Koga of Cannondale; lastige keuze.
zeker weten, niks zagen!
Gewoon die spacers er bovenop plaatsen.
En als je de fiets ooit weer wil verkopen, dan is dat alleen maar een voordeel, dat de vork niet helemaal afgezaagd is.
En oh ja, had ik al gezegd dat je een prachtexemplaar van een fiets hebt? Veel plezier ermee!
Gewoon die spacers er bovenop plaatsen.
En als je de fiets ooit weer wil verkopen, dan is dat alleen maar een voordeel, dat de vork niet helemaal afgezaagd is.
En oh ja, had ik al gezegd dat je een prachtexemplaar van een fiets hebt? Veel plezier ermee!
- hansieonthemove
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 mar 2013 22:05
- Locatie: Tilburg
Leuk topic! Ben ook beginner en heb vorig jaar een x-road gekocht via MP en vind het zo leuk dat ik nu ook op het punt sta om een racer te kopen. Ben beginnen met orienteren en kwam uit bij Sensa en via Ridley en Bianchi en ja hoor ook een Koga uiteindelijk bijna zeker bij Cannondale. Weet alleen nog niet of het de Caad 8 of 10 wordt. De 8 schijnt wat meer comfie te zijn maar ben bang dat ik na een jaar zoiets heb van had ik toch maar de 10 gekozen. Zal in het begin echt geen tochten gaan rijden van 150 km maar hoop daar wel naar toe te groeien. Ben 47, 186 en 78kg (met sigaret ). Wil stoppen met roken maar dan zonder 10kg+.
Heb me laatst laten meten en kwam uit op een maat 58 maar vraag me af of dat niet te groot is. Zal wel verschil zijn met mijn hybride maar had het idee dat ik amper bij het stuur kon op een maat 58 exemplaar.
Graag wat tips en tricks (blijft dit topic ook wat langer in de lucht )
Thnx! Hans
Heb me laatst laten meten en kwam uit op een maat 58 maar vraag me af of dat niet te groot is. Zal wel verschil zijn met mijn hybride maar had het idee dat ik amper bij het stuur kon op een maat 58 exemplaar.
Graag wat tips en tricks (blijft dit topic ook wat langer in de lucht )
Thnx! Hans
- hansieonthemove
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 mar 2013 22:05
- Locatie: Tilburg
Hallo Remco,
Zal het meenemen maar neig toch erg naar Cannondale gezien de goede revieuws! Wat voor Koga heb je?
Zal het meenemen maar neig toch erg naar Cannondale gezien de goede revieuws! Wat voor Koga heb je?
De eerste ervaringen.
Beginnen we met een foto, bijna volgens de ongeschreven regels:
- De "toren" wordt lager, daar ben ik nu zeker van. Moet alleen nog een momentsleutel zien te bemachtigen.
- De spullen van de fietscomputer zijn nog voor nood, er komt een draadloos setje op van Sigma, maar die is nog niet binnen.
Dan de fiets zelf.
Ik had gehoopt gemiddelden van boven de 40 te kunnen gaan fietsen, dat valt dus erg tegen
Het frame. Stijf, veel stijver dan ik had verwacht. Vooral als je gaat staan merk je dat. Comfort van de fiets zit in de banden en in de achterbrug. Je voelt nog gewoon op welk soort wegdek je fietst (gelukkig wel). Gevoel van "dode" voeten na 40 km is er niet meer, die hoog frequente trillingen worden gelukkig wel gedempt.
Het zadel is nog een twijfelgeval. Na zo'n 30 km ga ik hem voelen. Misschien omdat ie net iets anders is en is het een kwestie van wennen, misschien is het mijn zadel gewoon niet. Afwachten wat het gaat worden.
De banden geven ook nog wat twijfels. Ik ben inmiddels GP 4000S gewend. Die lugano's zouden wat meer comfort moeten bieden maar lijken toch wat meer rolweerstand te geven. Misschien zit dat ook nog wel tussen de oren. Ook nog maar even afwachten wat het wordt.
