Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mei 2024 20:28

Jans schreef: 01 mei 2024 19:00
Middeleeuwen of renaissance maakt toch niets? Lugosi beweegt zich ook nog met paard en wagen door Europa.
Haha, net twee weken wat cultuur van het weinig toeristische Spanje gedaan, van Navarra tot de Picos, stukje Cantabrië en Asturië meegepikt. Ook door Bardenas Reales gereden, wow dat was wel de moeite.
Nog een weekje werken en dan een kleine maand Zweden-Noorwegen. Dat is heel lang geleden.
Zal helaas wel wat vroeger moeten terugkeren want ben (weeral) opgeroepen om te gaan zitten als bijzitter tijdens de verkiezingen. Derde keer op rij is dat nu al. Vind het wel een beetje genoeg geweest.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mei 2024 20:38

dario schreef: 01 mei 2024 19:10 Nu, hij heeft ergens natuurlijk wel gelijk als hij ze als voorlopers van een nieuwe tijd beschouwt, maar ze zijn wel geheel uit middeleeuwse klei opgetrokken (als mediëvist laat ik die nieuwe tijd echter liever pas ergens omstreeks 1400 echt beginnen! :mrgreen: )
Is dat niet het punt? Het lijkt me nogal, als buitenstaander, dat historici daar nogal vrijelijk mee omgaan, afhankelijk tot welk vakgebied/scholing/strekking ze behoren.

Ik heb nooit geschiedenis gestudeerd, maar lees af en toe wel eens een boek, en ik meen me toch te herinneren dat de Italiaanse renaissance aanvang neemt in de 14e eeuw.
Is het niet net de visie van deze schrijvers dat ze wat neerkeken op de middeleeuwen en een herwaardering van de klassieke ideeën voorstonden?

dario
Forum-lid
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 01 mei 2024 21:00

Nee, het is eerder een visie van latere historici als Burckhardt, die inderdaad neerkeken op de middeleeuwen en daarom alles wat niet past in het - intussen al lang achterhaalde - plaatje van de middeleeuwen als een donkere en barbaarse tijd automatisch tot de renaissance rekenen. Maar inderdaad is de overgang van middeleeuwen naar nieuwe tijd nogal flou; alleen zijn er wel een aantal duidelijkere cesuurmomenten als overgang naar de Nieuwe Tijd, die echter allemaal in de 15de eeuw liggen (waarbij de Renaissance als dusdanig in sommige visies - Huizinga - helemaal geen tijdvak maar louter die voorafgaande transitiefase is, maar dan zou ze dus eigenlijk synoniem worden van de Late Middeleeuwen). Iets waarover je lekker lang kan blijven discussiëren. :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mei 2024 21:30

Dat het plaatje van de duistere middeleeuwen achterhaald is, dat heb ik de laatste decennia al meer gelezen.
En dat tijdvakken niet sterk afgelijnd zijn naargelang de visie van de onderzoeker dat kom je ook vaak tegen.

Anderzijds meen ik me toch te herinneren uit meerdere bronnen dat Petrarca de man was die de term 'duistere middeleeuwen' introduceerde.
Het is toch ook bekend (of vergis ik me) dat hij zich baseerde op de werken van Cicero en de klassieke ideeën als vernieuwing.
Steunde hij in eerste instantie niet net daarom de staatsgreep van Nicola di Rienzo?
Misschien is mijn oude bronnenmateriaal wat gedateerd en/of onnauwkeurig, maar zo meen ik het me toch te herinneren.

edit: weetje: Petrarca heeft iets gemeen met menig forumbezoeker hier. Hij beklom de Mont Ventoux, al zal het niet met de fiets geweest zijn. :D

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8143
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 mei 2024 22:36

dario schreef: 01 mei 2024 20:19 …. (ik ben benieuwd hoeveel je van hen hebt gelezen?)
Niet zo veel dus daar heb je wel een punt! Ik beschouw het vanuit mijn kunsthistorische kennis en dan lopen die tijdvakken meestal wat anders, meer afgebakend op basis van bouw- en meubelstijlen in mijn geval (Janson)

