Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Software supercompensatie

apollo
Forum-lid

apollo 15 apr 2015 13:53

Is er iemand die weet heeft van bepaalde software (al dan niet betalend) om je trainingsgevens te uploaden en daarna te analyseren?
Ik bedoel iets dergelijks zoals de 'Fitheid & Frisheid' rubriek bij 'Strava premium'.
De 'Fitheid & Frisheid' zou vrij nauwkeurig werken als je over een vermogensmeter beschikt, maar dit heb ik niet.
Ik maak gebruik van een Garmin Edge 510 met hartslag-, snelheid- en cadanssensor.
Het is de bedoeling om de vermoeidheid in te schatten en om het moment van supercompensatie iets beter te kunnen voorspellen en om zo te weten te komen met welke intensiteit je best traint op een bepaalde dag.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 apr 2015 14:02

Trainingpeaks.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 apr 2015 14:17

Los van een programma, kan je ook zelf een dagboekje bijhouden, bijvoorbeeld in excel.
Meet je rustpols s ochtends na wakker worden (met de hand of evt met hf meter.., al is dat vaak een gedoe).
Geef je zelf een cijfer van 1 tot 5, of van 1 tot 10, net wat je wilt, met hoe fit je je voelt.

Heb je die dag nog training, voeg dan de gegevens van die training in die jij van belang acht. hf gem. en tijdsduur bijv. En als het ontzettend intervallen zijn, dan wil je dat erbij vermelden omdat een gem. hf niet zo veel zegt dan. Voeg ook hierbij een cijfer van 1-5 toe van hoe zwaar jij die training vond op dat moment.

Als je dit een aantal weken doet, dan zul je wellicht wat patronen gaan ontdekken. Kan je aan je ochtendpols meer je fitheid inschatten. En als een bepaalde trianing in week 1 licht was (2 bijv.). en in week 3 deed je dezelfde training maar was deze zwaar (4 bijv). dan heb je direct ook een indicatie dat je minder uitgerust bent.

Als je gaat supercompenseren, dan is dat vaak voor een koers op zaterdag of zondag. Dan heb je niet heel veel keuzes in het moment van de supercompensatie. Dat zal (persoonlijk) toch op dinsdag of woensdag vallen (uitzonderingen daargelaten). Dit kan je uitproberen, en ook hiervan het resultaat een waardering geven. Hoe zwaar was die supercompensatie? op welke dag had je deze gedaan? Hoe goed voelde je benen/lijf op de dag van de koers? En was dit beter/slechter/gelijk dan de koers 2 weken daarvoor toen je de supercompensatie had aangepakt op een andere dag?

Een programma kan je ook goed helpen, maar die zal het toch met jouw gegevens en standaard formules tot conclusies moeten komen. Nou is iedereen uniek, dus kan zo'n soort dagboek je altijd helpen om meer over jezelf en je eigen gevoel te weten te komen. En ook als je een geschikt programma hebt, zou ik zo'n dagboekje adviseren. Want wat er ook aan getallen uit een programma komt, je eigen gevoel bij opstaan of zwaarte van een training, kan je toch het beste zelf beoordelen. Doe je dit over meerdere seizoenen, kan je ook kijken of je in de seizoensopbouw - op macro niveau - dingen zou moeten/willen veranderen. Of dat als je wat veranderd hebt, dat je een jaar terug kan kijken of je de verbetering kan meten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

eonderde
Forum-lid

eonderde 04 mei 2015 22:43

Of golden cheetah. Gratis. Maar je moet je er wel in verdiepen.

apollo
Forum-lid

apollo 06 mei 2015 10:30

eonderde schreef:Of golden cheetah. Gratis. Maar je moet je er wel in verdiepen.
Awel, dat ga ik eens bekijken. Mij er moeten in verdiepen vind ik niet erg ... denk ik ;)

Plaats reactie