beide zijn goede fietsen dus koop degene die je het beste past (als zijn zowel de TCR als de Tarmac een betere keuze als het je enige fiets betreft)
Als die "speciale aanbieding" blauw met geel is zou ik die meteen kopen aangezien Specialized voor hetzelfde met gemak het dubbele zou vragen (zonder beter te zijn) en wat betreft nieuw of gebruikt is de keuze helemaal simpel: altijd voor nieuw gaan.
Wat is er beter aan een Tarmac tov de Venge? Heb zelf een Venge en heb op meerdere Tarmacs gefietst. Ik vind alleen de S-Works Tarmac echt merkbaar beter fietsen.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 11 aug 2016 14:50

Tarmac is meer allround (en comfortabeler) dan de Venge, die meer op aerodynamica gericht is.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 11 aug 2016 15:25

Marxten schreef:Tarmac is meer allround (en comfortabeler) dan de Venge, die meer op aerodynamica gericht is.
Zelf ervaring mee? Ik vind het verschil niet zo heel groot. Met de Vias wel, die rijdt echt anders. Zal ook wel door de hoge velgen komen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 aug 2016 15:31

Ik zou nooit geen sworks 2de hands kopen.

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 11 aug 2016 16:20

Ik als Venge rijder zegt natuurlijk altijd: THE Venge!!! Maar dat is geen objectief antwoord!!

Voor mij persoonlijk speelt beleving ook mee... Daarnaast is een Venge ook nog eens een dijk van een Fiets....
Een Giant vind ik meer een polderfiets, ik kijk er niet voor om.

Maar nogmaals... Ik ben nogal bevooroordeeld!!

Venge: Chris King 55 mm Carbon met red22 Etap.
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1833
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 11 aug 2016 18:09

Als je vaak niet meer als 1 uur fietst en af en toe eens een langere rit en
dat je huidige fiets nog zeer goed bevalt, dan zou ik die € 4500,- ergens anders voor gebruiken,
maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken ;)
Bikers are not alone

Musicmaestro
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 jul 2016 15:45

Musicmaestro 11 aug 2016 19:26

Thanks zover, ik kom later op de reacties terug.

Vandaag trouwens bij de Specialized dealer geweest en hij zei dat als ik enigszins meer dan 2x per jaar ga klimmen, beter voor een Tarmac zou gaan.

Dit sluit wel aan bij de reacties van oa Sharkman.

Neem ik als alternatief in overweging.
Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016

Plaats reactie