Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor vrouw - mening gevraagd

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 31 jan 2018 20:26

Hallo,

mijn vrouw wil met de koersfiets rijden :like:
Ze wil beginnen op mijn tacx Neo/zwift om conditie op te doen.

Omdat de tacx uitgerust is met een 10spd (mijn cube shimano tiagra 10sp staat erop) is een van de criteria om een 10spd fiets aan te schaffen omdat dit gemakkelijker is om te switchen.

Ze is ook aan de eerder kleinere kant (1,65m) en wordt na een meting gezet op een xs frame.

Naar nieuwe fietsen gaan kijken (promo's) maar ook 2e handse.
Zo, dat was een beetje inleiding :D

Als surfend zag ze deze fiets en het staat haar wel aan:

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 83560.html

(wel Sram, maar dit zou moeten lukken om op de Neo te zetten zonder cassette te wisselen schijnt het).
Lijkt jullie dit een goede fiets? Of een beetje aan de oude kant (denk van 2013 als ik zo een kleurstelling tegenkom via google)?

Vraagprijs zou een 1400€ zijn, maar zeker nog bespreekbaar (denk naar 1200€).

Is qua fiets waarschijnlijk een beetje overkill denk ik, maar als je dat eens buiten beschouwing laat en puur op prijs en wat je denkt van de fiets dan hoor ik graag eens jullie opmerkingen.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 31 jan 2018 21:27

Ik heb door eigen ervaring maar één vraag: Wat vindt mevr. fgrs?
Dat is meer bepalend dan welke opvatting van wie dan ook.
Allard

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 31 jan 2018 21:38

:winkthumb:

Ze ziet de fiets graag :D
Maar ze gelooft wat ik zeg :lol: :lol:

Ik vraag me ook af of een klein mannenframe ook al een invloed heeft of zoiets als een dames geometrie belangrijk is.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 31 jan 2018 21:40

Je kan met een 11-speed ketting ook op een 10-speed cassette. Andersom werkt niet.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 jan 2018 21:47

Dames geometry bestaat niet.
Zoals bij mannen; hoogte en lengte van de fiets moet kloppen. Dus spelen let hoogte zadel, horizontale positie zadel, hoogte stuur, lengte stuurpen...
En dan zal er wel een.positie zijn die mevrouw moet passen..

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 31 jan 2018 21:58

Ok, ook goed om te weten.
Op wat baseren de winkels zich dan om toch voor dames geschikte fietsen te promoten?
In de catalogus staan bijv de lady's modellen, er moet dan toch iets "anders" zijn tenzij het enkel qua instellingen is, meer endurence/comfort instelling?

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 31 jan 2018 22:36

Hier een leuk artikel over dames racefietsen en mountainbikes.

http://www.sintchristophorus.nl/dames-r ... taan-niet/

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 31 jan 2018 22:39

:like:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8415
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jan 2018 23:20

Wat wel een dingetje is, is de lengte van mevrouw fgrs. (Ik ben zelf nog wat kleiner). De damesmodellen zijn vaak wel kleiner dan de herenmodellen. In ieder geval zorgen dat de fiets niet te groot gekocht wordt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 feb 2018 00:37

fgrs schreef: 31 jan 2018 21:58 Op wat baseren de winkels zich dan om toch voor dames geschikte fietsen te promoten?
In de catalogus staan bijv de lady's modellen, er moet dan toch iets "anders" zijn tenzij het enkel qua instellingen is, meer endurence/comfort instelling?
Het zijn niet zozeer winkels als wel fabrikanten die damesracefietsen aanbieden.
Daar kunnen de volgende overwegingen aan ten grondslag liggen.
=Men neemt aan dat de lichaamsbouw van mannen en vrouwen significant verschilt en men ontwerpt het frame wat kleiner en korter dan gemiddeld.
(Dit blijkt in Engeland in ieder geval niet zo te zijn, daar is in het verleden een heel uitgebreid onderzoek gedaan waar ook lichaamsverhoudingen in voorkwamen)
-Men rust de fietsen uit met zachtere bredere zadels en smallere sturen omdat men meent dat de kandidaat berijdsters daar gebaat mee zijn.
-Men neemt aan dat de doorsnee viedzfrau een ander smaak qua kleur heeft.
-Er worden diverse goedkopere onderdelen gemonteerd waar (alweer in de perceptie van de fabrikant) vrouwen geen oog voor hebben> kassa , meer winst.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2018 01:57

De verschillen in afmetingen van armen, benen enz tussen lengte groepen van mannen enerzijds en vrouwen anderzijds zijn niet significant. Populatie: > 10000 personen. Dus dat kan niet de reden zijn om specifiek op vrouwen gerichte geometrie te hanteren. Maar...., (de meeste) vrouwen zitten anders op de fiets, nl. met achterover gekanteld bekken en zijn derhalve geholpen met een kortere bovenbuis/stuurpen/hogere balhoofdbuis. Zadel vorm (breder), stuur (smaller) en verstelbaarheid remgrepen (dichterbij) zijn wel relevant. Bij veel fiets/frame-merken is het verschil tussen male en female teruggebracht tot deze essentie.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 01 feb 2018 07:38

Ik weet niet of hoge velgen voor een beginnend fietser (m/v) ideaal zijn. Ze zijn gevoeliger voor zijwind en dat is misschien ook iets om even over na te denken. Verder wel een mooie fiets vind ik.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie