Om het maximale uit je mountainbike te halen is de juiste bandendruk essentieel. Er zijn een hoop factoren die bepalen hoe hard je een band het beste op kunt pompen.

Er zit een groot verschil tussen wegwielrennen en mountainbiken. In het wegwielrennen worden banden vaak heel hard opgepompt. In het mountainbiken is vaak het tegenovergesteld het geval. Om zo hard mogelijk te rijden is het vaak beter om weinig lucht in de banden te hebben.

Voor de duidelijkheid: het maximaal aantal bar dat op de band staat aangegeven is niet het punt waarop een band nog net niet uit elkaar ploft. En niet elke band kan je even hard oppompen. Vaak is het hard oppompen van een band een grotere belasting voor de velg, dan voor de band zelf.

Op mountainbikebanden wordt vaak ook een minimum bandendruk aangegeven. In de praktijk rijden veel fietsers met een nog lager aantal bar in de banden. Grofweg zijn er zes factoren die de ideale bandendruk bepalen.


 

Gewicht

Je gewicht bepaalt voor een deel hoe hard een band op de weg wordt gedrukt. Een fietser van 60 kilo kan een band met een druk van 2,4 bar (35 psi) te hard vinden. Een fietser van 113 kilo kan dezelfde druk juist weer te zacht vinden, omdat alle lucht tussen de velg en de band wordt weggedrukt. De band slijt dan sneller en een lekke band ligt op de loer.

 

 


Inhoud


Volume en druk gaan hand in hand. De inhoud van de band bepaalt hoe de druk aanvoelt. 2,4 bar in een band van 700×25 mm voelt aan als een te zacht opgepompte band, terwijl 2,4 bar in een 26×3.8 inch band voelt als een hard opgepompte band.

 

 


Ondergrond

Op welke ondergrond ga je fietsen? Is het een zanderig parcours, modderig of is het bezaaid met boomwortels en stenen? Bij mul zand pomp je zo weinig mogelijk lucht in de band, terwijl je bij een parcours met veel stenen, iets meer lucht in de band stopt om stootlekken te voorkomen.

 

 

 


Rijstijl

Ben je een stoemper die zoveel mogelijk rechtdoor rijdt? Of ben je een fietser die al slingerend zijn weg zoekt over het parcours? Als stoemper loop je een groter risico op lekke banden en is het dus verstandig om net ietsje meer lucht in je banden te stoppen.

 

 

 


Velgbreedte

Hoe breder de velg hoe minder lucht je in de band hoeft te stoppen. Een bredere velg geeft een band betere ondersteuning. Bij een dunnere velg loopt de band een groter risico tijdens het fietsen beschadigd te raken als er weinig lucht in zit.

 

 

 


Samenstelling

Het karkas van de band en de bijbehorende soepelheid is erg belangrijk. Bij banden wordt dat uitgedrukt in TPI (threads per inch). Banden met een hoog TPI zijn over het algemeen soepeler dan banden met een laag TPI en moeten wat harder worden opgepompt. Ook banden met versteviging aan de zijkant, kunnen over het algemeen iets midner hard worden opgepompt.

 

 


 

Omdat de juiste bandendruk van veel factoren afhankelijk is, is de ideale bandendruk niet te geven. Uitproberen is daarom het devies. Probeer een keer uit om met zo min mogelijk druk in en band door het mulle zand te rijden. Rij je met weinig druk nu plotseling wel in één keer zonder af te stappen door de zandduinen?

Soms is het zelfs beter om met minder druk in een band te rijden dan het minimum aantal bar dat door de fabrikant zelf wordt aanbevolen. Je zult merken dat je tijdens een tocht vaak met verschillende ondergronden te maken hebt. Het is dan zaak om wat betreft bandendruk het beste compromis te zoeken.

Een fabrikant als Geax heeft een app ontwikkeld die je advies geeft over de beste bandendruk.