105. Geweldig. Ik ben Tiagra 8 speed gewend. Die 105 schakelt dan toch wel erg soepel en mooi. 12-25 is een goede keuze geweest, bij snelheden tussen de 28 en 35, waar ik me de meeste tijd in begeef, liggen de schakelafstanden lekker dicht bij elkaar (voor 39). Natuurlijk zal Ultegra nog beter en mooier zijn, ik vind voorlopig die 105 een uitstekende groepset met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
SPD pedalen, DD A520, prima. Alleen inklikken gaat nog wat moeizaam omdat het "vet" nog wat dik is denk ik, gaan de pedalen nog niet mooi hangen, maar draaien mee met de crackarm. Ik verwacht dat dit binnenkort beter zal gaan.
De algemene indruk is heel goed, positief. De fiets stuurt erg direct. Toch is het stuurgedrag nooit zenuwachtig. Met losse handen fietsen (ook op lagere snelheden) gaat prima, de fiets blijft keurig rechtuit sporen. Het stuur moet nog wel lager. Dit zal helaas ten koste gaan van de "toren". Even wachten op een moment sleutel dus.
De fiets gaat erg strak. Je merkt dat er veel ervaring in de bouw zit, kan niet zo goed uitleggen waar je dat in merkt.
Beetje wennen zijn die dikke buizen onder je.
Al met al denk ik dat ik de goede keuze heb gemaakt en dat ik nog vele km's fietsplezier op deze fiets kan gaan beleven.
Het blijft een heel mooie fiets om te zien, ontdek steeds meer mooie details
Wat dan weer een beetje tegenvalt is het weer, erg veel wind en regen ervaar ik op deze fiets.
Ook had ik gehoopt wat meer collega wielrenners tegen te komen die me een goedkeurende blik zouden toewerpen, helaas viel ook dat tegen.
Beginnen we met een foto, bijna volgens de ongeschreven regels:
- De "toren" wordt lager, daar ben ik nu zeker van. Moet alleen nog een momentsleutel zien te bemachtigen.
- De spullen van de fietscomputer zijn nog voor nood, er komt een draadloos setje op van Sigma, maar die is nog niet binnen.
Dan de fiets zelf.
Ik had gehoopt gemiddelden van boven de 40 te kunnen gaan fietsen, dat valt dus erg tegen
Het frame. Stijf, veel stijver dan ik had verwacht. Vooral als je gaat staan merk je dat. Comfort van de fiets zit in de banden en in de achterbrug. Je voelt nog gewoon op welk soort wegdek je fietst (gelukkig wel). Gevoel van "dode" voeten na 40 km is er niet meer, die hoog frequente trillingen worden gelukkig wel gedempt.
Het zadel is nog een twijfelgeval. Na zo'n 30 km ga ik hem voelen. Misschien omdat ie net iets anders is en is het een kwestie van wennen, misschien is het mijn zadel gewoon niet. Afwachten wat het gaat worden.
De banden geven ook nog wat twijfels. Ik ben inmiddels GP 4000S gewend. Die lugano's zouden wat meer comfort moeten bieden maar lijken toch wat meer rolweerstand te geven. Misschien zit dat ook nog wel tussen de oren. Ook nog maar even afwachten wat het wordt.
105. Geweldig. Ik ben Tiagra 8 speed gewend. Die 105 schakelt dan toch wel erg soepel en mooi. 12-25 is een goede keuze geweest, bij snelheden tussen de 28 en 35, waar ik me de meeste tijd in begeef, liggen de schakelafstanden lekker dicht bij elkaar (voor 39). Natuurlijk zal Ultegra nog beter en mooier zijn, ik vind voorlopig die 105 een uitstekende groepset met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
SPD pedalen, DD A520, prima. Alleen inklikken gaat nog wat moeizaam omdat het "vet" nog wat dik is denk ik, gaan de pedalen nog niet mooi hangen, maar draaien mee met de crackarm. Ik verwacht dat dit binnenkort beter zal gaan.
