In
FIETS 6 staat een test van de nieuwe Shimano 105 7000 groep. Daarin komen ook twee racefietsen die zijn afgemonteerd met deze groep aan bod. De Rose Xeon RS-3000 en de Ridley Fenix SL. Zoals in het magazine beloofd, hier wat extra informatie over die fietsen. Gebaseerd op de testen die we al eerder deden.
Rose Xeon RS-3000
Eind 2015 vernieuwd en verkrijgbaar in diverse uitvoeringen vanaf circa 1400 euro met 105: de Xeon RS. Er is ook een CRS – maar dat is carbon. Deze lijkt ook op composiet, totdat je even tegen de bovenbuis aantikt: tsjing! 6061 aluminium, weggewerkte lasnaden, sloping bovenbuis, licht oversized en geovaliseerde framebuizen, pressfit 86 bracket en binnendoor lopende rem- en derailleurkabels en een volledig carbon vork met twee maten lagers, ‘tapered’ balhoofdbuis.Wat doet dat op de weegschaal? 7200 gram. Deze 3000 heeft een complete Ultegra 6800 groep. Te verkrijgen in diverse configuraties; de onze heeft een 36/52 voor en 11-28 achter. Ideaal voor onze contreien en als je eens een weekendje Valkenburg plant trap je met 36 voor en 28 achter ook nog fris omhoog! De basis RS-3000 heeft lichtlopende Rose wielen met banden en hoogwaardige Ritchey delen. Er zit geen boutje ‘verkeerd’ aan. OK, de wielset is een huismerk, maar de reviews zijn positief. Daarnaast kun je ook voor een ander setje van bijvoorbeeld Mavic, DT Swiss of Shimano kiezen. Mooi.
De crux zit hem vooral in de rijeigenschappen. Niet te nerveus, nette wielbasis ook, licht aanvoelend. Ja, de RS is stijf. Maar nooit te oncomfortabel. Wil je iets meer comfort dan is de montage van 25 mm bandjes aan te raden; die kun je eventueel er meteen bij bestellen. Als je de juiste maat kiest steekt de zadelpen een stuk uit het frame -en dat zorgt zeker voor een extra prettige rit. Helemaal onbevooroordeeld zijn we niet; we hebben al enkele duizenden kilometers met een eerdere RS gereden. Nooit problemen mee gehad al is combi van pressfit bracket en ‘februari met regen en pekel’ geen fijne. Een keer extra checken en invetten helpt. Gelukkig is dit een relatief eenvoudig klusje. En hadden we bij een eerdere Xeon RS testfiets nog opmerkingen over een rammelende remkabel, Rose heeft dit nu opgelost door andere kabelhoedjes te plaatsen vóór de in- en uitgang. Geen geluid meer! Om af te sluiten: Rose heeft het voor elkaar gekregen om een bijna perfecte alu racer te ontwikkelen. Licht, prima afgemonteerd en –nogmaals- betaalbaar.
+ Prijs/kwaliteit verhouding, + Veel mogelijk qua afmontage, – Verdient 25 mm banden
Ridley Fenix SL
Geïntroduceerd in 2015: de Ridley Fenix. SL. De Fenix is gebouwd rond een eigen ‘Performance’ geometrie. De Fenix is de eerste keuze van de Lotto profs in de Vlaamse voorjaarskoersen, vandaar. De ‘SL’ is gebaseerd op de in 2011 standaard Fenix, maar dan goed aangepakt. En in 2016 kwam er ook de Fenix SL Disc bij. Het grote verschil met de ‘oude’ Fenix zit hem deels in het gewicht – de SL weegt zo’n 100 gram minder-, deels door de nieuwe ‘features’.Het frame is uiteraard carbon, de voorvork een full carbon model met twee maten lagers, geen schroefdraad in het bracket. Maar de SL is vooral slanker gebouwd met een ronde bovenbuis, 27,2 mm zadelpen en strakke aero voorvork. Het frame is zeer netjes afgewerkt en zit goed in de lak. Het is alsof je na een lange dag werken thuis komt, in een stressless fauteuil gaat zitten en even op adem komt. Zoiets. Dat gevoel gaat uiteraard heel snel weer weg als je de eerste beste kasseienstrook op dokkert -maar ook dan zit je gebeiteld. De Fenix SL is strak genoeg en biedt daarnaast plaats voor extra comfort. Met name kun je spelen met de banden. 25 mm past, 28 mm ook nog. Het standaard 4ZA zadel is ook een aanrader.
Het zal misschien wel duidelijk zijn: we zijn fan van de Fenix SL. Onze testfiets was de meest betaalbare van de vijf. Los kost een Fenix SL rond de 1800 euro. Zijn er opmerkingen? Flitsend is de Fenix SL niet -wil je een agressieve koersfiets dan is de Noah SL een betere keuze. Vanwege de prettige prijs -er moet nu eenmaal streng gecalculeerd worden- is deze Fenix SL ook de zwaarste van het stel. Maar zo met soepel werkende Ultegra 11-speed is de basis prima. Eventueel een setje ‘dual pivot’ remmen kopen en lichtere wieltjes. Dan is die af.
+ Werkpaard van de profs, + Design, – Gewicht
Fotografie Remco Veurink