Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Carlosiebers
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 mei 2014 19:39
Locatie: Schaijk
Contact

Gebruikersavatar Carlosiebers 17 feb 2017 21:00

Ik heb met mijn Reynolds wielen ook behoorlijk zitten klooien, maar met een goede compressor is het uiteindelijk gelukt, met mijn Fulcrum wielen was het een fluitje van een cent en geen compressor nodig gehad.
S-Works Venge Rotor Inpower Dura Ace Di2 Osymatric Wahoo Elemnt + Kickr ISM Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 17 feb 2017 21:11

Na montage met voldoende sop op je velglint gewoon laten ploppen met een bommetje. Voor wanneer je compressor het niet aan kan.

Met de ene velg gaat het makkelijker dan de andere, de Stan's Notubes ploppen soms zelfs met de handpomp, bij een Reynolds velg had ik soms wel een een nieuwe poging en nieuw CO2 patroon nodig.

Het gemak waarmee je binnen no time een aantal Pro One's aan stront rijdt, heeft mij inmiddels andere keuze's doen maken, ik ben ff klaar met de Pro One. Het leek mij soms dat de First Ride versie's sterker waren dan de uiteindelijke productie...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 feb 2017 10:06

Tubeless, altijd een gedoe (en voor mij het niet waard)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lemony Freshness
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)

Gebruikersavatar Lemony Freshness 18 feb 2017 10:20

+1

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 feb 2017 10:21

ypuh schreef:Het zijn DT Swiss R24 Spline wielen (de 18c versie) met standaard DT Swiss tubeless ready tape. Heb de set gebruikt gekocht (ca ~1.000km) en er hebben eerder al tubeless banden op gezeten.

Banden zijn Pro One's 28c en sealant is de normale Stan's. De montage ging redelijk simpel, strak maar ik kon ze er binnen een paar minuten met de hand op krijgen.

Overigens zat er maar weinig power achter de compressor, maar een handpomp was zeker niet gelukt.
Heb geen idee met wat voor 'weinig power' compressor je de banden wil laten ploppen maar een goede compressor met 24 liter drukvat is zeker een must als het met een handpomp niet wil lukken. Oppompen met een CO2 bommetje lukt alleen als het met een handpomp ook lukt.

Wat ook wel eens wil lukken is het binnenste van het ventiel verwijderen - minder weerstand - en dan met de compressor laten ploppen. Soms is dat al voldoende om bij een tweede keer met binnenkern van het ventiel gemonteerd de band weer te laten zetten. ;)

Een beetje pionieren hoort er nu eenmaal bij en is uiteraard niets voor sceptici. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Carlosiebers
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 mei 2014 19:39
Locatie: Schaijk
Contact

Gebruikersavatar Carlosiebers 18 feb 2017 10:26

Met ventiel zal het met lastige wielen zoiezo niet lukken!
S-Works Venge Rotor Inpower Dura Ace Di2 Osymatric Wahoo Elemnt + Kickr ISM Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 feb 2017 10:28

Wiliertoerist schreef:Na montage met voldoende sop op je velglint gewoon laten ploppen met een bommetje. Voor wanneer je compressor het niet aan kan.

Met de ene velg gaat het makkelijker dan de andere, de Stan's Notubes ploppen soms zelfs met de handpomp, bij een Reynolds velg had ik soms wel een een nieuwe poging en nieuw CO2 patroon nodig.

Het gemak waarmee je binnen no time een aantal Pro One's aan stront rijdt, heeft mij inmiddels andere keuze's doen maken, ik ben ff klaar met de Pro One. Het leek mij soms dat de First Ride versie's sterker waren dan de uiteindelijke productie...
Ook ik heb het idee dat de samenstelling van het rubber is veranderd want momenteel, maar misschien komt dat ook door het koude weer, beschadigd het rubber loopvlak (te) snel. Ik rijd nu op bandjes van 1800km en het loopvlak zit nu al vol met kleine inkepingen, steentjes en latexpuntjes. Mijn eerste ervaringen in 2015 met de Pro One waren vwb deze dingen toch beduidend positiever en had zelfs een voorband die pas met 4800km moest worden vervangen. Iets wat mij op dit moment niet haalbaar lijkt. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 feb 2017 12:13

Op het eerste oog ziet het rubber er ook ontzettend zacht uit. 4800km voor een voorband is ook niet echt veel, een andere raceband, de GP 4000 S2 gaat alweer een stuk langer mee.

