Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen met gebroken vingers?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2015 09:11

Na een domme val zondag blijk ik twee vingers aan mijn linkerhand gebroken te hebben. :-(
Sinds gisteren zit er gips omheen; dat moet er 3 tot 4 weken blijven zitten.
Op mijn vraag of het gips zo gezet kon worden dat ik er mee kon blijven fietsen keek de gipsverpleegkundige me heel raar aan. "Dat was zeer onverstandig" volgens haar.
Dat weet ik ook wel, maar ik ben ook eigenwijs, en niet van plan de opgebouwde conditie nu verloren te laten gaan. Vooral ook omdat ik gisterochtend gewoon 25 km naar mijn werk gefietst ben (ik wist toen nog niet dat mijn vingers gebroken waren; echt lekker fietsen is anders, maar het was te doen).

Nu mijn vraag: zijn er mensen die met iets dergelijks gewoon door zijn blijven trainen? Was het te doen? Of leverde het vooral extra klachten op?
Ik ben dus vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen. Voor medisch advies ga ik naar mevr 53x11, die is huisarts :-) (en vindt het ook niet zo'n strak plan als ik op de fiets stap, maar snapt ook wel dat ik heel ongelukkig word van 3 weken thuiszitten en een beetje klooien op de tacx)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 08 apr 2015 09:26

53x11 schreef: Nu mijn vraag: zijn er mensen die met iets dergelijks gewoon door zijn blijven trainen? Was het te doen? Of leverde het vooral extra klachten op?
als je nou antwoorden krijgt waar je niet op hoopt, ga je daar dan naar luisteren? ;)
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6107
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 apr 2015 09:28

Ik ben ervaringsdeskundige met een pink uit de kom. Die is 'gespalkt' door mijn rechter onderarm in het gips te zetten. Ik heb er toen niet mee gefietst maar dat gips zou ook maar een weekje duren. Ik heb wel auto gereden, alhoewel dat verzekerings technisch ook niet schijnt te mogen maar dat hoorde ik pas achteraf.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 apr 2015 09:35

@53x11 Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar in Ede in het ziekenhuis hangt een wielrenstuur op de gipskamer, om in voorkomende gevallen het gips zo goed mogelijk aan te brengen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 apr 2015 09:38

Je hebt trainen en trainen. Als trainen betekent: volle bak onderin de beugel met de snelle groep van de wielerclub, dan zeg ik: niet doen.
Als trainen betekent: op een fiets met een recht stuur in je eigen tempo met een maat gewoon rustig wat fietsen, dan zeg ik: doen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16771
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2015 09:43

Mijn ervaring is dat sporten met met gips een hoop gezweet en daardoor jeuk oplevert.

Of het mogelijk is om te fietsen? Dat voel je zelf goed aan. Als het pijn doet moet je het niet doen. Wel moet je van tevoren proberen of je goed kunt remmen en dan bedoel ik echt een noodstop maken en niet een beetje in je rem knijpen. Als remmen niet gaat is het verstandig om op de tacx te trainen.

Zelf heb ik een half jaar met mijn pols in het gips gelopen en fietsen was toen echt niet mogelijk. Ik toen mijn conditie op de hometrainer onderhouden. Dan zit je meer rechtop en heb je die hand ook niet nodig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2015 09:43

Belgje schreef: als je nou antwoorden krijgt waar je niet op hoopt, ga je daar dan naar luisteren? ;)
Goeie (gewetens-)vraag. Eerlijk antwoord: weet ik nog niet :oops:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 apr 2015 10:47

Pokke situatie. Misschien wordt 't als je niet veilig kunt fietsen inderdaad Tacxen om je conditie zo min mogelijk te verliezen.

Jou kennende zullen we de velomenati er maar niet bij halen want dan ga je onverstandige dingen doen. ;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2015 11:39

Ik wilde net roepen, wat zeggen the rules :D

Anyway, beterschap. Persoonlijk zou ik gewoon mee fietsen als je dat tenminste gaat.

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 08 apr 2015 12:22

Na een val over een hondje bleek mijn elleboog gebroken te zijn (steunverbandje gekregen) en na ca. een maandje kwamen ze erachter dat mijn wortelhandbeentje ook gebroken was. Toen kreeg ik gips waarmee ik zo'n 16 weken heb gelopen (arts vertrouwde het niet na de 1ste controle). Ook bleek er een frozen shoulder ontstaan te zijn waarmee ik vanaf Sep 2014 tot Mrt 2015 bij de fysiotherapeut heb gelopen.

Ik heb er gewoon mee gefietst en na het fietsen ook gedoucht, het was kunststof "gips", kan wel wat hebben en als je het goed laat drogen gaat het ook niet stinken of zo. Het ging er juist beter van ruiken.

Wel even kijken of je kunt remmen en sturen en wellicht niet te ver van huis gaan want een bandje verwisselen wordt lastig / onmogelijk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2015 14:18

rob74 schreef:Ik ben ervaringsdeskundige met een pink uit de kom. Die is 'gespalkt' door mijn rechter onderarm in het gips te zetten. Ik heb er toen niet mee gefietst maar dat gips zou ook maar een weekje duren. Ik heb wel auto gereden, alhoewel dat verzekerings technisch ook niet schijnt te mogen maar dat hoorde ik pas achteraf.
Ik had ook pink en ringvinger uit de kom, die zijn door mijn lieftallige vriendinnetje afgelopen zondag weer keurig rechtgezet. Gister, na enig aandringen, toch maar een foto laten maken om te zien of alles weer goed stond. Dat was zo, maar groot was mijn verbazing toen ik hoorde dat zowel pink als ringvinger gebroken waren.
Anyways, ik ga vanavond eerst maar eens op de tacx (als die het nog doet na 8 jaar stilstaan in de schuur...), en dan morgen maar van werk terug naar huis fietsen.
Zal hier mijn ervaringen wel posten

@schrijnie: Bandje wisselen wordt een kansloos verhaal inderdaad, dus korte ritjes of met een maatje
@havana, TTT: De rulez zeggen Harden the Fuck Up; ik ben wellicht al in overtraining door dit topic te plaatsen :oops:
Maar ik heb mss iets van krediet door met gebroken, uit de kom zijnde vingers, nog door te fietsen (ok, het was ook nog maar 3 km naar huis), deze te laten zetten (na eerst zelf een half geslaagde poging ondernomen te hebben) en de volgende dag weer op de fiets te stappen. :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2015 14:46

Je kan ook gewoon je meisje bellen als je lek rijdt.

Plaats reactie