Tubeless
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Mijn Schwalbe Ultremo ZX voorband is nog redelijk tot goed 'rond', maar t.g.v. het vaak slechte wegdek hier in de Provence zitten er wel een paar kleine 'kerfjes' in. De achterband is al behoorlijk 'vierkant' en normaliter zou ik zo'n band dan ook ook vervangen. Verder zitten er, behalve dat ene 'gaatje', niet veel beschadigingen in. Doch omdat het rijden met tubeless banden voor mij ook nieuw is, wil ik gewoon weten hoeveel km's ik er mee kan maken. Dat brengt natuurlijk wel zekere risico's met zich mee. Zodra ik ook maar iets van het karkas zou gaan zien, gaat de band er subiet af, dat wordt mij dan (veel) te 'link'.
Ik heb inmiddels een setje Hutchinson Fusion 3 tubeless banden aangeschaft en ga daar dan mee verder (pas volgend seizoen ?). Dit, omdat ik uit eigen ervaring het verschil in duurzaamheid e.d. tussen Schwalbe en Hutchinson wil kunnen vaststellen .
Even 'off topic': De Pyreneeën kennen wij ook wel hoor. Maar onze 'jarenlange' ervaring met dit hoekje van de Provence heeft ons geleerd dat je hier in het naseizoen gewoon het beste weer hebt. Natuurlijk is er hier ook wel eens een slechtweerperiode, zoals momenteel het geval is (er hangt t.g.v. het ontbreken van wind al de gehele namiddag een onweerscomplex boven de westelijke Luberon ). Doch het weer knapt hier doorgaans ook snel weer op. We hadden trouwens eigenlijk in juli of augustus naar de Franse of Zwitserse Alpen willen gaan, maar hebben dat vanwege het mindere (onstandvastige) weer deze zomer toch maar niet gedaan. En dan nu maar weer 'on topic'.
Ik heb inmiddels een setje Hutchinson Fusion 3 tubeless banden aangeschaft en ga daar dan mee verder (pas volgend seizoen ?). Dit, omdat ik uit eigen ervaring het verschil in duurzaamheid e.d. tussen Schwalbe en Hutchinson wil kunnen vaststellen .
Even 'off topic': De Pyreneeën kennen wij ook wel hoor. Maar onze 'jarenlange' ervaring met dit hoekje van de Provence heeft ons geleerd dat je hier in het naseizoen gewoon het beste weer hebt. Natuurlijk is er hier ook wel eens een slechtweerperiode, zoals momenteel het geval is (er hangt t.g.v. het ontbreken van wind al de gehele namiddag een onweerscomplex boven de westelijke Luberon ). Doch het weer knapt hier doorgaans ook snel weer op. We hadden trouwens eigenlijk in juli of augustus naar de Franse of Zwitserse Alpen willen gaan, maar hebben dat vanwege het mindere (onstandvastige) weer deze zomer toch maar niet gedaan. En dan nu maar weer 'on topic'.
60 x Ventoux
ter info,
mijn ultremo zx tubeless liggen ook ongeveer een goeie 3000km op de fiets, de voorband is nog perfect rond, de achterband is wat vierkantig aan het worden maar toch nog verre van karkas te zien hoor ... naar mijn bescheiden mening zou een racebandje toch een 4000-5000km moeten meegaan ...
mijn ultremo zx tubeless liggen ook ongeveer een goeie 3000km op de fiets, de voorband is nog perfect rond, de achterband is wat vierkantig aan het worden maar toch nog verre van karkas te zien hoor ... naar mijn bescheiden mening zou een racebandje toch een 4000-5000km moeten meegaan ...
Nou ja, er is al heel wat geschreven over de levensduur van banden en van welke factoren e.e.a. afhankelijk is. Neemt niet weg dat ik wel verbaast ben dat je voorband na 3000km nog perfect rond is. Begrijp daaruit dan ook dat je de banden onderling (nog) niet wisselt, iets wat ik wel na 2000km heb gedaan.remirom schreef:ter info,
mijn ultremo zx tubeless liggen ook ongeveer een goeie 3000km op de fiets, de voorband is nog perfect rond, de achterband is wat vierkantig aan het worden maar toch nog verre van karkas te zien hoor ... naar mijn bescheiden mening zou een racebandje toch een 4000-5000km moeten meegaan ...
Ter info, voorheen reed ik met Vittoria Rubino Pro's maximaal 2500 à 3000km omdat er anders te vaak werd lek gereden, ook wisselde ik de banden onderling op ong. 1500km. Ik ga er vooralsnog van uit dat tubeless banden minimaal 3500 à 4000km - liefst langer - moeten mee gaan omdat ze eenvoudig bij lekrijden door de latex moeten worden gerepareerd en dat mag van mij meerdere keren gebeuren, toch, dus . . .
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heb ondertussen zo'n 2500km gereden met mijn 3e Ultremo ZX tubeless setje, voorband nog steeds mooi rond, achter vierkant aan het worden en aardig wat kleine sneetjes/beschadigingen. En na de laatste zomervakantierit op Sardinie ook de volgende dag minder druk in de achterband, na oppompen toch alles weer ok. Met dank aan de latex denk ik dan maar
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Leuk filmpje van gcn over tubeless-clincher.
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Heb je al eens tubeless (race) gereden ?de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
En dus op veel lagere bandenspanning, want dat is het grootste voordeel.
Na 1 subjectieve opinie?de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Zou meer waarde hechten aan de vele forummers die hier hun ervaringen delen en zeggen niet meer anders te willen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
in princiepe kan je alles afbreken hoor, maar de filmmaker heeft alvast zijn 5 minutes of fame binnen .de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Los daarvan, 60cc vloeistof in een racebandje is veel teveel...
de vloeistof in je band is ook niet echt roterende massa dus is het effect van dit extra gewicht nog meer verwaarloosbaar.
de uitleg dat je die bandjes bijna niet af en op de velg krijgt en ellenlang werk is complete onzin, eens je het wat gewoon bent duurt het allemaal niet veel langer als met een biba en een tirelever gebruiken om erop te leggen is zonder risico aangezien er geen binnenband is om kapot te trekken.
het gevoel in comfort bij eenzelfde druk is volgens mij met de beste wil van de wereld niet te voelen omdat het karkas "stijver" zou zijn van de tubeless band... onmogelijk, het is bovendien niet het karkas maar de draad die minder rekbaar is, de rest is gewoon een extra rubberlaag in de band die bij non tubeless dus je binnenband is, die bovendien dan nog eens extra wrijving geeft.
dus, leuk filmpje, maar niet echt representatief in mijn ogen.
Lagere bandenspanning kan toch ook gewoon met clinchers? Ik rijd al het hele seizoen op 6 bar, 25mm clinchers. Nog geen lek met deze banden (6000 km mee gereden).Wiliertoerist schreef:Heb je al eens tubeless (race) gereden ?de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?
Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
En dus op veel lagere bandenspanning, want dat is het grootste voordeel.
Over tubeless heb ik nog geen mening omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Maar ik zie eerlijk gezegd geen voordelen, temeer omdat ik zelden lek rijd.
Tjsa. Ik heb nog nooit een snake bite gehad in tienduizenden kilometers. Om dáár nu tubeless voor te gaan rijden...