Tekst: Menno Grootjans, Fotografie: Edwin Haan
Het cijfer van Fiets:
7,5Als renner was Maurizio Fondiest een echte klepper. Wereldkampioen in 1988 en winnaar van klassiekers als Milaan-San Remo, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. En net als zoveel ex-coureurs ging Fondriest na zijn actieve carrière in fietsen. In het begin deed hij dit vooral zelf met zijn familie, maar sinds 2006 is Fondriest een onderdeel van Cicli Esperia. Dit is een grote fabrikant van vooral gewone fietsen – zo’n 40.000 stuks per jaar – en waar Fondriest de sportieve tak van vormt. In 2012 won de Sloween Matej Mohoric het WK in Valkenburg bij de junioren. Op een TF3 1.2. Dat is mooi, want deze testfiets is ook een TF3 1.2. Een modern Toray carbon monocoque frame, sterk aflopende bovenbuis, monobox bracket, gebogen achterzijde, remkabel door de bovenbuis en interne derailleurkabels. En een ‘semi-integrated’ geovaliseerde staande buis, eigen platte zadelpen en een ‘doorgebogen’ voorvork met twee maten lagers. De Sloween knalde naar goud met Campagnolo, deze fiets heeft een Shimano Ultegra 10-speed groep, Deda-delen en Ursuss carbon wielset. De TF3 1.2 is de lichtste van het stel: krap 1500 gram voor frame en voorvork. Compleet weegt de Italiaan 7,7 kilo. Strak en licht. We halen toch maar weer een vaak gebezigde opmerking aan als we het over de Fondriest hebben. En ook nog: ‘levendig en direct’.
Het is een echt racemonster. En dat voel je – door de platte zadelpen die ongeveer alles doorgeeft wat er onder je gebeurt en door het geluid. Het lijkt op een bar waar Italiaanse mannen met veel misbaar de Italiaanse politiek voorzien van commentaar gekoppeld aan het geluid van een espressomachine.
Als je op zoek bent naar comfort, kun je toch echt beter een ander frame kopen. De TF3 1.2 is zo’n fiets waarmee je graag gezien wilt worden. Je kiest er echt voor. En de afmontage is geheel in stijl natuurlijk: het zwart van het frame wordt gecomplementeerd door de oranje striping, de kabels en de banden. Onopvallend rijd je zeker niet rond! Maar dat mag ook als je met een fiets van een campione del mondo onderweg bent natuurlijk. Oh ja, de TF 3 is er ook in minder opvallende kleuren. Bijvoorbeeld in zwart en rood-wit.
Meetwaardes | | Plussen&Minnen | | De gegevens |
- Staande buis: 50cm
- Stack: 550cm
- Reach: 395mm
- Stuurpen: 110mm
- Wielbasis: 998mm
- Brackethoogte: 268mm
- Achtervork: 408mm
- Zadelhoek: 73,5gr
- Balhoofdhoek: 73gr
- Sprong: 43gr
- Naloop: 57gr
| | + opvallend
+ direct
– weinig comfort | | Prijs: € 3998,- compleet
Frame en vork Carbon/carbon voorvork
Gewicht: 1110/400 gram, 7,70kg
Groep: Shimano Ultegra
Cranksstel: Ultegra 34/50, 12-25
Wielen: Ursuss Carbon
Banden: Schwalbe Ultremo ZX 23mm
Zadel en -pen: Fi’z:ik Antares/Fondriest
Stuur en -pen:Deda Zero/Deda ZeroOS
Maten: XS t/m XXL
Info: www.wecycling.nl
Torsiestijfheid: 97Nm
Bracketstijfheid: 46Nm |
-
-
m1nxg2fqx6j1
-
-
m1nxg2bqdwio
-
-
m1nxg2bqarip
-
-
m1nxg2bqahiq
-
-
m1nxg2bqdsin
Deze test is een uittreksel uit de racetest van Fiets nr.5-2013. In de complete test werden 4 Italiaanse fietsen getest, andere vind je hier.
Olympia Ikon
Legend HT 5.7
Wilier GranTurismoWil je de complete test lezen, bestel dan Fiets 5 op
Fiets.nl/nabestellen.