Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rollenbank

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 04 apr 2013 15:42

Beste forummers,

Hoewel het weer iets beter wordt ziet het er toch naar uit dat ik altijd naar buiten zal kunnen op de racefiets. Ik heb namelijk weinig zin in de regen of kou te fietsen. Daarom denk ik erover een rollenbank aan te schaffen. Na wat gegoogle kom ik ontzettend veel verschillende modellen tegen en hier wordt ik niet veel wijzer van. Er zijn losse rollen en banken met weerstand. Wat zijn de voor en nadelen? Kun je op je eigen fiets fietsen of is dit niet aan te raden? (Ik heb al wat gelezen over zweet en slijtage) Is er dan goedkoop +/- 100,- een fiets te verkrijgen die ik er op kan zetten of rijdt dit zo slecht dat ik hier beter niet aan kan beginnen?
Ik weet het, een hoop vragen in een keer, maar ik kon er zelf niet uit komen. Alvast bedankt voor de antwoorden!

Racemachien
Forum-lid

Racemachien 05 apr 2013 22:15

Op gewone losse rollen, zonder weerstand, is het moeilijk een echte blokjestraining te doen, dit zal beter gaan op een rollenbank met weerstand. Maar de prijs is ook wel hoger. En je kan perfect met je eigen fiets er op rijden, de banden slijten niet snel t.o.v. vaste rollen. Als je je zweet regelmatig afkuist gaat je lak ook niet corroderen. Een andere fiets kopen voor op de losse rollen zou ik niet doen.

Zelf rij ik op een tacx rollenbank (met conische blauwe rollen en zonder weerstand)

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 06 apr 2013 14:43

Je merkt dat ik een echte beginner ben, want wat is een blokjestraining? Traint het niet beter met weerstand?
Is het rijden op een rollenbank met losse rollen moeilijk? Ik heb namelijk heel wat filmpjes voorbij zien komen met mensen die er vanaf schieten of omvallen. Ook zou ik het fijn vinden om tussendoor wat TV te kunnen kijken, kan dat wel met de losse rollen of moet je je door erg voor concentreren? Alvast bedankt weer!

Racemachien
Forum-lid

Racemachien 06 apr 2013 17:11

Een blokjestraining is een training waarbij je over een bepaalde tijd met een verhoogde hartslag gaat fietsen. Als je dan een weerstand hebt, dan kan je makkelijker aan een hogere hartslagen komen. En het rijden op een losse rollenbank is niet moeilijk, de eerste keren dat je ze gebruikt zet je het gewoon naast een muur, en je kan dan een beetje vasthouden, misschien is het ook verstandig de eerste keer zonder klikpedalen te proberen, dan kan je al nooit vallen. En TV kijken gaat perfect, je moet natuurlijk wel geconcentreerd blijven op het rijden, maar als je wat ervaring hebt met het rijden op losse rollen kan je makkelijk TV kijken.

Als je nog vragen hebt, of iets is niet duidelijk, vraag gerust!

Dennis31
Forum-lid

Dennis31 06 apr 2013 23:31

Wil je eigenlijk per se een rollenbank? Want anders kun je ook gewoon een fiets- of ergotrainer aanschaffen?

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 06 apr 2013 23:48

Om eerlijk te zijn dacht ik dat een rollenbank een verzamelnaam was voor al die apparaten. Nu ik al wat verder aan het zoeken ben zie ik dat er een heleboel verschillende zijn. Ik heb dus eigenlijk nog geen voorkeur. Waar het mij om gaat is dat ik bij minder weer een uurtje of maximaal 2 binnen wil kunnen fietsen. Het moet niet slecht voor mijn fiets zijn omdat ik deze net nieuw heb aangeschaft. Die losse rollen lijken mij erg moeilijk en vast zitten lijkt me prettiger. Is een fiets of ergotrainer wel slecht voor de fiets of banden?

bve
Forum-lid

bve 07 apr 2013 17:06

DrBibber schreef:Beste forummers,

Hoewel het weer iets beter wordt ziet het er toch naar uit dat ik altijd naar buiten zal kunnen op de racefiets. Ik heb namelijk weinig zin in de regen of kou te fietsen. Daarom denk ik erover een rollenbank aan te schaffen. Na wat gegoogle kom ik ontzettend veel verschillende modellen tegen en hier wordt ik niet veel wijzer van. Er zijn losse rollen en banken met weerstand. Wat zijn de voor en nadelen? Kun je op je eigen fiets fietsen of is dit niet aan te raden? (Ik heb al wat gelezen over zweet en slijtage) Is er dan goedkoop +/- 100,- een fiets te verkrijgen die ik er op kan zetten of rijdt dit zo slecht dat ik hier beter niet aan kan beginnen?
Ik weet het, een hoop vragen in een keer, maar ik kon er zelf niet uit komen. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Geen rollenbank. Koop goede kleding en ga lekker buiten fietsen.

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 07 apr 2013 21:35

Dat doe ik al, alleen ben ik niet van plan dit in de regen te doen. Ook voor na het werk denk ik dat ik eerder een uurtje op zolder zal fietsen dan naar buiten te gaan.

Dennis31
Forum-lid

Dennis31 07 apr 2013 22:34

Ik heb zelf een Tacx Satori, ben er tevreden mee. Niet te duur en gewoon handig voor een uur of twee binnen te fietsen. Ergotrainers zijn direct weer aan de dure kant. Als je van plan bent er echt heel veel gebruik van te maken kun je daar eens naar kijken.

Plaats reactie