Nu de 29-er wereldwijd is doorgebroken, zijn het niet alleen de wielenbouwers die, bijna letterlijk, het wiel opnieuw moesten uitvinden. Natuurlijk betekende het ook werk aan de winkel voor frame- en vorkbouwers om die grotere wielen een plek te geven.Dat er nu ook een speciaal 29-er stuur te koop is, dat klinkt een stuk minder logisch. Toch heeft Controltech er een verhaal bij. Op een 29-er zit je nét even anders, en om de zwaardere wielen snel de bocht om te krijgen is iets meer kracht nodig. Vandaar dat de meeste ‘overstappers’ op hun nieuwe 29-er al een íets breder stuur gemonteerd hebben. En een breder stuur houdt prettig vast als het wat meer gebogen is dan de standaard 6 graden. Controltech geeft het nieuwe TNA 29-er stuur een buiging van 9 graden, en een standaard breedte van 70cm. Da’s erg breed, maar gelukkig kan je het eenvoudig inkorten. Ons advies: eerst wennen en dan met een paar centimeter per keer afzagen, langer maken gaat niet… Voordeel van héél kort afzagen is een lekker laag gewicht, met de volle 70cm weegt het TNA stuur bijna 250 gram.
Bij een stuur hoort een pen, in dit geval met TNA logo. Wat er bijzonder ’29’ aan is, we hebben geen idee maar het staat natuurlijk wel mooi.Of de bijpassende zadelpen in je 29-er past, moet nog maar blijken. De TNA zadelpen is er alleen in uitvoering met rechte kop. Veel 29-ers hebben een geknikte zitbuis en als je lange benen hebt is zo’n rechte pen perfect. Maar als je juist laag zit, kan deze pen waardeloos zijn. Graag ook een setback versie! De TNA pen is leverbaar in 27,2 30,9 en 31,6mm dikte, en naar keuze in 350 en 400mm lengte. De zwaarste pen, 31,6mm dik en 40cm lang, moet zo’n 270 gram wegen.
Grote wielen, groot stuur: Controltech
Gerelateerd nieuws
Racetest | Winspace T1550 Gen2 met een vooroordeel over Chinese fietsen, maar klopt dat?
6 december 2024 - Nieuws