Klik op de foto voor een vergroting

Toen we 2 jaar geleden SRAM’s eerste 10-speed groep zagen vroegen we het ons meteen af: wanneer komen de draaigrepen? Komend jaar, gokken we. Want de eerste exemplaren zijn opgedoken in een wereldbeker wedstrijd!

We waren destijds niet de enigen die het ons afvroegen. Sram is groot geworden dankzij draaischakelaars. Eenvoudige dingen die, als je eraan gewend bent, even goed maar sneller schakelen als gewone schakelaars die je met duim en wijsvinger bedient. Bovendien zijn ze per definitie lichter dan normale shifters, en meestal nog goedkoper ook.

Volgens SRAM kon het niet, 10 versnellingen schakelen met een draaihendel. Bij de 9-speed SRAM groepen ging de versnellingskabel een flink eind op en neer bij het schakelen, zo’n 5mm per versnelling. Bij de 10-speed groepen is die afstand wat kleiner en bovendien niet constant. Dat kan een draaishifter niet aan, aldus SRAM. Vele hobbyisten bewezen het tegendeel, kijk maar eens hier! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eL75bTwFYsY[/youtube]

Nu SRAM er eindelijk van overtuigd is dat het kan, en dat er vraag is naar hun eigen gripshifters, hebben ze het héél handig aangepakt. Ze stuurden Jaroslav Kulhavy op pad met een setje, tijdens het WK in Champery. En, een beetje geluk moet je hebben, hij won nog ook! Natuurlijk dankzij zijn nog lichtere en nog sneller schakelende SRAM Blackbox X.X Gripshifters, toch?