Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

RIH Project Athena

Gebruikersavatar
Demax69
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 14 aug 2014 09:28

Gebruikersavatar Demax69 15 aug 2014 20:18

Helemaal mijn ding dit. Old-skool frame met `een nieuw jasje`!
Rih was in de jaren 80 erg populair in het Noord-Hollandse peleton. Kan me dit soort frames met die mooie lijnjtes langs de lugs nog goed herinneren. Prachtig. en dan dat chrome.

In die tijd waren de frames van Zieleman en Brands ook erg de moeite waard.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 aug 2014 21:17

juliandevos schreef:[De fiets wordt opgebouwd met een zwarte Campagnolo 2015 Athena groep, Deda zero 100 stuur, pen, en zadelpen, Fizik Antares zadel en Campagnolo Neutron Ultra wielen.
Spijtig, een 31.8mm stuur en Deda 100 pen ogen echt vreselijk lomp in een frame met slanke buizen en een 1" balhoofdbuis. Maar je moet het zelf weten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Demax69
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 14 aug 2014 09:28

Gebruikersavatar Demax69 15 aug 2014 21:47

Timo 2.0 waar zou jij voor kiezen? Er is m.i. niet al te veel keuze in ahead pennen die mooi slank zijn, maar toch een 31.8 mm stuur kunnen hebben. Heb zelf een thomson op mijn gazelle die
Ik qua pen heel erg mooi vind, maar ook net aan de grove kant vind bij de slanke framebuizen.
Ik laat m zitten omdat ik perse met een modern, compact stuur wil rijden.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3110
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 aug 2014 22:14

Waarom niet zo'n stuur zoals GastheerG ook op z'n Gios heeft geplaatst? Zelf ben ik van plan zo'n stuur te bestellen voor mijn jaren 90 Gazelle.
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 15 aug 2014 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Demax69
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 14 aug 2014 09:28

Gebruikersavatar Demax69 15 aug 2014 22:20

Ik ben zelf heel erg gesteld geraakt op de korte reach en kleine drop van de moderne sturen.
Die overgang naar de shifters vind ik zo prettig dat ik er niet vanaf wijk.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3110
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 aug 2014 22:24

zag dat ik de verkeerde had gelinkt. :oops: deze bedoelde ik

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 aug 2014 22:41

Demax69 schreef:Timo 2.0 waar zou jij voor kiezen? Er is m.i. niet al te veel keuze in ahead pennen die mooi slank zijn, maar toch een 31.8 mm stuur kunnen hebben. Heb zelf een thomson op mijn gazelle die
Ik qua pen heel erg mooi vind, maar ook net aan de grove kant vind bij de slanke framebuizen.
Ik laat m zitten omdat ik perse met een modern, compact stuur wil rijden.
Mijn voorkeur gaat bij een 1" balhoofdstel uit naar een nos Syntace F99 pen. En als een korte reach en drop wil kun je die goed combineren met bijvoorbeeld een Deda Nera op Piega stuur met 26.0 mm klemming. Die laatste heeft een reach van 75 mm en rrn drop: 130 mm

Als je perse een 31.7 mm Deda 100 stuur wil monteren dan is de Deda Superleggero stuurpen door zijn stack height van 36 mm (tegen 40 mm van de Zero 100) de mooiste oplossing.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 15 aug 2014 23:16

+ 1 voor de syntace f99, zeer mooie slanke pen. Wat betreft sturen, hier nog keuze zat in 26.0: https://www.bike-components.de/shop/cat ... 6-0mm.html. Ik rijd zelf ook met een Syntace F99 stuurpen icm een Deda 215 shallow. Dit is echter wel een vrij klassieke stuurbocht.
Gazelle Team TVM \'99

juliandevos
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 mei 2014 21:49

juliandevos 16 aug 2014 00:23

Ik vind je zorg wel terecht Timo 2.0, een zero 100 op een stalen frame leek mij ook te grof. Ik heb een paar voorbeelden gezien waar ik het erg vond meevallen. Ik wil net als Demax 69 graag een zero100 stuur (compact), en nu Deda de Black on Black decals heeft op de stuurpen ben ik overstag. De Syntace is inderdaad een hele goeie, en, agree, de superleggero is inderdaad een mooiere keus dan zero 100 (maar zo duur) Ik ga het bekijken als de fiets klaar is, en als het me niet meevalt dan zoek ik een andere pen/stuur combinatie.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 16 aug 2014 10:39

Vieux chnoque schreef:RIH, en zijn maker Bustraan hebben best leuke fietsen gemaakt. O.a. baanfietsen voor Oosteuropese staatsteams.
En Nederlanders!

