Wind Cycleworks
Hallo,
Ik ben net begonnen met het bouwen van een frame en bedacht me dat het voor sommigen van jullie wellicht interessant is om hier op deze plek een verslag van de bouw bij te houden.
Een beetje achtergrond: Een jaar geleden heb ik mijn eerste frame gebouwd (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=6336). Een moderne stalen racer waar ik sindsdien de nodig kilometers mee heb gemaakt.
Complete bike, driveside by bart fiets, on Flickr
Framebouwen smaakt naar meer en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de bouw van mijn volgende frame voor te bereiden. Na de nodige experimenten, oefenstukken, etc. en het bouwen van een framemal ben ik nu echt aan mijn frame begonnen.
Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.
Het frame: STAAL, dat is duidelijk. Staal is het materiaal met het karakter en de technische eigenschappen die mij aanspreken. Daarnaast is het een heel mooi materiaal om mee te bouwen. Klassieke stalen frames zijn niet zo mijn ding dus MODERN moet het zijn: lugless, vloeiende verbindingen dmv fillet brazing, strakke lijnen, compacte geometrie, gebruik van oversized buizen waar zinvol en klaar voor een moderne afmontage.
Het grote voordeel van zelf je eigen frame bouwen is natuurlijk dat je ‘m perfect op maat en naar wens kan bouwen. Dat beperkt zich niet tot de geometrie, maar de keuze aan buizen (maat, vorm, wanddikte, etc.) en andere onderdelen biedt ook de mogelijkheid om de rijeigenschappen en de looks helemaal naar wens te maken. Maar daarover later meer.
Hier zijn alvast de buizen:
Columbus Zona tube set by bart fiets, on Flickr
Ik ben net begonnen met het bouwen van een frame en bedacht me dat het voor sommigen van jullie wellicht interessant is om hier op deze plek een verslag van de bouw bij te houden.
Een beetje achtergrond: Een jaar geleden heb ik mijn eerste frame gebouwd (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=6336). Een moderne stalen racer waar ik sindsdien de nodig kilometers mee heb gemaakt.
Complete bike, driveside by bart fiets, on Flickr
Framebouwen smaakt naar meer en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de bouw van mijn volgende frame voor te bereiden. Na de nodige experimenten, oefenstukken, etc. en het bouwen van een framemal ben ik nu echt aan mijn frame begonnen.
Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.
Het frame: STAAL, dat is duidelijk. Staal is het materiaal met het karakter en de technische eigenschappen die mij aanspreken. Daarnaast is het een heel mooi materiaal om mee te bouwen. Klassieke stalen frames zijn niet zo mijn ding dus MODERN moet het zijn: lugless, vloeiende verbindingen dmv fillet brazing, strakke lijnen, compacte geometrie, gebruik van oversized buizen waar zinvol en klaar voor een moderne afmontage.
Het grote voordeel van zelf je eigen frame bouwen is natuurlijk dat je ‘m perfect op maat en naar wens kan bouwen. Dat beperkt zich niet tot de geometrie, maar de keuze aan buizen (maat, vorm, wanddikte, etc.) en andere onderdelen biedt ook de mogelijkheid om de rijeigenschappen en de looks helemaal naar wens te maken. Maar daarover later meer.
Hier zijn alvast de buizen:
Columbus Zona tube set by bart fiets, on Flickr
Mooi project, ga ik zeker volgen!
Nice, blijf dit wel volgen. Ben erg benieuwd en respect voor wat je doet!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Leuk!
Vroeger veel gesoldeerd en kan uit ervaring vertellen dat een frame bouwen één is maar een recht frame nog iets heel anders (zelfs bij bekende framebouwers stonden frames regelmatig uit het lood).
Lugloos is nog iets lastiger en wil je dan echt recht dan zal het maken van de mal om de boel goed in te spannen meer werk zijn dan de eigenlijke productie.
Ben benieuwd.
Vroeger veel gesoldeerd en kan uit ervaring vertellen dat een frame bouwen één is maar een recht frame nog iets heel anders (zelfs bij bekende framebouwers stonden frames regelmatig uit het lood).
Lugloos is nog iets lastiger en wil je dan echt recht dan zal het maken van de mal om de boel goed in te spannen meer werk zijn dan de eigenlijke productie.
Ben benieuwd.
Mooi setje buizen zal ie dan een stukje lichter mee worden dan je huidige frame neem ik aan.
Gaaf project! Maar ik zie bij je oude project dat het met je werkplaats wel goed zit. Mooie apparatuur heb je er voor... . Fillet brazing ziet er ook erg mooi uit van wat ik heb gezien op de Cyclo Cycles fiets van een fietsmaat...
Gaaf project! Maar ik zie bij je oude project dat het met je werkplaats wel goed zit. Mooie apparatuur heb je er voor... . Fillet brazing ziet er ook erg mooi uit van wat ik heb gezien op de Cyclo Cycles fiets van een fietsmaat...