Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpen

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 11 mar 2015 19:57

Even gezocht maar nog niet genoeg antwoorden kunnen vinden... Ik heb na een fietsmeting het advies gekregen om mijn zadel nog 12-15mm verder naar voren te zetten... Helaas staat mijn zadel al helemaal naar voren (ook na de meting).

Hoe zie/meet ik hoeveel offset mijn huidige zadelpen heeft?
Soms lees ik dit: 'offset tussen 12 -23 mm': Wat houdt dat in? Kan je de zadelpen verstellen?

Mijn fiets is een Giant Advanced Propel LTD (2014) trouwens......

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mar 2015 22:38

Precies meten is lastig, maar kijk eens goed of laat anderen meekijken: dus hier een fotootje plaatsen van je zadelpen. De setback is geconstrueerd, is dus niet te veranderen, wel zijn er zadelpennen met een setback van 0mm te koop.
Zou het kunnen dat je een te groot frame hebt gekocht?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16766
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mar 2015 22:48

Een Propel heeft zo'n specifieke, platte, aerozadelpen. Ik geloof niet dat daar een alternatief met minder setback voor bestaat. Misschien een zadel met iets langere rails, anders een ander frame. Een andere fietsmeting wil ook nog wel eens helpen.
Campagnolo Ultra Dork

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 12 mar 2015 08:40

Een te groot frame? Zou inderdaad kunnen..... :oops: Al zijn mijn benen wel lang vergeleken met het bovenlichaam.. Een maat kleiner had misschien daar weer problemen opgeleverd. Ik merk zeker een positief verschil na de fietsmeting, dus als het mogelijk is zou ik graag die laatste paar mm ook meepakken om te kijken of dat inderdaad nog beter zit.

Foto uploaden gaat niet helemaal lekker maar hieronder poging 12:
https://imagizer.imageshack.us/v2/320x1 ... J8kQlE.jpg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16443
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 mar 2015 08:53

chewingmountain schreef:
Afbeelding

Volgens je foto staat je zadel nu al te ver naar voor om echt veilig te zijn..
Op je zadelrails is er normaal gezien een "bereik" aangegeven.
Volgens mij zit de klemming op de rails nu al buiten dit (door de constructeur als veilig beschouwd) bereik.

Afbeelding

Bestaat er voor de Propel geen "0 mm setback" zadelpen?
"Maatstreepjes op zadelrails" topic

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 12 mar 2015 09:14, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jbplap
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mar 2015 18:06

Jbplap 12 mar 2015 09:09

Er zijn ook fast forward zadelpennen, waarbij je dan zelfs een 'negatieve' setback krijgt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 12 mar 2015 09:13

Lcsmet schreef:Volgens je foto staat je zadel nu al te ver naar voor om echt veilig te zijn..
Op je zadelrails is er normaal gezien een "bereik" aangegeven.
Volgens mij zit de klemming op de rails nu al buiten dit (door de constructeur als veilig beschouwd) bereik.

Afbeelding

Bestaat er voor de Propel geen "0 mm setback" zadelpen?
"Maatstreepjes op zadelrails" topic
Inderdaad want als je naar de foto kijkt klemt de zadelpen al in de bocht van de rails. Dit kan vervolgens ervoor zorgen dat er een scheur in komt.

Wel heb ik een foto van een Giant TCR gevonden waarbij het klemgedeelte op een tweede positie zit.

Afbeelding

Ze hebben het onderste gedeelte omgedraaid en naar voren geplaatst. En zo te zien kan dat bij jou ook. Waar de rolmaat op de foto stopt zie ik een rubber iets wat de tweede positie verbergt. Even je zadel eraf halen en het klem gedeelte plus de rubberen afdichting.
Laatst gewijzigd door JasperGR op 12 mar 2015 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 12 mar 2015 09:23

Klopt, is ook niet de bedoeling.... Vandaar opzoek naar de beste oplossing. Ben ook al in contact met een Giant dealer maar wat meer meningen vragen kan nooit kwaad. Ik vond op de Engelse site van Giant deze zadelpen met 0mm offset: http://www.giant-bicycles.com/en-CA/gea ... 269/52684/

De vraag die tot nu toe onbeantwoord is: is deze zadelpen anders dan degene die ik nu heb? (die dealer dacht dat deze hetzelfde was maar zeker is dat nog niet) Ik kan namelijk niet zien hoeveel offset in nu heb......

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 12 mar 2015 09:25

Lees mijn edit chewingmountain
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 12 mar 2015 09:28

JasperGR schreef:
Lcsmet schreef:Volgens je foto staat je zadel nu al te ver naar voor om echt veilig te zijn..
Op je zadelrails is er normaal gezien een "bereik" aangegeven.
Volgens mij zit de klemming op de rails nu al buiten dit (door de constructeur als veilig beschouwd) bereik.

Afbeelding

Bestaat er voor de Propel geen "0 mm setback" zadelpen?
"Maatstreepjes op zadelrails" topic
Inderdaad want als je naar de foto kijkt klemt de zadelpen al in de bocht van de rails. Dit kan vervolgens ervoor zorgen dat er een scheur in komt.

Wel heb ik een foto van een Giant TCR gevonden waarbij het klemgedeelte op een tweede positie zit.

Afbeelding

Ze hebben het onderste gedeelte omgedraaid en naar voren geplaatst. En zo te zien kan dat bij jou ook. Waar de rolmaat op de foto stopt zie ik een rubber iets wat de tweede positie verbergt. Even je zadel eraf halen en het klem gedeelte plus de rubberen afdichting.
Dat is het proberen waard... Ik had inderdaad al een paar aanwijzigen gevonden dat dit misschien mogelijk was. Wist alleen nog niet hoe/wat. Thanks!

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 12 mar 2015 18:46

Het is gelukt!! :)
Had ook nog wat foto's van Giant ontvangen en de zadelpen is inderdaad op 2 standen in te stellen... Ik ben mijn gewenste mm naar voren en het zadel zit een stuk beter in de beugel! Bedankt voor de reacties!

Afbeelding

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 12 mar 2015 19:36

Kijk dat is top om te horen! Succes ermee!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Plaats reactie