Mijn vrouw is mediëvist en met haar heb ik in musea soms ook wel deze discussies 😉
..dus hen op één hoopje gooien met Erasmus is op zijn zachtst gezegd nogal kort door de bocht.
Hoho! Ik gooi ze niet op een hoopje hè! Het ging, initieel, over humanisten. Het enige wat ik wilde zeggen is dat Erasmus zich ook tot die groep rekende. Even los van de tijdspanne
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

dario
Forum-lid
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 mei 2024 08:40

lugosi schreef: 01 mei 2024 21:30 Anderzijds meen ik me toch te herinneren uit meerdere bronnen dat Petrarca de man was die de term 'duistere middeleeuwen' introduceerde.
Het is toch ook bekend (of vergis ik me) dat hij zich baseerde op de werken van Cicero en de klassieke ideeën als vernieuwing.
Steunde hij in eerste instantie niet net daarom de staatsgreep van Nicola di Rienzo?

edit: weetje: Petrarca heeft iets gemeen met menig forumbezoeker hier. Hij beklom de Mont Ventoux, al zal het niet met de fiets geweest zijn. :D
Petrarca was als cultuurpessimist (die de Oudheid idealiseerde, en zo bekeken dus eigenlijk eerder reactionair dan vernieuwer was) inderdaad een buitenbeentje, maar de term "middeleeuwen" dook vermoedelijk pas op in de 15de eeuw. Zijn steun aan Rienzo (met wie hij bevriend was) kwam wellicht voort uit een combinatie van opportunisme en verheerlijking van de Romeinse Republiek... Maar ook vóór Petrarca was er natuurlijk aandacht voor de denkers uit de klassieke Oudheid (en zo kan je ook de scholastici als pre-renaissancistisch beschouwen); het idee dat die in de 14de eeuw plots werden 'herontdekt' door enkele verlichte geesten is dus ook met een korrel zout te nemen.
En inderdaad, zijn beklimming van de Ventoux mag niet onvermeld blijven: was mogelijk de eerste keer dat iemand zo'n exploot realiseerde zonder enig praktisch nut, louter uit nieuwsgierigheid - wat wel illustreert dat hij toch een bijzonder vooruitstrevende geest was (òf iemand met te veel vrije tijd, dat kan natuurlijk ook).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16049
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2024 11:47

Of hoe een "politiek" topic ook weer heel verhelderend kan zijn.
Ik lees het alleszins met heel veel "goesting" in meer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 02 mei 2024 13:10

Interessant allemaal maar voor mij een beetje (veel) te ver van mijn eigen bed verwijderd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8143
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mei 2024 20:30

Enzzo schreef: 02 mei 2024 20:24 Ik voel ‘m aankomen: Het Grote Filosofie Topic
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4592
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mei 2024 22:04

Een groep van meer dan 250 onderzoekers en wetenschappers hebben in een open brief opnieuw alarm geslagen over plannen van Brussel om alle chatberichten van Europese burgers te controleren.
Begin 2022 kwam de Europese Commissie met een voorstel om alle chatberichten en ander verkeer van burgers te inspecteren. In het geval van end-to-end versleutelde chatdiensten zou dit via client-side scanning moeten plaatsvinden, waarbij alle berichten van alle burgers zouden worden gecontroleerd, ongeacht of die ergens van worden verdacht.

https://nce.mpi-sp.org/index.php/s/eqji ... A%20v2.pdf

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 mei 2024 07:40

mao schreef: 02 mei 2024 22:04 Een groep van meer dan 250 onderzoekers en wetenschappers hebben in een open brief opnieuw alarm geslagen over plannen van Brussel om alle chatberichten van Europese burgers te controleren.
Begin 2022 kwam de Europese Commissie met een voorstel om alle chatberichten en ander verkeer van burgers te inspecteren. In het geval van end-to-end versleutelde chatdiensten zou dit via client-side scanning moeten plaatsvinden, waarbij alle berichten van alle burgers zouden worden gecontroleerd, ongeacht of die ergens van worden verdacht.

https://nce.mpi-sp.org/index.php/s/eqji ... A%20v2.pdf
Het is vooral schokkend hoe weinig weerstand daartegen is bij publieke opinie, media en ngo's.
Er is zo'n grote onverschilligheid.

Je nieuwe identiteitskaart zal voorzien zijn van je vingerafdrukken, geen vuiltje aan de lucht zegt het EHRM.

De dystopie van Orwell wordt steeds meer en meer waarheid. Terwijl onze politici het constant hebben over hoe democratisch onze Europese samenleving wel is en hoeveel respect het heeft voor universele mensenrechten. Newspeak. Het vrije Westen begint meer en meer te lijken op zijn vijanden.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4592
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 mei 2024 07:51

Dat dus, als nu om 1 maatregel zou zijn maar het is een hele rist van maatregelen.
Over een tijdje word je 24/7 gevolgd, of dat financieel, ecologisch, transport of schriftelijk is, en niemand schijnt het erg te vinden.

Plaats reactie