Hartslag of duurvermogen trainen
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
De maximale hartslag zegt niet zoveel. Het gaat om je hartslag bij je omslagpunt. Ik zou eens zoeken naar trainingszones Coggan. Vervolgens zou je zelf een FTP test kunnen doen. Dit is een 20 min test. Van de gemiddelde hartslag pak je dan 95% voor je omslagpunt.
Ik zou de endurance zone van coggan door 2 delen Zodat je voornamelijk onderin de zone kunt trainen.
Ik zou de endurance zone van coggan door 2 delen Zodat je voornamelijk onderin de zone kunt trainen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
Nee, je moet het lichaam prikkelen en niet kapot maken. Wielrennen is een duursport. Het vermogen rondom je omslagpunt moet zo dicht mogelijk bij je maximale vermogen tijdens een test liggen.
In een koers, of het nu een criterium is of een rit in lijn, wil je niet de hele koers diep in het rood rijden. Je hebt dan niets meer over op het einde om het verschil te maken.
Natuurlijk train je ook specifiek, maar iemand die maar 4 uur traint laat je geen uur op een hoge intensiteit rijden. De impact hiervan is enorm en dan is het geen prikkel meer. 20% is voor iemand die 4 uur traint 48 min. 48 min verdeeld in tempo en treshold blokken is veel als je slechts 4 uur traint.
Iemand die 10 uur traint, kan 2 uur per week op tempo en/of treshold rijden. Het gaat om de kwaliteit van de trainingen. 1 x per week 5 x 5 min op je omslagpunt heeft al een serieuze impact op je lichaam. De meeste renners hier zijn geen profs.
In een koers, of het nu een criterium is of een rit in lijn, wil je niet de hele koers diep in het rood rijden. Je hebt dan niets meer over op het einde om het verschil te maken.
Natuurlijk train je ook specifiek, maar iemand die maar 4 uur traint laat je geen uur op een hoge intensiteit rijden. De impact hiervan is enorm en dan is het geen prikkel meer. 20% is voor iemand die 4 uur traint 48 min. 48 min verdeeld in tempo en treshold blokken is veel als je slechts 4 uur traint.
Iemand die 10 uur traint, kan 2 uur per week op tempo en/of treshold rijden. Het gaat om de kwaliteit van de trainingen. 1 x per week 5 x 5 min op je omslagpunt heeft al een serieuze impact op je lichaam. De meeste renners hier zijn geen profs.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij bedoelt Alan 80% van het trainingsvolume. Stel dat je een training doet met 3 blokken van 10 minuten met een intensiteit van Z4 (onderkant D3, met beleid met 't blokje beginnen). Dan heb je in totaal 30 minuten gereden met een hogere intensiteit. Stel dat je 10 uur per week traint, dan heb je dus nog maar 5% van je trainingsvolume intensief getraind.Sluwe schreef:"Ik laat mijn renners 80% van hun trainingen rustige duur doen."
Lijkt mij toch wel afhankelijk van het aantal uur dat er getraind wordt en de periode waarin de renner zit bevindt?
Kan je nog een keer zo'n training doen en bijvoorbeeld een keer een langer (10-20 minuten) Z3 blok in een training die voor de rest Z2 is. Dan heb je wat mij betreft al best pittig getraind en kom je nog vrij makkelijk aan die 80% extensieve uren.
effe de test gedaan vandaag.
klein 80km en onder de 130 max proberen te blijven.
redelijk gelukt.
beleving, veel minder zweten, verre van kapot bij thuiskomen (anders iets vermoeider, naar ook nie kapot)
eten geweekte en opgewarmde muesli als ontbijt, onderweg enkel 1.5l isostar, nu beschuit met pindakaas en vers gemaakte chocomelk. totaal geen honger gehad had mueslibar mee, sesamkoek, en gelleke)
https://www.strava.com/activities/299728469/analysis
90% vlak, enkel wind was hier wa bepalend, of dit lukt als ik wa meer hoogtemeters erin zet gaan we nog es bekijken
klein 80km en onder de 130 max proberen te blijven.
redelijk gelukt.
beleving, veel minder zweten, verre van kapot bij thuiskomen (anders iets vermoeider, naar ook nie kapot)
eten geweekte en opgewarmde muesli als ontbijt, onderweg enkel 1.5l isostar, nu beschuit met pindakaas en vers gemaakte chocomelk. totaal geen honger gehad had mueslibar mee, sesamkoek, en gelleke)
https://www.strava.com/activities/299728469/analysis
90% vlak, enkel wind was hier wa bepalend, of dit lukt als ik wa meer hoogtemeters erin zet gaan we nog es bekijken
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
Goed gedaan! "Iets vermoeider" je hebt een ander, voor jouw nieuw energie systeem getraint.
-
- Forum-lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39
Zeer intressant toppic. met veel informatie.
@Alan.
ik heb even gegoogeld. maar ik vind alleen maar zeer bekopte info over de Coggan zones. Heb jij een link of een korte instructie om mijn FTP uit te rekenen met daar bij de zones?
@Alan.
ik heb even gegoogeld. maar ik vind alleen maar zeer bekopte info over de Coggan zones. Heb jij een link of een korte instructie om mijn FTP uit te rekenen met daar bij de zones?
Zoiets Rob?
Power Training Levels
Even zoeken op "Dr. Andy Coggan is the co-author of the book Training and Racing with a Power Meter"
Power Training Levels
Even zoeken op "Dr. Andy Coggan is the co-author of the book Training and Racing with a Power Meter"
@AlanAlan Smeets schreef:De maximale hartslag zegt niet zoveel. Het gaat om je hartslag bij je omslagpunt. Ik zou eens zoeken naar trainingszones Coggan. Vervolgens zou je zelf een FTP test kunnen doen. Dit is een 20 min test. Van de gemiddelde hartslag pak je dan 95% voor je omslagpunt.
Ik zou de endurance zone van coggan door 2 delen Zodat je voornamelijk onderin de zone kunt trainen.
Dus om onderin de Endurance- of boven in de Endurance zones van Coggan te willen trainen moet er eerst een FTP test gedaan worden.
Deze test bestaat bijvoorbeeld uit 20 minuten voluit fietsen. Hiervan 95% berekenen om aan het omslagpunt te komen.
Van het omslagpunt moet dan nog eens 57-75% berekent worden om uit te komen op de Endurcance zones.
Is dit correct zo?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
zoek maar op FTP test en trainingzones coggan. beide staan op de trainingpeaks site
Het hele verhaal is hier te vinden.Alan Smeets schreef:zoek maar op FTP test en trainingzones coggan. beide staan op de trainingpeaks site
http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ting-zones
Hier wordt wel over verschillende zones gesproken.
Bedankt voor de info
Laatst gewijzigd door Einstein op 08 mei 2015 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik nomineer dit topic alvast voor hét topic van 2015
Erg interessant allemaal....volgens mij omdat velen de neiging hebben harder te willen fietsen en moeite hebben bij lage(re) intensiteit te trainen.
Ter info: deze week de hele week (woon-werk) rustig aan het fietsen geweest (HF 130)...zelfs als ik tegenwind heb.....who cares....gewoon 130 aanhouden
Erg interessant allemaal....volgens mij omdat velen de neiging hebben harder te willen fietsen en moeite hebben bij lage(re) intensiteit te trainen.
Ter info: deze week de hele week (woon-werk) rustig aan het fietsen geweest (HF 130)...zelfs als ik tegenwind heb.....who cares....gewoon 130 aanhouden
Weer of geen weer....één van twee is er altijd