Eddy Spaghetti schreef:
vincent75 schreef:Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad
Is dat juist allemaal niet mede afhankelijk van het type frame dat ik kies? Mijn belangrijkste eis is dat ik tijdens mijn wegritjes (80-90% asfalt) zonder problemen een keer grind of gravel kan meepakken.
Het wordt voor mij sowieso mijn enige (weg)fiets. Het is voor mij ook nog een optie om voor een racer te gaan met een wat andere bandenkeuze.
Dank iig.
De gemelde keuzes bepalen de fiets die je wilt. En niet andersom.
De vraag is of je wel of niet schijfremmen zou willen. De fietsen die in de markt gezet worden als gravel racers hebben eigenlijk allemaal schijfremmen. De racefietsen ook steeds meer (zeker in de "endurance" categorie). En crossfietsen hebben dat tegenwoordig vaak ook. Als je vooral op de weg wilt rijden en soms een stukje grind dan zou ik zeggen, is een schijfrem absoluut niet noodzakelijk. Maar het zal je ook zeker niet in de weg zitten.
Banden: normale racefietsen (racy race, comfort race, endurace whatever) kan vaak t/m25mm bandjes aan. De endurace fietsen wellicht t/m 28mm, maar verschil een beetje per merk/model. Gravel fietsen hebben de ruimte om veel breder te gaan, net als crossers.
Ik denk als je vooral op de weg zit en soms een strookje grind hebt. Maakt het niet zoveel uit. Heb je de keuze, gooi er dan 28mm banden op.
Wil je van tijd tot tijd echt een hele route voornamelijk gravel/grind etc rijden. Dan is het fijn als je voor die gelegenheid je banden kunt wisselen naar 33 tot misschien wel 40mm banden. Dus dan is het fijn als je bijv een crossframe of een gravelracer hebt aangeschaft.
Aangezien je veel op de weg wilt fietsen. Misschien zelfs wel af en toe wat heuveltjes mee wilt pakken. Zou ik een fiets zoeken met een dubbel voor (crankstel). Gravelracers willen nog wel eens met een enkel blad setup komen en dan een hele ruime cassette. De sprongen in schakelen zijn dan vervelend als je op de weg net ietsje zwaarder of lichter zou willen rijden. --> dit kan overigens iets zijn wat aan te passen is bij bestellen, afhankelijk van je fietsenmaker en merk/model.
Qua geometrie zou ik niet bang zijn dat een endurace model racer jou te recht op laat zitten.,. het gaat vaak maar om een cm, of misschien 2, dat je echt hoger zit. pak je in de beugel kan je net zo goed lekker knallen wat jij wilt.
En een fiets die mooi is, maakt voor de 1 meer uit dan voor de ander. Maar een mooie fiets pak je sneller voor een rondje

.
Dus ik denk, gezien je wensen, check gravel en cross frames zodat je keuzevrijheid houdt in je bandbreedte. En bedenk wat je wilt qua remmen en schakelen.