Hoe dan ook, ik heb ze gekocht als experiment. Tot nu toe (0km) nog geen groot succes, maar nog steeds leuk om eens te proberen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 feb 2017 18:45

Jaja, de verhalen dat iemand 10.000km met een band rijdt zonder een lekke band, die ken ik al. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 feb 2017 18:26

Bijzonder, de FM belde op dat ze de banden er niet omheen kregen of niet wisten hoe het moest (de persoon die dat altijd deed had een ongemakje afgelopen weekend en was er niet deze week).

Heb de wielen weer op gehaald en rustig een 2e poging gedaan en ze zaten er ook binnen no time om. De eerste heb ik met een co2 patroon opgepompt en de 2e met de gewone pomp. Geen idee waar het aan lag, waarschijnlijk wat sealant op de banden blijven zitten en opgedroogd waardoor ze meer grip hadden. Als ik ze nu leeg laat lopen is het ook geen probleem om ze weer met handpomp op te blazen en ze zitten er meteen mooi rond op.

De combi DT Swiss + Pro One's weegt zo'n 1,3kg minder dan de combi Ryde Sputnik + G-One's (vakantiewielen).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mar 2017 15:13

Nadat ik vorig jaar al aan het stoeien ben geweest met mijn carbonvelg om het ventiel luchtdicht gemonteerd te krijgen heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken om dat probleem definitief op te lossen. De oplossing van toen heeft inmiddels zijn tijd geduurd en begon nu ook weer te lekken, dus . . .

Bij de handenarbeidzaak RUAD had ik al op voorhand een kunststof buis gekocht - epoxy verlijmbaar - van rond 9mm extern en 7mm intern. Precies in de maat voor een Frans ventiel.

. . . . . het reeds uitgelubberde ventielgat opgeruimd naar 9mm en een stukje van de kunststofbuis precies pas gemaakt zodat het door het ventielgat naar de punt van de velg met epoxylijm kan worden vastgelijmd. Het buisje en het ventielgat zowel boven als onder in de velg met voldoende twee componenten epoxylijm ingesmeerd, op zijn plaats gebracht en laten uitharden. Daarna het restant van het buisje wat boven de velgrand uitstak ingekort en afgevlakt tot op het niveau van het velgbed. Hierdoor kan nu het kaal gemaakte 60mm Schwalbe ventiel wat uit een binnenband is geknipt voorzien worden van een 6mm rubber O-ring wat voor een uitstekende afdichting zorg draagt, kan goed worden vastgedraaid en heb nu ook het probleem niet meer dat het ventiel bij een 13C velg in de weg zit bij het monteren van de tubelessband. ;)

Probleem opgelost. Volgens mij de oplossing voor een (ver)stevig ventielgat bij tubeless carbonvelgen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2017 17:52

Inmiddels zo'n 500 km op de Schwalbe Pro One's gereden. Conclusie, 28c & tubeless rijdt heerlijk en snel, maar de Pro One's zijn wel écht te zacht en slijten veel te snel.

Er zitten al 2 gaten in waarvan ik niet zeker ben dat ze lek geweest zijn, maar je doorgaans pas tegenkomt na enkele duizenden kilometers. De banden zullen in ieder geval op zijn ruim voor de sealant vervangen moet worden.

Iemand nog tips voor duurzamere 28c tubeless banden? Eerder werdt de Hutchinson Sector 28 al genoemd (wat al een prima optie lijkt).

Plaats reactie