De algemene indruk is heel goed, positief. De fiets stuurt erg direct. Toch is het stuurgedrag nooit zenuwachtig. Met losse handen fietsen (ook op lagere snelheden) gaat prima, de fiets blijft keurig rechtuit sporen. Het stuur moet nog wel lager. Dit zal helaas ten koste gaan van de "toren". Even wachten op een moment sleutel dus.
De fiets gaat erg strak. Je merkt dat er veel ervaring in de bouw zit, kan niet zo goed uitleggen waar je dat in merkt.
Beetje wennen zijn die dikke buizen onder je.
Al met al denk ik dat ik de goede keuze heb gemaakt en dat ik nog vele km's fietsplezier op deze fiets kan gaan beleven.
Het blijft een heel mooie fiets om te zien, ontdek steeds meer mooie details
Wat dan weer een beetje tegenvalt is het weer, erg veel wind en regen ervaar ik op deze fiets.
Ook had ik gehoopt wat meer collega wielrenners tegen te komen die me een goedkeurende blik zouden toewerpen, helaas viel ook dat tegen.
Avatar gebruiker
Bert, goed om te horen dat de fiets bevalt ,en je de juiste keus hebt gemaakt
Die goed keurende blikken geven wij je wel op het forum
Die goed keurende blikken geven wij je wel op het forum
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Mooi testverslag. Die bandjes kun je moeilijk vergelijken, is ook een totaal andere prijsklasse dacht ik?
Een Koga Kimera Road UD Team Ultegra Compact, om precies te zijn. Op de website van Koga is die wel te vinden. (Direct linken lijkt helaas niet mogelijk.) Zo te zien een iets andere prijsklasse dan waar jij in zoekt.hansieonthemove schreef:Zal het meenemen maar neig toch erg naar Cannondale gezien de goede revieuws! Wat voor Koga heb je?
Helaas heb ik nog weinig ervaring met mijn nieuwe fiets. 'k Heb er nog maar één keer op gereden. Ik zit nu met een vervelende verkoudheid, al lijkt die gelukkig over zijn hoogtepunt heen.
Als je kijkt naar wat ze in de grote ronden rijden, zou je haast gaan denken: dat moet kunnen. Maar in de praktijk valt dat niet mee. Ik heb het ook nog nooit gehaald. Als het lekker gaat rijd ik 32 km/u gemiddeld. In hoeverre dat voor verbetering vatbaar is met mijn nieuwe fiets heb ik nog niet proefondervindelijk kunnen vaststellen.RelicBert schreef:Ik had gehoopt gemiddelden van boven de 40 te kunnen gaan fietsen, dat valt dus erg tegen
Ik betwijfel sterk of dat op een andere fiets anders zal zijn.RelicBert schreef:Wat dan weer een beetje tegenvalt is het weer, erg veel wind en regen ervaar ik op deze fiets.
Blaas ik dit topic even lucht inhansieonthemove schreef:Leuk topic! Ben ook beginner en heb vorig jaar een x-road gekocht via MP en vind het zo leuk dat ik nu ook op het punt sta om een racer te kopen. Ben beginnen met orienteren en kwam uit bij Sensa en via Ridley en Bianchi en ja hoor ook een Koga uiteindelijk bijna zeker bij Cannondale. Weet alleen nog niet of het de Caad 8 of 10 wordt. De 8 schijnt wat meer comfie te zijn maar ben bang dat ik na een jaar zoiets heb van had ik toch maar de 10 gekozen. Zal in het begin echt geen tochten gaan rijden van 150 km maar hoop daar wel naar toe te groeien. Ben 47, 186 en 78kg (met sigaret ). Wil stoppen met roken maar dan zonder 10kg+.
Thnx! Hans
Aangaande je opmerking over 10kg+: Ik ben ook gestopt en dat was de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Al zou je wat aankomen (wat mij uiteindelijk niet gebeurd is), een paar kilo's extra is minder ongezond dan een paar gram teer, benzeen en nicotine...