- Tussen 1989 en 1996 werden tien wereldtitels behaald op RIH fietsen
- Leontien van Moorsel wint in 1990 haar eerste wereldtitel op de dames achtervolging op een RIH
- Vanaf 1991 behaalde Ingrid Haringa op de sprint en op puntenkoers 5 wereldtitels op een RIH
- Op de Olympische Spelen van 1992 en 1996 werden er diverse zilveren en bronzen medailles op RIH fietsen gewonnen
- Door de jaren heen zijn er 63 Wereld en Olympische titels behaald op fietsen van RIH
RIH hebben ze mij altijd verteld, is arabisch voor wind, en komt uit de boeken van Karl May (Kara ben Nemsi).
Dit is dus helemaal multiculti
Om precies te zijn: Rih is de naam van het paard van Kara ben Nemsi.

Het volgende is niet direct geverifieerd, dus ik kan er naast zitten. Volgens mij klopt het heel behoorlijk:

Rih is met Gazelle het wedstrijd merk uit onze wieler geschiedenis en samen met Gazelle het meest op WK's en OS gebruikt. RIH zal zeker op de baan nog meer achter zijn naam hebben dan Gazelle, maar heeft nooit de profesionele wegsport gehaald (waren daar ook veel te klein voor). En qua vertegenwoordiging in ons amateur peloton kan ik alleen maar zeggen: Champion Mondial. In 1984 had volgens mij 95% van de renners een Gazelle.

Batavus en Koga zijn wat dat betreft wat later komen kijken en hebben (veel) minder titels, maar hebben natuurlijk met het sponsoren van de Nederlandse amateur selectie (jarenlang Batavus) en het baan team (toch ook al een hele tijd Koga) de laatste jaren harder aan de weg getimmerd.

RIH was dus zeker top, maar of het gerafineerd was kan ik totaal niet zeggen. Prima fietsen waren het zeker. En of Zielemann beter was? Geen flauw idee. Ik geloof wel dat Zielemann zeldzamer is en dat doet wonderen voor de begerenswaardigheid.



Ik ben als 13 jarige in 1984 trouwens begonnen op een Covetje en dat was best een leuke fiets voor een beginnertje (dank pappa en mamma!)

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 16 aug 2014 10:48

Overigens betreft de "restauratie/verbowuing":

Wat jij wil gaan doen is prima, echt geen gekke keuze! Hieronder volgt wat ik anders zou doen, maar dat is gewoon leuk meedenken, moet je je verder niks van aantrekken.

De originele kleuren zijn natuurlijk wel heel erg gaaf. Maar het ontbreken van tweede bidonnokken zou mij enorm irriteren. Verder ben ik ook niet zo'n retro fan, frictie en retro frictie bekoort mij niet (ik was als renner blij dat SIS kwam, veel fijner in de wedstrijd, laat staan de sprong naar STI). De remmen uit die jaren doen ook niet mijn ogen oplichten met me plezier.

Dus voor gewoon verbruik zou ik hetzelfde doen, frame moderniseren en een nieuwe groep erop!

Alleen die kleur keuze.... Ik zou toch de buidel hebben getrokken en dit schema terug laten zetten en er een shiny Athena (of Veloce!) groep op hebben geplakt. Rood met modern zwart is heel leuk, maar dat blauw met witte panelen schreeuwt echt RIH. Dat heb je met dat moderne unicolor schema veel minder.

Als het dan toch uni moet worden kies ik voor een kleur waar Timo waarschijnlijk heel erg van gaat knikken: RIH Parelmoer wit!

juliandevos
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 mei 2014 21:49

juliandevos 16 aug 2014 11:17

Dank je wel DC voor de geschiedenis les! Dat doet meer recht aan de geschiedenis van RIH.
Wat betreft de bidonnokken, er kon maar 1 bidonhouder op, er is juist geboord voor een tweede bidonhouder.
De lastige kleurkeuze... het originele blauw is mooi, wit is mooi, de blanke Athena groep is mooi, ik heb weloverwogen en vooral gevoelsmatig gekozen voor de 'huiskleur' van RIH, RIH-rood en de zwarte opbouw, en vooral door deze fiets die ik geweldig mooi vind (alleen de zadelpen vind ik hier twijfelachtig):
Afbeelding

Plaats reactie