Ik ben tijdens het schoonmaken een scheurtje in de lak tegen gekomen. Het zit in de achtervork vlak bij de dropouts aan de derailleur zijde.
De vraag is nu is het alleen een scheurtje in de lak of ook in het carbon.
Om iets meer te kunnen zien heb ik het kaal geschuurd.
Onderstaande foto's zijn van de kant waar de breuk zat. Het lichte lijkt een lijmverbinding tussen het frame en de dropout.
Hieronder een foto van de andere kant. Hier is de zelfde lichte deel te zien.
Als ik kracht zet op de achtervork dan zie ik geen breuk.
Wat denken jullie lak scheurtje of breuk in het frame.
scheur in frame FM098??
Wellicht wat werking in een slechte lijmverbinding.
Ik zie het nog niet direct uit elkaar vallen maar zou er ook niet gerust op zijn.
Bijna alle carbon frames hebben dergelijke verbindingen op die plaats. 'k heb alleen niet eerder juist daar een probleem gezien. Mocht je er nog mee gaan rijden, spuit het dan eerst weer even wit, dan zie je direct of het weer scheurt.
Ik zie het nog niet direct uit elkaar vallen maar zou er ook niet gerust op zijn.
Bijna alle carbon frames hebben dergelijke verbindingen op die plaats. 'k heb alleen niet eerder juist daar een probleem gezien. Mocht je er nog mee gaan rijden, spuit het dan eerst weer even wit, dan zie je direct of het weer scheurt.
Trappe doe je met je benen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lijkt op een verbinding in het carbon die iets meer meegeeft waardoor de lak is gescheurd.
Persoonlijk wel een risisco actie om het zelf te onderzoeken. Ik weet niet hoe oud het frame is maar de garantie is nu iig vervallen
Persoonlijk wel een risisco actie om het zelf te onderzoeken. Ik weet niet hoe oud het frame is maar de garantie is nu iig vervallen
De fiets wordt voornamelijk gebruikt als tweede fiets.
Garantie was nog niet verlopen, maar terug sturen gaat meer kosten dan een nieuw frame.
Reparatie zou 150 euro zijn.voor 300Euro. Exl.verzendkosten kan ik een nieuw frame krijgen.
Vindt het alleen zonde als er niets aan de hand is.
Verder wordt er ook wel eens gezegd dat op een staande achtervork weinig krachten komen.
Ik ga het denk ik op nieuw lakken en kijken wat er gebeurt.
Garantie was nog niet verlopen, maar terug sturen gaat meer kosten dan een nieuw frame.
Reparatie zou 150 euro zijn.voor 300Euro. Exl.verzendkosten kan ik een nieuw frame krijgen.
Vindt het alleen zonde als er niets aan de hand is.
Verder wordt er ook wel eens gezegd dat op een staande achtervork weinig krachten komen.
Ik ga het denk ik op nieuw lakken en kijken wat er gebeurt.
FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2
Ik heb een vergelijkbaar probleem met een ATB frame van Dengfu.
2 scheurtjes op de staande achtervork, dus zowel links als rechts op dezelfde hoogte.
Na een paar keer gemaild te hebben, is besloten om het frame op te sturen.
Reparatie in Nederland zou te duur zijn.
Verzendkosten waren ook niet absurt hoog.
Vorige week is het frame opgestuurd.
Hou jullie op de hoogte.
2 scheurtjes op de staande achtervork, dus zowel links als rechts op dezelfde hoogte.
Na een paar keer gemaild te hebben, is besloten om het frame op te sturen.
Reparatie in Nederland zou te duur zijn.
Verzendkosten waren ook niet absurt hoog.
Vorige week is het frame opgestuurd.
Hou jullie op de hoogte.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zou me totaal geen zorgen maken er er gewoon op verder fietsen. Lijmverbindingen kunnen iets bewegen en als de lak ouder wordt gaat het barsten.
Overigens zou je waarschijnlijk nog gewoon (zij het minder strak) kunnen fietsen als de hele staande achtervork ertussenuit gezaagd is (Cervelo heeft daar ook testen mee gedaan).
Staande vork is overigens een van de weinige plekken waar is gedachtenloos een carbonreparatie uit zou laten voeren op de meeste andere plekken zou ik dit laten.
Overigens zou je waarschijnlijk nog gewoon (zij het minder strak) kunnen fietsen als de hele staande achtervork ertussenuit gezaagd is (Cervelo heeft daar ook testen mee gedaan).
Staande vork is overigens een van de weinige plekken waar is gedachtenloos een carbonreparatie uit zou laten voeren op de meeste andere plekken zou ik dit laten.
Ga eens met een muntje tikken op het carbon. Hoor je dat het geluid ter plekke anders wordt, dan duidt op een onregelmatigheid in het materiaal (bijvoorbeeld een schuur of een delaminatie). Dit is een vrij pirmitieve manier van testen die bijvoorbeeld ook wordt gebruikt bij de inspectie van lijmlagen in oude houten vliegtuigen..
Op verzoek van Lcsmet een update mbt het scheurtje.
Fiets er nog steeds een paar keer per maand op voor 4 weken terug nog in de ardennen o.a Trois point en van het voorjaar een week op Mallorca.
Heb de "schade" eenvoudig weggewerkt, wil eerst weten of dit niet verder gaat.
Tot nu toe geen verder "schade" kunnen ontdekken.
Dus ik ga er vanuit dat het "beweging van het frame is op de plaats van de lijmverbinding.
Met mijn 105kg durf ik na ruim twee jaar wel te vertellen dat dit een goed frame is voor de prijs.
Ik vindt het zelfs beter rijden dan mijn Ridley Noah, maar niet dan de Pinarello Dogma alhoewel ik me afvraag of het prijsverschil te recht vaardigen is.
Fiets er nog steeds een paar keer per maand op voor 4 weken terug nog in de ardennen o.a Trois point en van het voorjaar een week op Mallorca.
Heb de "schade" eenvoudig weggewerkt, wil eerst weten of dit niet verder gaat.
Tot nu toe geen verder "schade" kunnen ontdekken.
Dus ik ga er vanuit dat het "beweging van het frame is op de plaats van de lijmverbinding.
Met mijn 105kg durf ik na ruim twee jaar wel te vertellen dat dit een goed frame is voor de prijs.
Ik vindt het zelfs beter rijden dan mijn Ridley Noah, maar niet dan de Pinarello Dogma alhoewel ik me afvraag of het prijsverschil te recht vaardigen is.
FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2