@RelicBert: We zijn nu een paar maanden verder en ik ben benieuwd naar je ervaringen sinds je laatste bericht. Ik ben zelf bezig met een nieuwe fiets (huidige specialized secteur wordt de winterfiets) en twijfel tussen Cannondale Synapse enerzijds en Koga Solacio anderzijds.
Ik fiets rond de 250 km/week, waarvan 1x een langere rit van 100-120 km in het weekend.
Hoeveel kilometers heb je er inmiddels opzitten?
Wat vind je van de fiets als "comfort-racer". M.a.w., hoe voelen de lange ritten?
older Budweiser
Goed, status update:Kilowatt schreef: @RelicBert: We zijn nu een paar maanden verder en ik ben benieuwd naar je ervaringen sinds je laatste bericht. Ik ben zelf bezig met een nieuwe fiets (huidige specialized secteur wordt de winterfiets) en twijfel tussen Cannondale Synapse enerzijds en Koga Solacio anderzijds.
Ik fiets rond de 250 km/week, waarvan 1x een langere rit van 100-120 km in het weekend.
Hoeveel kilometers heb je er inmiddels opzitten?
Wat vind je van de fiets als "comfort-racer". M.a.w., hoe voelen de lange ritten?
Het nieuwtje is er natuurlijk af: mijn vrouw mag al weer bij me in bed; de fiets is nu naar de schuur verbannen.
Het Prologo zadel is vervangen door een BBB Razer, net als op mijn oude fiets. Dit zadel past beter bij mijn achterwerk.
De bandjes zijn vervangen door GP4000S wat een hele verbetering is. Het blijft jammer dat C'dale zo'n mooie fiets niet aflevert met betere bandjes.
Het stuur is weer twee cm naar beneden gezet, Buis nog niet afgezaagd overigens.
Pedalen zijn van SPD naar SPD-SL gegaan.
Nu zo'n kleine 1800 km gefietst op deze Synapse. Zowel tochten alleen als ook een paar toertochten. Echt vergelijken met andere fietsen kan ik niet, mijn vorige (winter-) fiets is een omgebouwde Koga hybride.
De fiets bevalt me prima. Hij is erg stijf in de trappers, wat je bij staand fietsen merkt. Comfort? Nou bij comfort denk ik aan een lui lederen bankstel. De achterbrug constructie zal best voor meer comfort zorgen dan bij een "normale" fiets, het blijft natuurlijk wel een racefiets.
De geometrie lijkt wel speciaal voor mij ontworpen, zo voelt het tenminste. Eerst wat gestoeid met de zadel hoogte / afstelling. Later dus het stuur nog iets omlaag.
De keus voor triple, tja, soms denk dat een compact beter was geweest. Kom ik weer zo'n bult tegen, blijkt toch de 30 weer aangenaam aanwezig. Ik fiets veel op de 39, dat merk ik wel. Veel schakelen met de cassette, 12 - 25.
Verder merk ik dat mijn conditie steeds beter wordt, dat ik wel wat anders zou moeten trainen. Rijden in een groep gaat prima, totdat er een bocht komt, Dat weer aanhaken is toch wel eens moeilijk, zeker na 80 km. Rijdt dan wel vaak achteraan de club.
Schoonhouden van zo'n zwart witte fiets is ook lastig gebleken. Kwestie van de goede middeltjes vinden. Onderhoud ketting e.d. is natuurlijk gelijk als bij een andere fiets.
Dan de hamvraag: Zou je deze fiets opnieuw aanschaffen?
Ja. Punt uit.
Vanavond mag ik weer een stuk. Trots als een echte wielrenner zul je me zien fietsen in de buurt van Apeldoorn. Het is alleen jammer dat het al weer merkbaar vroeger donker wordt.
Het blijft een mooi en fijn gevoel om op zo'n mooie fiets, zo'n mooi stukje techniek rond te rijden. En dan thuiskomen, De fiets nog even zichtbaar in de tuin parkeren. Banden schoonmaken. Hopen dat de buren kijken. Ben best heel trots op mijn fiets
Avatar gebruiker