Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2015 13:50

Stelling 1.
Het is mateloos irritant hoe de verschillende grote fietsproducenten producten agressief in de markt zetten waar de fietser objectief gezien in 99% van de gevallen helemaal niets aan heeft.

Stelling 2.
Het is verbazingwekkend hoe fietsconsumenten als makke schapen bij bosjes vallen voor de marketingtrucs van producenten.

Meest aansprekende voorbeelden zijn natuurlijk schijfremmen een elektronisch schakelen. Bij de eerste kán er geen verschil zijn tov velgremmen, tenzij de schijven op magische wijze de weten van de fysica weten te breken. Bij de tweede zijn de verschillen zo marginaal, tegen een enorme stijging in zowel kosten als complexiteit, dat je objectief gezien wel een enorm ei moet zijn om dit aan te schaffen.

DISCLAIMER: enige nuance ontbreekt hier uiteraard. Anders zouden het ook geen goede stellingen zijn
;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Critic
Forum-lid

Critic 28 aug 2015 13:58

Zonder innovaties reed je nog altijd in wollen kleding, op stalen fiets van 20 kilo, en moest je je achterwiel omdraaien om een ander verzet te rijden...

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 28 aug 2015 14:01

Het is mateloos irritant hoe de verschillende grote fietsproducenten producten agressief in de markt zetten waar de fietser objectief gezien in 99% van de gevallen helemaal niets aan heeft.
Vanuit welk perspectief bedoel je dit? Ben het met je eens maar vanuit bedrijfsperspectief; als wij het niet doen doet de concurrent het..
Het is verbazingwekkend hoe fietsconsumenten als makke schapen bij bosjes vallen voor de marketingtrucs van producenten.
De buurman heeft het ook... Producten in de markt zetten heeft imho niet eens veel te maken met het wel of niet effect hebben van innovatie. Maar wel met het willen HEBBEN van de consument.

Gastheer G had hier een leuk stukje over geschreven.
Previous name Jansen01

SupaX
Forum-lid

SupaX 28 aug 2015 14:02

Er worden heel wat mechanica wetten gebroken als velgremmen exact hetzelfde remmen als schijfremmen :P

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2015 14:07

Hoe succesvol de marketing is hangt puur af van de naiviteit, en de bereidheid te betalen voor iets wat men eigenlijk niet nodig heeft, van de consument. Goede producten natuurlijk uitgezonderd.

Ja, ook ik behoor soms tot bovenstaande maar ben wel veel kritiser gaan kijken vooraleer iets aan te schaffen.

@Critic. Het gaat hier dus om dingen die als innovaties gepositioneerd worden door producenten maar waarbij je kritische kanttekingen kunt plaatsen of klakkeloos meegaan met wat marketing of de publieke opinie lijkt te zijn.
Een publieke opinie bestaat eigenlijk niet en wordt gecreeerd door mensen. Subjectief en dus niet een algehele publieke opinie.

Nah, bedankt 53X11 :o ;) Die post van je gaat een stortvloed van reacties teweeg brengen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 28 aug 2015 14:10

Meest aansprekende voorbeelden zijn natuurlijk schijfremmen een elektronisch schakelen
Dat beschouw ik wel degelijk als innovaties, daarmee hebben we meteen de 'kern' te pakken van het verschil tussen consumenten. Mijns inziens een van de leukste, totaal onware 'innovatie'
F-Surface structuurlak vermindert de luchtweerstand langs het frame met 3%.
Previous name Jansen01

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 aug 2015 14:30

Volledig eens met 53*11

Schijfremmen is een 'draak' van een innovatie. Schijftremmen zijn bedoeld als oplossing voor mensen die met carbon velgen en tubes in de regen de tour proberen te winnen.

Ik rij niet op carbon velgen. Ook niet met tubes. En de tour winnen, gaat ook niet al lukken. En toch zie ik schijfrem racers gefabriceerd worden waar net zo goed een gewoon remmetje op gezet kon worden. Remt net zo goed. Geen centje pijn. Onvoorstelbaar hoe goed traditionele remmen werken op een alu velgrand. Echt fantastischg goed; niets meer aan doen Dus rot op met die schijfremmen!

Waarom wij dit als consument pikken? Velen denken niet na en lopen rechtstreeks achter het marketing gelul aan. En als je wel zelf nadenkt, wordt je geconfronteerd met een fietsen industrie die je geen keus laat. Behalve dan een los frame bestellen en elke onderdeeltje los uitzoeken. Maar helaas kost dat veel tijd en geld en dus kiezen we dan toch maar noodgedwongen voor die poeha marketing shit.

Zo zijn er wel meer ‘innovaties’ geweest die later ook weer zijn verdwenen. Bleken toch niet zo’n succes allemaal.
Buitenboordlagers?
Carbon achtervorken?
Scandium frames?
Spaaknippels in de naaf?
Live fast; die young. mijn blog

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2015 14:33

Zorro schreef:(...)

Nah, bedankt 53X11 :o ;) Die post van je gaat een stortvloed van reacties teweeg brengen.
Dat is natuurlijk de bedoeling...
baanfiets kopen?

SupaX
Forum-lid

SupaX 28 aug 2015 14:43

Zolang ik niet meer hoef te betalen ben ik niet tegen innovaties. :P

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2015 14:44

Ik ook niet, maar wel tegen nutteloze. Nu nog even nutteloos definiëren..
baanfiets kopen?

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 28 aug 2015 14:48

Voor iemand met mijn postuur kan ik je zeggen dat ik toch wel blij ben met schijfremmen tijdens een afdaling. De reden dat de pro's er nog niet mee rijden is onder andere omdat er dan teveel verschil zit in remvermogen tussen de renners die wel en niet met schijfremmen rijden.

Zeg nu nog eens dat de wetten van de fysica gebroken worden als er wel verschil zou zijn :)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 14:58

:mrgreen: De wetten van de fysica worden gebroken als er verschil is
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie