Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Alternatieven voor de Cervelo R3 / R5

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 04 jan 2017 21:54

Uit een uitgebreide fietsmeting blijkt dat mijn huidige racefiets niet optimaal is voor mijn lichaamsbouw. Ik heb lange benen en een relatief kort bovenlichaam en zoek daarom een frame met een hogere stack (ca. 575mm) en kortere reach (ca. 385mm) dan mijn huidige frame. Een Cervelo R3 / R5 (beide dezelfde geometrie) komt erg dicht bij de ideale verhoudingen, in maat 56 namelijk binnen 5 millimeter van wat er uit de fietsmeting volgde.

De Cervelo-frames scoren goed qua gewicht en veelzijdigheid, waarbij opgemerkt dat ik het lastig vind om de forse meerprijs van de R5 te verantwoorden. Het frame is ‘slechts’ 150g lichter maar ook veel duurder en, afgaande op wat ik heb gelezen, minder qua lakwerk en stuurgedrag (nerveuzer).

Met name met betrekking tot de looks ben ik in dubio. De spuitschema’s van de recente R3-frames vind ik niet heel bijzonder (idem de R5-frames trouwens). Bovendien heeft het frame in het afgelopen decennium weinig veranderingen ondergaan (afgezien van interne bekabeling en wat kleine aerodynamische verbeteringen), waardoor het wat gedateerd oogt t.o.v. bijvoorbeeld een Canyon Ultimate SLX.

Kortom, ik ben op zoek naar wat alternatieven die eventueel het missende puzzelstukje bieden, waarbij ik me realiseer dat met name esthetiek een zeer persoonlijke aangelegenheid is. Maar niettemin wil ik een discussie openen ;)

Een aantal randvoorwaarden aan het frame:
  • Het frame moet uiteraard qua geometrie dicht bij de voor mij ideale stack (ca. 575mm) en reach (ca. 385mm) uitkomen.
  • Het frame moet licht zijn: ik ben een klimmerstype en als zodanig veel in het hooggebergte te vinden.
  • Geen schijfremmen: dat vind ik geen gezicht en ik zie onvoldoende het nut ervan.
  • Bij voorkeur als los frame beschikbaar: ik ben vrij uitgesproken in hoe ik de fiets (zelf) wil opbouwen en wil daarin alle vrijheid hebben.
Dit zijn wat alternatieven die ik zelf al heb bedacht, gevolgd door de reden(en) waarom ik ze niet beter vind dan een Cervelo R3:
  • Canyon Ultimate SLX (L): iets te hoge stack en te lange reach (beide ca. 15mm), saaie spuitschema’s.
  • Apex Vektor 0.9 (L): iets te hoge stack (ca. 10mm), niet als los frame beschikbaar, niet heel aansprekend qua merk (geen majeur punt van bezwaar).
  • Sensa Giulia (58): te hoge stack (ca. 15mm), te lange reach (ca. 10mm), tamelijk zwaar, niet heel aansprekend qua merk (geen majeur punt van bezwaar).
  • Simplon Pavo Granfondo SL (55): te hoge stack (ca. 15mm), saai spuitschema.
  • Scott Addict SL (L): iets te lage stack en te lange reach (beide ca. 10mm), niet verkrijgbaar als los frame (?), stevig aan de prijs.
  • Bianchi Sempre Pro (59): iets te lange reach (ca. 15mm), tamelijk zwaar, qua looks niet overtuigend.
  • Canyon Endurace CF SLX (M): schijfremmen, geen klimmersfiets.
Iemand een idee in welke hoek(en) ik het nog meer kan zoeken?
t.a.f.k.a.e.h.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 jan 2017 22:13

In een paar verschillende prijsklasses (R5 is ook een duur frame, dus ik veronderstel wel wat flexibel budget? ):

- Wilier GTR SL in endurance geo, maat L, reach 383 en stack 569
- Parlee Altum, maat M mid, reach 374 en stack 575
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2017 22:21

Wat zou de stuurpenlengte en het aantal spacers op de R worden?

