nogmaals remblokken centreren
Beste mensen,
Ik heb het al eens eerder gevraagd maar krijg het niet goed. Je centreert je rem, plaatst wiel terug, stelt alles af, je knijpt in je remhandel en een van de blokken zit tegen de velg en alleen de ander beweegt. Niet te veranderen. Alles schoon gemaakt en ingevet enz., ook de as, en het probleem blijft. Nu kun je wel proberen de bestiging op het frame aan te passen maar de remhoeven draaien los hiervan op de as. Dus dat likt geen soelaas te geven. Het lijkt of de buitenkabel van de rem iets te veel druk geeft en hem uit positie drukt. Ik kan mij niet voorstellen dat hiermee het centreren afgesteld moet worden. Ben ik de enige die hier op vast loopt? O, ja remmen zijn dura-ace 7402.
Ik heb het al eens eerder gevraagd maar krijg het niet goed. Je centreert je rem, plaatst wiel terug, stelt alles af, je knijpt in je remhandel en een van de blokken zit tegen de velg en alleen de ander beweegt. Niet te veranderen. Alles schoon gemaakt en ingevet enz., ook de as, en het probleem blijft. Nu kun je wel proberen de bestiging op het frame aan te passen maar de remhoeven draaien los hiervan op de as. Dus dat likt geen soelaas te geven. Het lijkt of de buitenkabel van de rem iets te veel druk geeft en hem uit positie drukt. Ik kan mij niet voorstellen dat hiermee het centreren afgesteld moet worden. Ben ik de enige die hier op vast loopt? O, ja remmen zijn dura-ace 7402.
nee.
Als je wiel er niet inzit, waar stel je je rem dan op af?
1. Zet je wiel er recht in. Essentieel.
2. centreer je blokken op basis van het recht in je frame gezette wiel. Je hebt een klein imbusje boven op je remklauw. Deze is voor de fijnafstelling centrering. Kan je gebruiken, doe ik niet altijd.
Mocht het helemaal verkeerd zitten, draai je binnenkabel los van de voor of achterremklauw met de imbussleutel. Draai je fijnafstelling voor remkracht helemaal vast (met de klok mee draaien) (je weet wel, daar waar je binnekabel je buitekabel ingaat). Zet je schuifje r-kant remklauw helemaal naar beneden.
Goed..... Zet nu met je hand beide blokken tegelijk ca. 1-3mm van de velg af en schroef je binnenkabel weer vast met de imbussleutel aan je remklauw. LET WEL:trek je kabel goed aan, anders heeft het vastschroeven geen zin.
Pomp een paar keer met je remhendel en kijk of je blokjes nog netjes van de velg afstaan.
Niet gecentreerd...... ga naar stap 1.
Easy peasy....
Als je wiel er niet inzit, waar stel je je rem dan op af?
1. Zet je wiel er recht in. Essentieel.
2. centreer je blokken op basis van het recht in je frame gezette wiel. Je hebt een klein imbusje boven op je remklauw. Deze is voor de fijnafstelling centrering. Kan je gebruiken, doe ik niet altijd.
Mocht het helemaal verkeerd zitten, draai je binnenkabel los van de voor of achterremklauw met de imbussleutel. Draai je fijnafstelling voor remkracht helemaal vast (met de klok mee draaien) (je weet wel, daar waar je binnekabel je buitekabel ingaat). Zet je schuifje r-kant remklauw helemaal naar beneden.
Goed..... Zet nu met je hand beide blokken tegelijk ca. 1-3mm van de velg af en schroef je binnenkabel weer vast met de imbussleutel aan je remklauw. LET WEL:trek je kabel goed aan, anders heeft het vastschroeven geen zin.
Pomp een paar keer met je remhendel en kijk of je blokjes nog netjes van de velg afstaan.
Niet gecentreerd...... ga naar stap 1.
Easy peasy....
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
rookie77 schreef: Je hebt een klein imbusje boven op je remklauw. Deze is voor de fijnafstelling centrering. .
De BR-7402 is nog single-pivot als ik google image search moet geloven
In dat geval de is lengte van de buitenkabel dus extra belangrijk!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
http://www.lfgss.com/thread37407.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk, je bent niet de eerste met dit probleem
Kijk, je bent niet de eerste met dit probleem
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de gang. Inderdaad is de BR-7402 nog single-pivot. Ook dat meteen op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake" onclick="window.open(this.href);return false;) uitgezocht. Ik ga ermee aan de gang.
Groet, Peter
Bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de gang. Inderdaad is de BR-7402 nog single-pivot. Ook dat meteen op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake" onclick="window.open(this.href);return false;) uitgezocht. Ik ga ermee aan de gang.
Groet, Peter
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Zit in dat hulpstukje ook verwerkt.scepticus schreef:Dat gaat over de toe-in van de remblokjes, niet over het centreren
Je moet hem dus niet verkeerd om er tussen plaatsen maar goed op de pijl letten die er op staat.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Ja, ik know, maar dat gaat over het instellen van de remblokjes in de remhoeven/remarmen. (qua hoogte en toe-in).
De veerspanning van de armen bij V-brakes / centrering van raceremmen doe je juist als de rem niet ingeknepen is.
De veerspanning van de armen bij V-brakes / centrering van raceremmen doe je juist als de rem niet ingeknepen is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
o.k.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Pffff, gewoon even langs de LBS rijden. Of lekker frutselen op een regenachtige dag. Komt dan vast wel goed!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.