Eerst nog maar eens uitleggen wat Duell nu eigenlijk is. Duell is het merk van bouwer Jan van Dalen. Hij begon eind jaren ‘70 frames te bouwen in het Westland. Eerst in Den Haag, later in Hoek van Holland. Een paar jaren geleden verhuisde Van Dalen naar Baarle Nassau. In 2006 werd Duell overgenomen door Van Herwerden Wielersport in Voorburg. Hoewel allerlei andere materialen ondertussen de overhand hebben gekregen, bouwt Van Dalen nog steeds stalen frames – zijn handtekening siert de onderbuis. Het spuitwerk gebeurt bij zijn broer Brady. Duell heeft een korte tijd ook aluminium frames gevoerd, maar anno 2012 is het toch echt alleen maar staal wat de klok slaat. Er zijn twee modellen: de Passion en de Vogue. Beide modellen worden vervaardigd van Italiaanse Dedacciai buizen.

 

 

 

 

 

 

 

De Vogue is gemaakt van Dedacciai EOM 16.5 staal dat gekarakteriseerd wordt door de aanwezigheid van Boron. De triple butted buizen met variërende wanddiktes hebben de toevoeging van Koolstof (C), Chroom (Cr), Molybdeen (Mo), Vanadium (V), Mangaan(Mn) en Boor (B). Hierdoor staat een zeer hooggelegeerde buis met een treksterkte van 1650 N/mm2. Door de buizen te trekken met extreem dunne wanden en een forse oversized vorm ontstaat een gewicht voor een buizenset van 1290 gram.

 

 

 

 

 

 

 

 

De onderbuis is de meest in het oog springende element van het Vogue-frame. Door de grote diameter die hier gebruikt wordt, oogt de Vogue zeer modern en strak. De wanddikte van de onderbuis is op het dunste punt maar 0,4 mm. Verder: een ovale bovenbuis, oversized achtervorken, oversized staande buis en geïntegreerd 11/8 inch balhoofdlager. ‘Standaard’ heeft de Vogue VSO frame een voledig carbon vork, maar het zal niet verbazen dat deze VSO een voorvork heeft met een aluminium balhoofdbuis. De Vogue is er vanaf  1995 euro en  2150 euro voor de VSO. In de prijs zit ‘geheel op maat’ inbegrepen!

Een maat L weegt 2120 gram, de voorvork 640 gram. De bovenbuis meet 60 centimeter, de staande buis 63 centimeter en de balhoofdbuis 25 centimeter. Wielbasis: 1 meter en 2 centimeter, achtervorklengte 41, 2 centimeter. De Vogue is afgemonteerd met 11-speed Campagnolo: Athena. Carbon compact crankstel, 11/27 achter, Mavic Cosmic Elite-wielset met Ultremo ZX-banden, Deda-onderdelen en een Fi’zi:k Arione-zadel. En witte Campagnolo-rem- en derailleurkabels, mooi kleurend bij de witte Deda-delen en de witte achterpatten . Precies 9 kilo compleet, netjes – voor zo’n grote racer!

 

 

 

 

 

 

 

De stijfheidwaarden: torsiestijfheid  122 Nm/°, 57 bracket  en 62 voorvork . Goed stijf dus! Dat mag ook wel voor zo’n grote fiets; je kunt er wel van uitgaan dat er geen superdunne klimmertjes op deze maat rondrijden. Dus dan mag een beetje stevige fiets wel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe rijdt dat nou, zo’n stalen bakbeest? Is het ‘King of the Road’ of een soort Sherman tank? Is ie snel? Of toch log? Je hoort, voelt en merkt dat ‘het’ staal is. Of toch ook weer niet. Eerst maar: de Vogue is gewoon een goede racefiets die precies doet wat je wilt. Maakt niet uit in welke maat je de Vogue koopt trouwens. Bochtje insturen, aanzetten en weer weg trappen. En tegelijkertijd voelt de Duell aan als een stalen racer. Heel lastig te omschrijven! Niet te ‘hard’, net hard genoeg. Niet te ‘zacht’, comfortabel genoeg.

Het probleem is dat hij zo retro oogt. En er is bij Dedacciai weinig gebeurt de laatste jaren. De toevoeging EOM slaat op ‘End of millennium’ en dat is toch al gauw zo’n 12 jaar geleden… We hebben de Vogue – maar dan met een carbon achtertrein – al in 2007 getest, in Fiets nr. 4. Toen woog een 58 1780 gram, de voorvork 340 gram (torsie 104). Nu hoeft dat zeker niet erg te zijn. Integendeel. Je weet zo wat je krijgt. En Duell bouwt deze Vogue ook niet voor niets in deze maat. Het kan, het mag – en het klopt. Daarnaast: het op maat aanbieden is gewoon een pre. Wat de voordelen zijn, spreekt voor zich.

www.duell.nl

Tekst en foto’s: Menno Grootjans