Sowieso zijn alle fietsen die zowel in stack als reach 15mm te groot zijn per definitie te groot. 15mm reach is sowieso veel.

De Canyon Endurace hoef je niet in SLX te nemen met schijven. Een gewone is ook prima en wat je over houdt kun je gebruiken voor de afmontage dus de fiets wordt niet zwaarder. Dat een SLX geen klimmersfiets is vind ik een beetje onzin. Die paar tellen extra klimmen ben je in de afdaling zo weer vergeten met schijfremmen, echt waar!

Waar ik zo nog op kan komen is een Ridley Helium. Als ik nog iets verzin post ik het wel.
Campagnolo Ultra Dork

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 04 jan 2017 22:26

Van Nicholas Astraeus en Aquilo, beide stack 572 en reach 380. Ook de J Guilem Formentor komt hier erg dicht bij in de buurt.

En titanium is natuurlijk veel duurzamer dan die plastic rommel! Het spuitschema is daarentegen erg eenzijdig.
o'7o

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2017 22:28

-Veel Colnago's
-misschien wel de ultieme klimmersfiets met een redelijk prijskaartje: de Trek Emonda SLR.
-Cube Litening c68(ook geen los frame)
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 04 jan 2017 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 04 jan 2017 22:31

Dank voor de snelle reacties! En beiden terechte vragen.

@raven14: prijs is niet het eerste waar ik naar kijk, maar het moet wel enigszins leuk blijven ;) De reden dat ik de R5 overweeg is omdat ik stille hoop koester het 2014-frame (het mooiste spuitschema IMHO) ergens tegen een mooie prijs te vinden. Mijn grens ligt bij ongeveer €3.000 voor de frameset, maar het mag uiteraard (veel) goedkoper.

@Ernie C: het streven is één dunne spacer dan wel geen (afhankelijk van de balhoofdset), stuurpenlengte waarschijnlijk 110mm.
t.a.f.k.a.e.h.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 04 jan 2017 22:34

Trek emonda in maat 56 lijkt behoorlijk passend qua stack and reach. 577/387. Is een licht frame en als los frame verkrijgbaar.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

JDW
Forum-lid

JDW 04 jan 2017 22:35

Bij Trek is ook de Emonda SL als frameset te krijgen. Geometrie identiek met de SLR.
Cannondale synapse 54, de himod zal wel licht genoeg zijn om te klimmen :)
Laatst gewijzigd door JDW op 04 jan 2017 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2017 22:37

Maar is dat wel een klimfiets ;) .
Campagnolo Ultra Dork

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 05 jan 2017 09:13

Zo te lezen wil je veel vrijheid hebben bij het maken van een keuze.

Heb je al eens overwogen een fiets op maat te laten maken? Dan kun je alles exact aan laten sluiten op de resultaten van de fietsmeting en in veel gevallen ook het kleurschema van de fiets beïnvloeden.

Of dat haalbaar is voor jouw prijs durf ik niet te zeggen. Maar ij dit topic kun je er meer over lezen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=81302

zola1978
Forum-lid

zola1978 05 jan 2017 09:33

Ik heb zelf geen goede ervaring met mijn Cervelo R5, zie Cervelo topic, maar een.frame ga je volgens mij niet zomaar vinden van 2014. Daarnaast ligt de prijs volgens mij dik boven E 3000. Ik heb een Scott Addict uit 2009 en die vind ik minimaal gelijk aan de R5.

Waarom los je de geometrie niet op met spacers/ stuurpen?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 jan 2017 09:50

Kijk eens naar een Kuota k-uno.

Ik zelf rij met een Gulia G2 in 58 mijn bb lengte is 91cm totaal 1.86 m zadel op 81.5cm (zo uit mijn hoofd)
stuurpen is 11cm. stuur 3t ergonova carbon.
set back zadelpen is 25mm
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mss in de toekomst een zadelpen met 0 set back neem.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie