Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trapas van MTB komt niet los

Strigoi15
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:53

Strigoi15 29 sep 2015 15:30

Hallo forumleden,

Ik ben nu voor het eerst aan het proberen om mijn trapas te vervangen. Bij het losmaken stuit ik echter al op een probleem, de as krijg ik namelijk onmogelijk los.

Eerst dacht ik hiervoor een haaksleutel nodig te hebben, daarmee krijg ik echter geen grip op de nisjes op wat ik eerst dacht dat slechts de dop (het was tenslotte plastic) was. Op veel van die reparatiefilmpjes al gekeken maar ik zie alleen trapassen met een metalen stuk die gewoon makkelijk los gaat met de haaksleutel (of een andere tool die ik ook nog wel in mijn geleende reparatiekoffer heb liggen).

Toen geprobeerd met een waterpomptang. Later zelfs los geprobeerd te bikken met een hamer en een schroevendraaier (ik dacht namelijk alleen met een afdek dopje te maken te hebben) waarmee ik mogelijk volgende kansen om de trapas los te krijgen behoorlijk bemoeilijkt heb. Het plastic gedeelte is nu namelijk aan 1 kant behoorlijk kapot gegaan.

Ter illustratie heb ik wat foto's bijgevoegd (helaas lijken ze soms wat scherpgesteld te zijn op de achtergrond, maar ik denk dat jullie er misschien alsnog wel uit kunnen halen waar het over gaat). Kan iemand me helpen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 29 sep 2015 17:08

Is dit niet een bb waarvoor een FAG sleutel nodig is : http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... skf-t4425/

Mocht je in de buurt van utrecht wonen dan mag je die van mij ook lenen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2015 17:23

De linkerkant heeft rechtse draad, de rechterkant heeft linkse draad! Sleutel zit er verkeerd op. Demontage begint links.
Ben je zeker dat het geen inslagtrapas is? (ziet er overigens niet zo uit.) Dan is er geen schroefdraad! Hoe breed is de brackethuls in mms?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 sep 2015 20:15

kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.

Weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? Als de details op de foto iets over jou zeggen (ik heb verder geen aanknopingspunten), ga dan naar de LBS en vraaghem het effe voor je te doen. Je lijkt een beetje op een sloper.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2015 20:56

Nee_Nee schreef:kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.
Huh?? :roll: :roll: Is dit het nieuwe nederlands?

Strigoi15
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:53

Strigoi15 29 sep 2015 22:40

DvanW schreef:Is dit niet een bb waarvoor een FAG sleutel nodig is : http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... skf-t4425/

Mocht je in de buurt van utrecht wonen dan mag je die van mij ook lenen.
Die sleutel ben ik nog niet tegen gekomen. Ik woon helaas niet in de buurt van Utrecht maar dank je voor de tip. Deze sleutels zijn overigens wel duur zeg... 30 euro om 1 keer een onderdeel los te draaien waar ik bij het nieuwe onderdeel weer een andere sleutel voor nodig heb die ik wel heb. Zijn er geen andere mogelijkheden?
klimmer schreef:De linkerkant heeft rechtse draad, de rechterkant heeft linkse draad! Sleutel zit er verkeerd op. Demontage begint links.
Ben je zeker dat het geen inslagtrapas is? (ziet er overigens niet zo uit.) Dan is er geen schroefdraad! Hoe breed is de brackethuls in mms?
De sleutel probeerde ik ook eigenlijk op de linkerkant van mijn fiets eerst en dan tegen de klok in te draaien. Op de foto staat even de andere kant om nog goede kant van de trapas te laten zien en hoe ik hem in het nisje probeer te haken, alhoewel ik moet zeggen dat ik ook niet wist dat ik aan de rechter kant anders zou moeten draaien. Ik heb aan de rechter kant nog niet (veel) geprobeerd te draaien want de haak van de sleutel glipt bij de minste hoeveelheid kracht al uit het nisje.

Aan de linker kant heb ik wel al veel dingen geprobeerd, en hierbij heb ik inderdaad de 'sloper' (zoals Nee_Nee misschien terecht stelt) in me laten boven komen (denkend dat het een plastic dopje is die ik er misschien af zou kunnen wippen met hamer en schroevendraaier). Ik ben dan ook bang dat bovengenoemde sleutel mogelijk niet meer werkt aan die kant.

Ik ben er niet zeker van dat het geen inslagtrapas is. De brackethuls is 68 mm breed.
Nee_Nee schreef:kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.

Weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? Als de details op de foto iets over jou zeggen (ik heb verder geen aanknopingspunten), ga dan naar de LBS en vraaghem het effe voor je te doen. Je lijkt een beetje op een sloper.
Ja ik weet zeker dat ik het zelf wil doen. De halve martelkamer die is uitgepakt komt omdat het ene niet lukt, dan probeer ik het andere.

Verder ben ik slechts lerende, afkortingen zoals BB en LBS ben ik dan ook niet mee bekend. Ik neem aan dat BB zich op de een of andere manier vertaalt naar de bracketas/trapas en LBS naar fietsenmaker maar geen idee hoe?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2015 23:10

bb = bottom bracket, kortweg het bracket waar de trapas in gelagerd is. Local Bike Shop = fietsenmaker om de hoek.
Totaal onnodig dat amerikaans.

Overigens kun je ook verder gaan met slopen: messen slijpen, boormachine erbij en veel tijd. Ooit krijg je het spul er wel uit. Zonder officieel gereedschap. Denk aan roest die staal doet uitzetten en daarmee de kunststof cups in de houdgreep houdt.
Het lijkt inderdaad niet op een inslagtrapas.

Strigoi15
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:53

Strigoi15 30 sep 2015 00:00

Ik ben alleen bang dat ik bij slopen het schroefdraad van de brackethuls niet meer kan gebruiken. Dus ik denk dat ik zonder de eerder genoemde FAG sleutel toch toegewezen ben aan de fietsenmaker.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 sep 2015 00:05

Zo erg is dat nou ook weer niet.

Strigoi15
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:53

Strigoi15 30 sep 2015 09:36

Heb ik voor de installatie van de nieuwe trapas dat schroefdraad niet nodig dan?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2015 15:14

Die kun je er opnieuw in tappen met heel duur gereedschap (of de fietsenmaker laten doen :mrgreen: ).

Een fietsenmaker rekent echt niet de hoofdprijs om dat ding even los te draaien.
Campagnolo Ultra Dork

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 30 sep 2015 20:25

In ieder geval minder dan een FAG sleutel die je maar één keer gebruikt ;-)

Plaats reactie