Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 12 nov 2014 00:35

Gaaf om te zien. Dit frame heb ik ook besteld, komt in maart!.....
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 12 nov 2014 00:38

Vraagje vooraf. Is bij deze generatie ultimate cf's de afstand 'hart bracket tot bovenkant zadelpenklem' ook exact gelijk aan framemaat in cm's?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 12 nov 2014 01:48

Weet er iemand een afbeelding van de zadelpen S28 voor de nieuwe aeroad ?
Deze is als optie te krijgen maar ik vind nergens een plaatje, ik wil de setback wel eens zien
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Yaspo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jul 2011 20:23

Gebruikersavatar Yaspo 12 nov 2014 09:10

christiaan25 schreef:Mooi, mooi allemaal. Ik ga zeer binnenkort ook een Canyon bestellen, maar ben er nog niet uit welke en in welke maat. Ik twijfel tussen de CF SL Aero, CF SL Team en de CF SLX 8.0. Alledrie erg mooi en elk met hun eigen voors en tegens.

Welke maat is die van jou Yaspo? En hoelang ben je? Ik ben 1m95, bbl 94cm en twijfel tussen de XL en 2XL, maar neig op dit moment naar de 2XL. Deze zou zonder spacers en evt. ilock en 11cm stuurpen goed moeten zijn.
Dit is een XL, ik ben 194, bbl 93. Ik zat volgend de Canyon meting nog net op een XL, als je op het randje zit moet je voor de kleinere maat gaan is mij altijd verteld.
rene-koga schreef:@Yaspo op een bewuste manier je stuur zo gekanteld?
Mooie fiets trouwens (alleen de zwarte schijf even weg halen)
Het stuur is nu rechter, staat er bij ;). Ik had de fiets hier nét in elkaar zitten, afstellen moest nog gebeuren. De zwarte schijf is er uiteraard al uit nu ;).
arnoudrace schreef:Vraagje vooraf. Is bij deze generatie ultimate cf's de afstand 'hart bracket tot bovenkant zadelpenklem' ook exact gelijk aan framemaat in cm's?
Als er geen antwoord volgt in de loop van de dag wil ik dit even voor je opmeten vanavond.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 12 nov 2014 09:37

Yaspo schreef:
christiaan25 schreef:Mooi, mooi allemaal. Ik ga zeer binnenkort ook een Canyon bestellen, maar ben er nog niet uit welke en in welke maat. Ik twijfel tussen de CF SL Aero, CF SL Team en de CF SLX 8.0. Alledrie erg mooi en elk met hun eigen voors en tegens.

Welke maat is die van jou Yaspo? En hoelang ben je? Ik ben 1m95, bbl 94cm en twijfel tussen de XL en 2XL, maar neig op dit moment naar de 2XL. Deze zou zonder spacers en evt. ilock en 11cm stuurpen goed moeten zijn.
Dit is een XL, ik ben 194, bbl 93. Ik zat volgend de Canyon meting nog net op een XL, als je op het randje zit moet je voor de kleinere maat gaan is mij altijd verteld.
Geheel mee eens, kleinere maat is beter, heb een 2xl(advies canyon) gehad maar was gewoon te groot, nu een XL en is perfect. Ben 193/BBL 93.
Gezien jouw lengte zal je keuze met name afhangen waarvoor je hem gaat gebruiken, word het een fiets om relaxt mee te toeren dan zou ik de 2xl nemen, wil je een sportievere zit dan een XL

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2832
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 12 nov 2014 10:16

De fiets van yaspo is op het randje (of eroverheen). Als je je stuur op deze manier moet monteren zegt dat genoeg. Met 1.95 zou ik zeker eerder voor een 2xl gaan. Of je moet heel flexibel zijn, wedstrijden rijden en geen probleem hebben met een behoorlijke drop.

Anders gewoon 2xl zonder spacers!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 nov 2014 10:32

arnoudrace schreef:Vraagje vooraf. Is bij deze generatie ultimate cf's de afstand 'hart bracket tot bovenkant zadelpenklem' ook exact gelijk aan framemaat in cm's?
je kunt eenvoudig aan de geometrietabellen zien dat dit niet het geval is

Gebruikersavatar
Yaspo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jul 2011 20:23

Gebruikersavatar Yaspo 12 nov 2014 15:17

gaisdergerman schreef:De fiets van yaspo is op het randje (of eroverheen). Als je je stuur op deze manier moet monteren zegt dat genoeg. Met 1.95 zou ik zeker eerder voor een 2xl gaan. Of je moet heel flexibel zijn, wedstrijden rijden en geen probleem hebben met een behoorlijke drop.

Anders gewoon 2xl zonder spacers!
Waar doel je precies op bij mij? Aantal spacers?

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 12 nov 2014 16:29

gaisdergerman schreef:De fiets van yaspo is op het randje (of eroverheen). Als je je stuur op deze manier moet monteren zegt dat genoeg. Met 1.95 zou ik zeker eerder voor een 2xl gaan. Of je moet heel flexibel zijn, wedstrijden rijden en geen probleem hebben met een behoorlijke drop.

Anders gewoon 2xl zonder spacers!
Ik heb de geometrie van mijn vorige racefiets eens vergeleken met die van Canyon, hierbij heb ik met name gelet op de verschillen in stack en reach. Hierbij heb ik rekening gehouden dat ik op mijn vorige fiets een 12cm stuurpen en 2cm aan spacers gemonteerd had.

De stack van mijn huidige fiets was 611,4, die van de Canyon in XL 598 en van de Canyon 2XL 617 (zonder i-lock neem ik aan). Hier is duidelijk de 2XL de beter keuze aangezien ik dezelfde hoogte van het stuur kan bereiken met minder spacers.

De reach van mijn huidige fiets was 403,3, die van de Canyon in XL 406 en van de Canyon 2XL 417. Op het eerste gezicht zou de XL dus beter passen, maar aangezien ik mijn huidige fiets met een 12cm stuurpen gebruikte is het verschil van het 1cm langere frame volgens mij prima op te lossen met een 11cm stuurpen. De 0,4 cm die dan nog overblijft wordt ondervangen door het verschil in reach van het stuur, deze was van mijn vorige racefiets 77mm en is van het canyon stuur 70mm.

Maak ik hier de juiste aannames? Ik rij overigens geen wedstrijden, maar geef wel de voorkeur aan een sportieve en tevens comfortabele zit.

Ik ben het met 'gaisdergerman' eens dat de fiets van 'yaspo' op het randje zit (stuur gekanteld en veel spacers). Aangezien ik nog iets langer ben zou de 2XL denk ik beter passen bij mij. Op het moment dat ik mijn bbl 1cm vergroot geeft Canyon ook het advies voor een 2XL frame ipv een XL frame, hier blijkt ook al uit dat het allemaal maar net past op een XL denk ik.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 nov 2014 16:36

christiaan25 schreef: Ik ben het met 'gaisdergerman' eens dat de fiets van 'yaspo' op het randje zit (stuur gekanteld en veel spacers).
Canyon levert fietsen niet voor niets met max 2,5 cm aan spacers, dus dat is het probleem hier niet. Stuur kantelen om minder diep te hoeven zitten zou er wel op kunnen duiden dat het frame te klein is.

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 12 nov 2014 16:49

Het leveren van de fietsen met standaard 2,5cm spacers, betekent nog niet dat dit ook optimaal is.

Gebruikersavatar
Yaspo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jul 2011 20:23

Gebruikersavatar Yaspo 12 nov 2014 16:52

monsieurpinot schreef:
christiaan25 schreef: Ik ben het met 'gaisdergerman' eens dat de fiets van 'yaspo' op het randje zit (stuur gekanteld en veel spacers).
Canyon levert fietsen niet voor niets met max 2,5 cm aan spacers, dus dat is het probleem hier niet. Stuur kantelen om minder diep te hoeven zitten zou er wel op kunnen duiden dat het frame te klein is.
Zoals te lezen staat stond het stuur op de foto gekanteld omdat de fiets net 1 minuut in elkaar zat ;). Ik was nog niet met de afstelling bezig geweest... Dus de spacers zitten er ook nog 'gewoon' onder. Wat dat betreft is mijn foto niet echt een goed vergelijk. Het was een snelle 'ik heb een nieuwe fiets!' foto ;).

Echter ben ik geen fiets expert en heb wat dat betreft nog niet heel veel race kilometers gemaakt. Kom uit de mtb wereld. Mijn vorige racefiets was te kort, deze is langer... Het echte (fijn)afstellen komt wat mij betreft toch als je meer kilometers in de benen hebt, helemaal met meer ervaring in langere ritten.

Plaats reactie