De Cervelo-frames scoren goed qua gewicht en veelzijdigheid, waarbij opgemerkt dat ik het lastig vind om de forse meerprijs van de R5 te verantwoorden. Het frame is ‘slechts’ 150g lichter maar ook veel duurder en, afgaande op wat ik heb gelezen, minder qua lakwerk en stuurgedrag (nerveuzer).
Met name met betrekking tot de looks ben ik in dubio. De spuitschema’s van de recente R3-frames vind ik niet heel bijzonder (idem de R5-frames trouwens). Bovendien heeft het frame in het afgelopen decennium weinig veranderingen ondergaan (afgezien van interne bekabeling en wat kleine aerodynamische verbeteringen), waardoor het wat gedateerd oogt t.o.v. bijvoorbeeld een Canyon Ultimate SLX.
Kortom, ik ben op zoek naar wat alternatieven die eventueel het missende puzzelstukje bieden, waarbij ik me realiseer dat met name esthetiek een zeer persoonlijke aangelegenheid is. Maar niettemin wil ik een discussie openen
Een aantal randvoorwaarden aan het frame:
- Het frame moet uiteraard qua geometrie dicht bij de voor mij ideale stack (ca. 575mm) en reach (ca. 385mm) uitkomen.
- Het frame moet licht zijn: ik ben een klimmerstype en als zodanig veel in het hooggebergte te vinden.
- Geen schijfremmen: dat vind ik geen gezicht en ik zie onvoldoende het nut ervan.
- Bij voorkeur als los frame beschikbaar: ik ben vrij uitgesproken in hoe ik de fiets (zelf) wil opbouwen en wil daarin alle vrijheid hebben.
- Canyon Ultimate SLX (L): iets te hoge stack en te lange reach (beide ca. 15mm), saaie spuitschema’s.
- Apex Vektor 0.9 (L): iets te hoge stack (ca. 10mm), niet als los frame beschikbaar, niet heel aansprekend qua merk (geen majeur punt van bezwaar).
- Sensa Giulia (58): te hoge stack (ca. 15mm), te lange reach (ca. 10mm), tamelijk zwaar, niet heel aansprekend qua merk (geen majeur punt van bezwaar).
- Simplon Pavo Granfondo SL (55): te hoge stack (ca. 15mm), saai spuitschema.
- Scott Addict SL (L): iets te lage stack en te lange reach (beide ca. 10mm), niet verkrijgbaar als los frame (?), stevig aan de prijs.
- Bianchi Sempre Pro (59): iets te lange reach (ca. 15mm), tamelijk zwaar, qua looks niet overtuigend.
- Canyon Endurace CF SLX (M): schijfremmen, geen klimmersfiets.